Är det tråkigt att ge bort välgörenhet i present?

Elektronen

Trådstartare
Är det väldigt tråkigt att ge bort välgörenhet i present till sin sambo? t.ex att man är hundfadder, världsförälder i ett år eller liknande.

Har en present till min sambo som är väldigt personlig och jag är säker på att han kommer uppskatta. Hade innan också tänkt köpa ett våffeljärn som han önskade sig, men det kommer hans föräldrar ge honom.
Så eftersom jag inte hittar på/vet något annat han skulle vilja ha, och jag tycker det känns onödigt att köpa något bara för att, funderade jag på att betala för någon välgörenhetsgrej och ge honom gåvobevis. Han har själv pratat om att han funderar på att bli världsförälder eller liknande, därför jag tänkte på det.

Men den allmänna uppfattningen verkar vara att det är väldigt tråkig och dålig present och att man då prackar på någon sin egen idé om vad som är bra välgörenhet.
Så är det någon som gett bort något liknande och hur uppfattades det ?

Är det väldigt tråkigt att ge bort välgörenhet i present till sin sambo? t.ex att man är hundfadder, världsförälder i ett år eller liknande.

Har en present till min sambo som är väldigt personlig och jag är säker på att han kommer uppskatta. Hade innan också tänkt köpa ett våffeljärn som han önskade sig, men det kommer hans föräldrar ge honom.
Så eftersom jag inte hittar på/vet något annat han skulle vilja ha, och jag tycker det känns onödigt att köpa något bara för att, funderade jag på att betala för någon välgörenhetsgrej och ge honom gåvobevis. Han har själv pratat om att han funderar på att bli världsförälder eller liknande, därför jag tänkte på det.

Men den allmänna uppfattningen verkar vara att det är väldigt tråkig och dålig present och att man då prackar på någon sin egen idé om vad som är bra välgörenhet.

Jag föredrar en namibisk get framför det mesta i prylväg. Doit!

Man kan väl göra både och? En liten traditionell present och så resten till välgörenhet?

Har han själv pratat om det och du dessutom har en annan mer personlig present också så kan jag inte se minsta problem med det.
Om det är det enda man ger kan jag nog hålla med lite om kritiken. Känns för mig som att man blir skriven på näsan. Vill man inte spendera pengar så föredrar jag att man ger något egengjort eller så. Pysslar/bakar osv. Blev lite småstött när vi reseachade en massa för att hitta rätt sällskapsspel åt min svågers familj och fick tillbaka ett fult utskrivet papper om att de donerat 100 spänn till nån tigergrej. Visst är tigrar viktiga men ja... det var en ganska ointressant present.

Jag tycker att välgörenhet, eller för den delen presentkort, är tråkiga om de ges för att man är för lat för att göra ansträngningen tänka till och ge en bra present.
Tror man däremot att mottagaren skulle uppskatta välgörenhet så blir det ju en bra och genomtänkt present.

Ja tycker det är svårt med presenter överlag, har fixat en bok jag fyller i med saker vi gjort tillsammans och varför jag är tillsammans med honom, hur jag ser på vår framtid osv. (lite cheesy kanske men jag vet att han uppskattar sånt :)).
Så tyckte ju då innan att det hade passat bra att då köpa nåt mer som han faktiskt ville ha.

För min tanke är ju isf att jag ska ta någon välgörenhet som han kan tycka är bra/känna sig engagerad i och förhoppningsvis fortsätta med om han känner för det :).
Men då kanske det iaf är bättre att ge något med välgörenhet än att köpa en random grej, eftersom han ju även får något annat.

Eftersom du har en personlig present och han pratat om att tex bli världsförälder så kör, säger jag bara :)

Jag tycker att välgörenhet, eller för den delen presentkort, är tråkiga om de ges för att man är för lat för att göra ansträngningen tänka till och ge en bra present.
Tror man däremot att mottagaren skulle uppskatta välgörenhet så blir det ju en bra och genomtänkt present.
Jo jag kan hålla med om att det kan vara lite tråkigt, men ja nu för tiden uppskattar jag iaf mer att få pengar/ presentkort för att kunna köpa det jag behöver och när jag behöver det. Men jag är också dålig på att komma på saker jag vill ha.
Fast enligt mig är ju bästa presenten att göra något tillsammans :)

Jag tycker välgörenhetspresenter är toppen, till de man vet gillar sådant. Jag och min pappa brukar tex ge träd till varandra. Men sen har jag vänner som jag inte tror skulle tycka det var sådär jätteskoj så på det hela blir det väl ungefär som med alla presenter ;) hade jag tex givit min bror ett träd och min pappa en kaffekopp med en höna på (vilket va det min mamma fick i julklapp) så hade det nog inte blivit lika bra som det blev :D

Min bror har sagt att han inte gillar välgörenhetspresenter. Jag önskar mig aktivt välgörenhet (helst inriktat på miljön) och eventuellt upplevelser varje år utom om det är något specifikt jag vill ha och kommer köpa själv om jag inte får det.

Mer välgörenhet till folket ;)

När min kusin fyllde 25 för många år sen fick hon en berlock från Thomas Sabo där nån hundring gick till välgörenhet (vad minns jag inte). Eftersom hon älskar fina saker och är en välgörenhetsmänniska ut i fingerspetsarna älskade hon presenten.
Eftersom din sambo har pratat om det så tänker jag bara go for it!

Jag tillhör de som skulle bli glada.

en get t.ex. Jag kan föreställa mig hur det funkar på plats och vilken skillnad det kan göra. Eller något så enkelt som ett planterat träd.

Men att någon skänkt 100 spänn till Rädda barnen känns mer opersonlligt av någon anledning. Antar att jag funkar så att det konkreta är lättare att föreställa sig och därför skänker mer glädje. Jag kan fantisera ihop gåvan liksom.

Har en gammal vän på fb som postar bilder från sina besök i Uganda. (hans särbo är aktiv politiker där) De bilderna är väldigt konkreta och fina.

Jag skulle bli jätteglad om jag fick till exempel ett fadderskap i present! Men då är bistånd något jag är väldigt engagerad i. Jag känner flera som dels föredrar att få saker, men som också när de donerar pengar vill välja projekt själv. Så det kan absolut vara känsligt, och av en del anses tråkigt. Men jag tror att du känner din sambo och har du känslan av att det är något han skulle uppskatta - kör! :)

Jag tillhör de som skulle bli glada.

en get t.ex. Jag kan föreställa mig hur det funkar på plats och vilken skillnad det kan göra. Eller något så enkelt som ett planterat träd.

Men att någon skänkt 100 spänn till Rädda barnen känns mer opersonlligt av någon anledning. Antar att jag funkar så att det konkreta är lättare att föreställa sig och därför skänker mer glädje. Jag kan fantisera ihop gåvan liksom.

Har en gammal vän på fb som postar bilder från sina besök i Uganda. (hans särbo är aktiv politiker där) De bilderna är väldigt konkreta och fina.
I min familjekrets ger vi rätt mycket sådana presenter, helst då så att det tematiskt passar mottagaren. Tex en get till mig som gillar djur, skolböcker till min mamma som är bibliotekarie, poliovaccin till min pappa som har haft polio och liknande.

Om jag hade fått välgörenhetspresent av någon som stod mig nära hade jag blivit ledsen. Iaf på min födelsedag kan jag väl vara värd en mer genomtänkt present som faktiskt är till mig? Tycker jag iaf. Om personen som vill ge välgörenhetspresenten nu gärna vill ge till en viss välgörenhet så varsågod, gör det! Men blanda inte in mig. Vill jag ge till välgörenhet så gör jag det.

Säg då istället att i år köper jag inga födelsedagspresent/julklappar utan ger motsvarande summa till välgörenhet istället. Helt ok.

Jag har givit bort ganska mycket sådant och det har alltid tagits emot positivt! Har även fått sådant och tycker det är jättebra.

Vi lever i överkonsumtionens tidevarv, vilket påverkar hela vår planet katastrofalt. Att köpa fysiska saker till vuxna människor känns inte så himla viktig faktiskt. Om det inte är någon som har svårt att handla själv av olika orsaker, eller som specifikt önskat en särskild grej som jag kan fixa.

Undantaget typ en flaska vin som tack för middagen, eller liknade gester.

Jag har givit bort ganska mycket sådant och det har alltid tagits emot positivt! Har även fått sådant och tycker det är jättebra.

Vi lever i överkonsumtionens tidevarv, vilket påverkar hela vår planet katastrofalt. Att köpa fysiska saker till vuxna människor känns inte så himla viktig faktiskt. Om det inte är någon som har svårt att handla själv av olika orsaker, eller som specifikt önskat en särskild grej som jag kan fixa.

Undantaget typ en flaska vin som tack för middagen, eller liknade gester.

Jag förstår bara inte varför man helt enkelt inte låter bli att ge present överhuvudtaget istället. Varför ge en person något som inte är till den personen? Jag kräver inte att folk ger mig presenter men om de ska ge mig presenter vill jag ju att de ju vara till mig och till någon annan. Om någon hellre ger till välgörenhet än till mig så är det helt ok! Men att kombinera det så där är för mig helt oförståeligt.

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Äldre Min sambo fyller snart år och varje år har jag idé-torka och köper en whiskey (och nått mer typ strumpor)som han i och för sig vill ha...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix