Är det tölt, trav, galopp eller en blandning;)?

Sv: Är det tölt, trav, galopp eller en blandning;)?

Det är vanligare hos hästar som har lätt att forma ryggen som gula gubbens mun är här:) och mindre vanligt hos dem som har mindre benägenhet att tappa ryggen och mer kan skjuta upp mittdelen av ryggen så här som gula gubbens mun:cry:.

Travhästar och Islandshästar är mer överrörliga i den mån att de kan låsa ryggen i ett nedåtläge som första smileyn. Varmblodstravare har ofta dessutom andra vinklar och annat rörelsemönster i bakdelen som gör det ännu svårare.

Så det handlar inte om stora gångarter. För det har ett stort dressyrhalvblod mer av. Och det sitter ihop på ett annat sätt och har andra vinklar i bakdelen som gör att det inte lika lätt tappar takten.

Islandshästar och vb-travare har helt enkelt ett annat naturligt rörelsemönster där de har lättare att tappa ryggen pga andra vinklar och annan rörlighet i olika leder.
Islandshästen är ju avlad för att bekvämt transportera ryttare och packning över oländig terräng. Då var det bara bra om den kunde tappa takten och separera benen. Får då kan den lättare ta sig fram där man inte kan gå med 4 lika långa steg om man vill behålla balansen.
Och vb-travaren är avlad för att fort dra en vagn. Det gör de bättre än andra raser. Men när vi slänger på en ryttare på dem så rubbar vi deras balans och de måste bära på ett sätt de inte är avlade för.

Sv: Är det tölt, trav, galopp eller en blandning;)?

En typisk islänning ( Nu har jag inte läst tidigare inlägg pga ingen ork och folk har med all säkerhet redan nämnt de jag tänkt nämna)

Hade en FD sköt häst som såg sådär "halt" ut men islänningar har i naturen svårt att skilja gång arterna åt. Skulle jag vara i din sits, hade jag sökt driv från rumpan och låtit hästen vandra på i "sk" övertempo. De kan ge nyttiga reslutat som muskler! Vilket i sin tur övergår till ett balanserat och taktmässigt tempo! (Om man jobbar rätt, ta hjälp av tränare!)
En islänning behöver mer strukturerad ridning och antingen har man en flergångare och vet vad man sysslar med, tar hjälp av tränare för den biten. Eller så gör man de enkelt och rider den som en 3gångare (vilket jag tycker allt fler borde)
Vad jag ofta hade i huvudet var, är de trav.. Så SKA de vara trav.. inte nån Haftjosffs "travtölt" eller korsgalopp!..
Måste lägga till! Tölt, okej de är en trevlig gång art.. att sitta på och rida. Men ser de verkligen så ergonomiskt ut för hästen (Jag menar inte ts nu eftersom hon är en av de få med islänningar som faktiskt INTE vill rida hästen i tölt) Men de jag försöker komma till är; För att få hästen att tölta, krävs en hög form för att öppna för bog/framben?.. men de höga formerna man ser kan ju knappast vara bra för hästarnas ryggar?.. Och Ja! Folk säger att islänningar ska klara 100 kg. Men har ni tänkt på att om du väger 80.. och travar på hästen så dubblas din vikt? Ojdå? eller?.. och i galoppen så tredubblas de?.. Hmm..(Nu har jag ju stulit tråden.. Då de jag skrivit är inte alls de ts frågat efter så om någon har något att tillägga så kan de ju maila mig om de för att inte störa ts tråd.)
Ta hjälp av någon med öga, som kan stå från marken och säga till när de går åt rätt håll.

*man kan inte begära att en häst ska samla sig om den inte har de krävande muskulaturen för att ridas med samlade och taktmässiga steg.*

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Ridning Har en häst född 1987. Korsning och import Polen. Nu har jag börjat att få ner honom i vikt efter sommarbetet och börjat att fundera på...
Svar
10
· Visningar
1 663
Senast: c0pyright
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama