Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ingen använder Bernstein på FAI är lite av en gåta.
/U
Jag vet faktiskt inte varifrån gula färgen kommer hos Gulla-Lill (som ju var isabell).
Det finns fyra kända led före henne, dessvärre är ju varken mamma Vega eller mormor Martha kända mer än till namnen.
Jag har ingen stambok i närheten men om jag inte minns fel så är pappa Bon Soir, morfar Coralter, mormors far Potentat och mormors morfar Hellespont alla bruna eller mörkbruna. De kan ju vara felreggade, men jag tror inte det - så färgen bör ha kommit in via stosidan.
Jag upplever det som att familjen fått ett litet uppsving så här på gamla dar, vilket är trevligt oavsett hästarnas färg.
Det är ju trots allt 82 år sedan Gulla-Lill föddes, men det finns fortfarande några grenar där alla ston är isabeller, se bara http://www.blup.se/sv-SE/horses/170327-bellatrix-swb.
Kompisen ville ha Bernstein i år till sitt sto, men hingsthållare ville inte lösa licens för ett sto. Man vet ej heller kvaliteten på hans FAI.
Hej! Håller nog med om att de som har ett palomino sto håller hårt e dem Jag gör i mitt sto iaf Men jag kan säga att avkommer efter Ragyogo visst kan bli mkt bra. Har själv ett palomino sto efter honom som e född detta året. Hon är väldigt vacker och rör sig superbra. Långa ben med schvung i
Men det hade varit roligt med fler hingstar i halvblodsaveln som hade lite gulanlag. Ingen som vet vad som hände med Just for fun e: Chapman som Elise Fredriksson hade? Han va ju supersnygg.
Har själv undrat om den mest kände svenske isabellen genom tiderna, Castor som Linde Klinkowström-von Rosen red Europa runt på, kan ha något med Gulla-Lill stammen att göra. Han lär ha vuxit upp i Stockholmstrakten, men jag har aldrig sett någon härstamning angiven.
Ja, jag vet att tråden är jättegammal men jag har nyss läst boken " Oss håller inga bojor, oss binder inga band" om Klinkowströms liv. Där nämns var Castor föds och var han växer upp. Om jag minns rätt föds han i Gävleborgs län och växer upp på Ekerö men inget om härstamningen. Det är ett bra tag sedan jag läste hennes reseberättelser men jag undrar om det nämns något där heller.Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?
Vi har också stammodern för stofamilj 3, Gulan, som gav gult i åtminstone ett par generationer. Har kollat upp hennes dotter Vala och några dotterdöttrar som lämnade gula avkommor. Det finns några hingstar och åtminstone ett gult sto som inte stamboksförts. Har haft en liten undran om det stoet skulle kunna ligga i botten på Dragon. Det är väl inte orimligt att Castor kan stamma därifrån?
Du kan få låna min hon är gulsvartSv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?
Har en vännina som har två gulingar i avel (mor och dotter) och dom är båda Bernstien fria
*Jag vill låna, jag vill låna, jag vill låna, jag vill låna!!!!!!!!!!!!!!!!!*
Sv: Är det vanligare med "manliga" isabeller?
Men det hade varit roligt med fler hingstar i halvblodsaveln som hade lite gulanlag. Ingen som vet vad som hände med Just for fun e: Chapman som Elise Fredriksson hade? Han va ju supersnygg.
Jag har för mig att Just for fun skadade sig och avlivades för några år sedan. Han har dock en syster e. Don Primero som är isabell, selektionssto, prestationsklass ***, Diplom från 3-årstest, har gått unghästchampionatet ngt år och som dessutom lämnar jättefina ungar! :-)
Svart hingst e Santana, deltagit i riksföl och gått 70-dagars m betyg 8,0 om jag minns rätt, sedan en gulbrun hingst e Sir Donnerhall II som gick riksföl, samt årets föl e. Blue Hors Zack som rör sig jättebra. Stoets helsyster vann Breeders som femåring. Mamma till Just For Fun och ovan nämnda ston är Elit-premierad.
Hoppas att ägaren hittar lämplig fuxhingst för betäckning... :-)
Ja, jag vet att tråden är jättegammal men jag har nyss läst boken " Oss håller inga bojor, oss binder inga band" om Klinkowströms liv. Där nämns var Castor föds och var han växer upp. Om jag minns rätt föds han i Gävleborgs län och växer upp på Ekerö men inget om härstamningen. Det är ett bra tag sedan jag läste hennes reseberättelser men jag undrar om det nämns något där heller.
Via t.ex. gamla tidningar av Hästen har jag lyckats reda ut att han var e hannoveranerhingsten Nepari u ett sto som var korsning mellan engelskt fullblod och fjordhäst:
www.haststam.se/horse/view/264955