Är det tölt, trav, galopp eller en blandning;)?

Sv: Är det tölt, trav, galopp eller en blandning;)?

Ungefär så känns min häst. Han är något överbyggd, lite längre raka bakben som han helst inte vill sätta under sig. När han blir spänd och tittig så blir det gärna lite passaktigt och väldigt orytmiskt. Han har väldigt svårt (och jag med) att hitta sin takt. När jag provred honom gick han mest i pass hela tiden. Undrade verkligen vad det var för fel på honom men jag köpte lurven ändå :p.

Har ridit för en tränare sen i våras och det har hjälp mycket. Nu börjar han gå mer i uppförsbacke och använda sina bakben bättre men när han blir laddad, spänd och fjantig faller han tillbaka direkt till lite halvpassig, galopptaktig trav. Känns som om han blir väldigt låst i korset när han spänner sig.

Ska få tag i en ET som får känna igenom honom.

1,45 in i den här filmen är det en liten snutt från provridningen. När han går i väg från kameran så ser du hur otaktig han är där. (var en liten luring och körde gärna ner huvudet för att sparka bakut under provridningen, inte igång när jag var och provred.)
http://www.youtube.com/watch?v=H-ieiybp7ww&feature=mfu_in_order&playnext=1&videos=SVUkhgHBLQU

Jag skulle säga att det ser ut som om hästen behöver massor med styrka, ut och skritta i bra tempo i skogen utanför stigarna. utan stöd av tygeln, men inte på lång tygel... glöm inte att svänga, svänga och svänga hela tiden, hela tiden med energi!
Hästen behöver lära sig att hitta sina ben och bära sig i varje steg!
Jag skulle tro att detta behöver göras i ca en månad innan du kan börja öka på farten och göra samma sak korta stunder i trav eller i vilken gångart hästen nu väljer.... Hästen kommer att "rensa sig" när hon har hittat balansen och fått styrkan!

Hehe fast går fram i skog och mark på lång tygel i låg form gör hon redan. Hon älskar att plöja fram. Är en riktig skogs mulle!

Som sagt nu taktar eller hoppar hon inte alls utan går direkt in i traven.

Ja jag har ute massör med jämna mellanrum och vi vet att min har spänningar "i" länden.

Som tur är så slutar hon med detta beteende väldigt fort och de senaste 3 gångerna hon gått så har hon "hoppat" minimalt. Max 10 steg. Så det släpper fort!

Hehe fast går fram i skog och mark på lång tygel i låg form gör hon redan. Hon älskar att plöja fram. Är en riktig skogs mulle!

Som sagt nu taktar eller hoppar hon inte alls utan går direkt in i traven.

Fast inte i lång och låg form, utan i form med nacken som högsta punkt utan att hänga på tygeln, och glöm inte att svänga, svänga och svänga....

Fast inte i lång och låg form, utan i form med nacken som högsta punkt utan att hänga på tygeln, och glöm inte att svänga, svänga och svänga....

Ok, fast då undrar jag hur du kan veta hur mycket jag svänger;) Rider man i skogen så svänger vägen. Och hon går dit jag ber henne. Att knycka ihop en häst som inte är igång tänker jag inte göra. Hästen har haft ett jobbigt år med fölning och ett föl som dog. Så nej jag tänker inte begära av henne att gå i form på en knöglig skogsväg. Och med knöglig så menar jag nästan som kalhygge. Däremot så går hon med nacken som högsta punkt när det är planare. Men inte hela rundan då hon inte har ork till det. Och speciellt inte när jag vet att hon har spänningar som stökar.

Finns det bevisat att det är bra att trycka ihop hästen på en knöglig väg när den inte har muskler??

Jag rider på som jag gör. för uppenbarligen så funkar det ju. Iom att hästen slutade tölt/trava efter 2 v igångsättning i våras och likadant nu.

Ursäkta om jag fattat fel. Men uppfattar det som det.

Kan tillägga att det inte hängs i några tyglar. Då hon är oerhört känslig.

Har du testat att flytta in bogen lite i galopp på en större volt?
Då brukar sånna hästar få en taktändring iom att man skyndar på isättandet av ytter fram. De brukar bli tretaktiga istället för den där skumma fyrtaktiga och orena som ofta beror på att ytter fram sätts i separat istället för ihop med inner bak.

Varför skulle man knyckla med en häst som är mer musklad och har styrka :confused: Knycklar hoppas jag man inte gör i några sammanhang.

däremot så jobba hästen i en god form oavsett upplägg är ju a och o för att komma vidare mot balans och bärighet, inklusive takt.
om du travar på en skogsväg som svänger, varför skulle du inte kunna jobba hästen annat än på lång tygel, utan att knyckla den? det fattar jag inte.

tycker du är lite defensiv gällande din häst och träning, samtidigt som du ber om råd.

Nu har jag inte tittat igenom alla filmerna, men jag skulle hålla med om att hon ser ut att vara lite "stressig" dvs stoppar ner fötterna utan att tänka först, och att hon inte riktigt orkar att hålla ihop kroppen.

På den första filmen när du tömkör så kräver du mindre av hästen än vad ryttaren för i första filmen. Så hade det varit min häst hade jag börjat med tömkörning och krävt mer där innan jag hade satt mig upp och krävt samling. Skritta och travar över bommar under tömkörning för att lära henne hålla reda på fötterna och lugna ner rörelsemönstret.

Om det är en känslig häst att rida så tänk på att själva sitta stilla och inte röra händer och kropp för mycket, det är lätt att falla in i samma mönster som hästen som fladdrar runt. Håll om med skänkeln hela tiden så den inte kommer som en överraskning, om man håller om så kan det sedan räcka med att man bara spänner till benet för att hästen ska lyssna.

Varför skulle man knyckla med en häst som är mer musklad och har styrka :confused: Knycklar hoppas jag man inte gör i några sammanhang.

däremot så jobba hästen i en god form oavsett upplägg är ju a och o för att komma vidare mot balans och bärighet, inklusive takt.
om du travar på en skogsväg som svänger, varför skulle du inte kunna jobba hästen annat än på lång tygel, utan att knyckla den? det fattar jag inte.

tycker du är lite defensiv gällande din häst och träning, samtidigt som du ber om råd.

Fast jag undrar lite nu;)

Har ju skrivit att det som hon gjorde för 3 v sedan. Att hon inte gör det längre. Så kan inte förstå varför jag ska ändra den ridning som uppenbarligen fungerar??

Och ja hon går i god form med nacken som högsta punkt när vi travar och jobbar på en bra skogsväg och i paddocken. Men som jag uppfattade det så menade du skogsväg i bemärkelsen knöglig? Eller fattade jag fel där?

Och jag har faktiskt inte bett om råd ang hur jag ska få bort det. Just för att jag vet hur jag ska göra. Startade tråden för att få reda på vad det var för gångarter hon blandade in. Då det vad jag vet inte förekommer tölt eller pass i denna ras;)

Hoppas du fått svar på dina frågor. Ska se om jag kan få ny film till helgen!

Nu har jag inte tittat igenom alla filmerna, men jag skulle hålla med om att hon ser ut att vara lite "stressig" dvs stoppar ner fötterna utan att tänka först, och att hon inte riktigt orkar att hålla ihop kroppen.

På den första filmen när du tömkör så kräver du mindre av hästen än vad ryttaren för i första filmen. Så hade det varit min häst hade jag börjat med tömkörning och krävt mer där innan jag hade satt mig upp och krävt samling. Skritta och travar över bommar under tömkörning för att lära henne hålla reda på fötterna och lugna ner rörelsemönstret.

Om det är en känslig häst att rida så tänk på att själva sitta stilla och inte röra händer och kropp för mycket, det är lätt att falla in i samma mönster som hästen som fladdrar runt. Håll om med skänkeln hela tiden så den inte kommer som en överraskning, om man håller om så kan det sedan räcka med att man bara spänner till benet för att hästen ska lyssna.

Ja hon stressar upp sig väldigt lätt. Kräver inget av henne på tömkörningen då jag inte kunde filma samtidigt som jag jobbade henne. Lite svårt å hålla tömmar och kamera;) Skritt och trav över bommar är inga problem. Var inte det innan vilan. Har inte börjat jobba henne så ännu.

Hålla om med skänkeln går knappt. Men att hålla den still och bara nudda henne funkar kanon. Handen måste ju vara still, annars blir det värre. Så inga problem där.

Ja hon stressar upp sig väldigt lätt. Kräver inget av henne på tömkörningen då jag inte kunde filma samtidigt som jag jobbade henne. Lite svårt å hålla tömmar och kamera;) Skritt och trav över bommar är inga problem. Var inte det innan vilan. Har inte börjat jobba henne så ännu.

Hålla om med skänkeln går knappt. Men att hålla den still och bara nudda henne funkar kanon. Handen måste ju vara still, annars blir det värre. Så inga problem där.

Nej jag förstår att det är svårt att filma samtidigt som man tömkör! ;) Skritt och trav över bommar i form? I lugnt tempo och hon verkligen jobbar igenom kroppen, inte bara öser över i full fart? Det är skillnad på att ta sig över bommar och arbeta sig över bommar.

Ang skänkeln så är det nog bara att vänja henne vid att skänkeln hela tiden ligger intill henne, annars kommer hon att fara iväg varje gång den kommer.

Skrivet ett inlägg till alla;)

Jag kan inte förstå varför alla eller nästan alla ger råd. När jag inte bett om det. Speciellt som jag skrivit att hon inte tölt/travar längre och att jag dessutom har en ridning som uppenbarligen fungerar lika bra nu som i våras...

Vi har lång väg att gå men stressar inte.

Och ja jag tar till mig åsikter. Men är faktiskt inte beredd att ändra så mycket just nu. Då hon går kalas för tillfället. Skog och mark rider vi i, galoppen har vi inte börjat med då hon inte har kondis eller muskler till att jobba. Bommar ska vi börja med om ca 2 v.

Börjar fundera på hur fort man sätter igång sina hästar i dagens läge. Då jag uppfattar det som om många tycker jag ska höja svårighetsgraden redan nu.

Hästen kom till mig i mars 2010, red henne i skritt i 2 v innan jag upptäckte att hon var dräktig. Skrittade ett tag till. Men lät henne sedan vila tills fölet kommit. Fölis ankom 5 Juli men tyvärr dog det 14 dagar senare:( På vets rådan satte jag igång med promenader + tömkörning.enbart i skritt. i ca 3 veckor. Sen började jag rida och jobba henne i trav. Tills i slutet på aug då jag ställde av henne för vila. Då gick hon fint och bar sig i skritt och trav. Galoppen jobbade vi bara i skogen. Vilan blev längre än jag tänkt då jag varit sjukskriven i 4 v. Och för 3 v sedan började hon skrittas.

Så ni måste förstå att vi inte hunnit med så mycket. Innan hon kom till mig var hon mest körd och inte utbildad nått. Och hon är alltså knappt riden 3 mån det senaste året. Kanske bara är en känsla jag fått att många vill att det ska gå fortare i utvecklingen. Men jag mår som jag mår och klarar inte av att rida henne så ofta som jag vill. Därför har jag en medryttare.

Hästen gör det bästa hon kan och likaså jag. Och som sagt råd har jag inte bett om men har valt att låta det passera. Men när man får inlägg på inlägg börjar tålamodet tryta;) Jag tar som sagt till mig, men just nu. När hon verkligen går bättre och bättre för varje gång. Så nej, jag tänker inte ändra på något. tyvärr! Får göra kära buke besviken på det området.

Hoppas ni tar mitt inlägg på rätt sätt;) Jag läser och tar till mig. Men varför ändra något som fungerar??

Buke i ett nötskal;) Men finns där när man behöver tips;)

Däremot! Så återkommer jag när galoppen ska börja jobbas med. Då kanske jag behöver lite tips;)

Som sagt ta detta inlägg på rätt sätt!
ö

Ser ut som att hästen blir pass/fyrtaktig (dvs mot tölt om du vill ha en benämning) på grund av obalans!

Oj, sorry! Jag läste fel isf om du inte ville ha råd.
Som jag ser det är det ingen ren annan gångart din häst går i. Men även om det inte ska finnas en fjärde eller femte ren gångart i en ras så kan det finnas en del individer i den som pga olika skäl rör sig orent och liknande pass tex. De brukar vara lite låsta i ryggen antingen pga de inte orkar riktigt och måste låsa sig eller att de rids i fel form eller har ont. Det förekommer ju även bland halvblod tex även om det är betydligt mer sällsynt än hos en del andra raser.

Det ser ut som om det är en fyrtaktig galopp (antagligen pga att hon inte orkar) och grisepass (ofta pga spänningar och stelhet).

Oj, sorry! Jag läste fel isf om du inte ville ha råd.
Som jag ser det är det ingen ren annan gångart din häst går i. Men även om det inte ska finnas en fjärde eller femte ren gångart i en ras så kan det finnas en del individer i den som pga olika skäl rör sig orent och liknande pass tex. De brukar vara lite låsta i ryggen antingen pga de inte orkar riktigt och måste låsa sig eller att de rids i fel form eller har ont. Det förekommer ju även bland halvblod tex även om det är betydligt mer sällsynt än hos en del andra raser.

Ja det med ryggen är något jag tror på. Massören ska komma ut nu igen och så får vi se om det släppt lite. Skulle det inte bli bättre av massagen så blir det vet eller equiteraput?? Stavas??;)

Det ser ut som om det är en fyrtaktig galopp (antagligen pga att hon inte orkar) och grisepass (ofta pga spänningar och stelhet).

Spänningar och stelhet vet vi att hon har. "Roligt" att många verkar se olika gångarter!

Om hästen är oren i gångarterna och dessutom spänd och stel så skulle jag, om det hade varit min häst, ha kollat upp den veterinärt på klinik till att börja med. I andra hand equiterapeut eller liknande.

Om hästen är oren i gångarterna och dessutom spänd och stel så skulle jag, om det hade varit min häst, ha kollat upp den veterinärt på klinik till att börja med. I andra hand equiterapeut eller liknande.

Nu är hon kollad av vet. Men vi har inte röntgat eller något sådant. Och hon är helt ren i gångarterna när man visar henne och hon stressat ner. Specielltr nu när hon gått i någon vecka. Vet tycker inte hennes "stress hoppande" är en anledning att åka in igen.

Nu är hon kollad av vet. Men vi har inte röntgat eller något sådant. Och hon är helt ren i gångarterna när man visar henne och hon stressat ner. Specielltr nu när hon gått i någon vecka. Vet tycker inte hennes "stress hoppande" är en anledning att åka in igen.

Jag har sett liknande hos flera islänningar. Det verkar vara som att många islänningar har ganska stora gångarter och därför inte orkar gå rent samt att de stora gångarterna gör att ryttaren ofta håller emot så mycket att hästen blir stressad och stel. Man ser gärna samma på travare tycker jag.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
Ridning Har en häst född 1987. Korsning och import Polen. Nu har jag börjat att få ner honom i vikt efter sommarbetet och börjat att fundera på...
Svar
10
· Visningar
1 663
Senast: c0pyright
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 996
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama