Är det tid för fölning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cina 65
  • Startdatum Startdatum
C

cina 65

Mitt sto skall föla snart men vi är lite osäkra på datumen.
Idag har hon vandrat i box och hage och under kvällen har hennes beteende ändrats, hon står och lyfter svansen nästan hela tiden, maten är inte av intresse, hon går liksom stelt och bredbent med bakbenen och hon vill helst stå stilla i hörnan av boxen.
Har kollat och tagit bilder på juver samt hennes bakdel som var lite kladdig och på bilden kan man se att det har runnit något på henne.
Ska försöka få in bilderna här.

Någon som kan hjälpa mej här? Det är första fölningen för mej och jag har så svårt för att veta vad jag skall gå efter, jag har vetrinär som är beredd att komma och kan vara här på 10 minuter max.

Tacksam för svar.

Sv: Är det tid för fölning?

Fick tyvärr inte med bilden, vet inte hur jag ska göra då?

Ja kameran är på laddning och jag ränner i stallet och kollar hela tiden. :)

Jag tror theJohanna menade övervakningskamera :idea: då slipper man springa eller störa i tid och otid

Det äger jag tyvärr ingen, men kanske skall springa ut och montera ner back-kameran gubben har på lastbilen :D Då hade han blitt gla...:rofl:

precis övervakningskameran, gick lite fort där förut, men såklart inte fel att ha vanliga kameran laddad heller :D

Lånar tråden lite...
Mtt sto är på dygn 333 idag det är hennes och mitt första föl övervakningskameran är uppe bäckenbanden släpper mer och mer för varje dag och börjar bli riktigt slappa nu ;) Juverna Är riktigt hårda men inte så stora och utfyllda ännu. På kvällen får jag ut klar vätska och har nu fått det i tre dagar den börjar bli lite gulaktig jag antar att det är olika men hur lång tid tar det ca innan den ändrar färg och bli vit? Hon äter fortfarande men dock mycket mindre nu och jag har inte märkt några större beteende förändringar.
En chansning hur lång tid tror ni hon har kvar ??:love:

Hejsan har du boken Att bli med föl?
Där står det
1vecka före fölning-klar vattnig,ibland gulaktig sinmjölk
1dag före-grumlig,klibbig sinmjölk
strax före-ren mjölk vit
ett annat tecken är ju att dom får vaxpropparca 12-48 timmar före ser ut gula prickar på spenspetsarna.;)

Fast det behöver ju inte stämma.

Vid första fölet hade mitt sto en vaxpropp två dagar innan fölet föddes.
Vid andra fölet läckte hon mjölk flera dagar innan fölningen.

Nej inget föl ännu:(

Hon hade lite förvärkar för någon dag sedan igen men sedan dess har det varit lugnt om nätterna. Mjölken är fortfarande gul men har blivit mer klibbig. Så det tar väl ett par dagar till innan det händer något. Hon är nu på 342 dygn. Min sambo skrämde upp mig med att det kanske inte är så bra att hon går över tiden när hon är förstföderska?? Ska jag va orolig?

Tycker inte att du ska vara orolig alls. Mitt sto gick 350 dygn med sitt första föl. 334 med det andra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 866
Hundhälsa Jag har en schipperke som blir 8 år i februari, en tik. Igårkväll fick hon ett väldigt obehagligt anfall av något slag och jag var helt...
Svar
14
· Visningar
3 825
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka