Är det svårt att få hästar dräktiga?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Supersonic_
  • Startdatum Startdatum
S

Supersonic_

Vi har precis beställt semin för 2 hoppston som vi vill ha föl på tills nästa år. Det här blir våra första föl, och vi är supernervösa! Speciellt oroliga är vi för att det inte ska ta sig, att det blir en dag för sent vi seminerar el dyl.
Vi har bestämt oss för Baloubet, och då betalar man hela summan när man inseminerar, dvs tar det inte sig blir vi..fattiga..haha.

Har gått flera fölkurser och har kontakt med flera som har uppfödning som vi ställer tusentals frågor till, men tänkte höra med er på buke vad ni har för erfarenheter och tips!

Har det blivit föl på första försöket för er? Och vilken typ av semin har ni haft? (Fryst?)
Hur många dagar har man på sig att inseminera när det är dags?
Tips mottages tacksamt för hur vi ska förbereda våra ston inför semineringen så det är större chans att det tar :laugh:

Sv: Är det svårt att få hästar dräktiga?

Iof så använde jag "naturlig" betäckning,men det jag tänker på är att kolla stona innan så att de inte har ngn infektion.

Vet ni att stona är fertila? Alltså har de haft föl förut, och hur många försök seminerades de då?

Jag hade gjort ganska mycket research innan jag bokat dyr hingst!

Yngre ston tar sig alltid lättare än äldre. Efter 12-15 års ålder blir de äldre "invärtes" och kan få svårare att bli dräktigt. Vissa ston blir dräktiga som klockor vid 20 års ålder, men helt klart är att ju yngre sto desto lättare att bli dräktigt.

Hästen ska må bra, vara i lagom hull och ha tydliga brunster.

Det är mycket bättre dräktighetsstatistik på färsk än fryst. När man seminerar med fryst så lever spermierna mycket kortare så det måste vara en duktig veterinär som kollar stoet dygnet runt och kan seminera mitt i natten om det behövs.

Har ni koll på var ni har station med duktig veterinär som en van att hantera fryst? Det är otroligt viktigt och jag hade kollat upp flera och tagit referenser om jag var er. Det finns ett par i Sverige som är erkännt duktiga på fryst...

Ni börjar inte i den lättaste änden av allt detta, men det går säkert bra om ni har duktiga människor omkring er, fertilt sto och en duktig seminveterinär!

För att svara på frågan.

Jag betäckte 3 ston förra året.

Sto 1 - 7 år, första betäckningen och med färsk importsperma från Tyskland. Tog sig på första skicket första brunsten.

Sto 2 - 3 år, första betäckningen och med färsl importsperma från Tyskland, Tog sig på andra brunsten.

Sto 3 - 16 år, haft tre föl tidigare men brunstade inte som hon skulle. Seminerades med färskt på hingstens station, tog sig på andra brunsten, resorberade innan 40 dygn, vi försökte igen men det tog sig inte.

Att hålla på med avel är ett dyrt lotteri, har man insett det från början så är varje dräktighet supervinsten! ;)

Cyllene har redan gett mycket kloka åsikter. Jag håller med henne. Att boka så dyr hingst och dessutom fryst är modigt. Om jag skulle göra det så skulle jag först vilja veta att stoet verkligen har bra fertilitet.

Om du vill ha tips på riktigt bra seminvet på fryst så kan du PM:a.

A och O för att stoet ska bli dräktig är en duktig veterinär/ inseminör som kan sina saker. Som kan se när exakt det är dax att inseminera och om det inte tar sig kollar upp om stoet har en infektion och behandlar denna.

Jag har en superduktig veterinär som jag inte skulle byta ut för allt smör i småland :love::bow: Hon fixar även fryst perfekt och mitt sto tog sig på första försöket den gången jag använde fryst. Även förra året när ett annat sto strulade och hade en infekton som fick behandlas i omgånger så tog hon sig sista gången fast veterinären inte trodde det utan det var ca 10% chans att det skulle lyckas.

Tack för långt och utförligt svar :bow:

Den ena är 11 år, och haft flera föl tidigare. Hon har en skada så hon används bara i avel, och det var för den användningen vi köpte henne. Vet att en inseminering misslyckades på henne för att follikeln (stavning?) släppt innan dom hann seminera så det tog inte. Kan det bli ett problem, eller gäller det bara att hinna göra det i tid? Hur stor marginal har man att seminera i rätt tid?

Den andra är en 5 åring, en koko-häst som vi tänkte ett föl skulle ge henne mer tid att mogna. Båda hästarna har toppstam!

Vet att det är lite extremt att första gången satsa på TVÅ baloubet-föl med fryst sperma, men vi tänkte att vi satsar stort från början - fölen ska bli hopphästar är det tänkt så vi ville ha små guldklimpar att satsa på :D:love:
Dock är jag jätterädd för att det inte ska ta, det är ju stora pengar det handlar om.

Vi har bara 2 som seminerar här uppe, och en är vår vanliga veterinär som vi litar blint på. Dock har vi inga erfarenheter av dom som seminstation, finns det något sätt att kolla upp att det är bra? Något vi kan fråga veterinären?
Fryst sperma, går det att "dela upp" så man har 2 försök tex? I ena satsen är det 5 strån och i andra 8, vet inte vad det innebär i praktiken om man måste använda allt på en och samma gång..:o

Tack för långt och utförligt svar :bow:

Den ena är 11 år, och haft flera föl tidigare. Hon har en skada så hon används bara i avel, och det var för den användningen vi köpte henne. Vet att en inseminering misslyckades på henne för att follikeln (stavning?) släppt innan dom hann seminera så det tog inte. Kan det bli ett problem, eller gäller det bara att hinna göra det i tid? Hur stor marginal har man att seminera i rätt tid?

Den andra är en 5 åring, en koko-häst som vi tänkte ett föl skulle ge henne mer tid att mogna. Båda hästarna har toppstam!

Vet att det är lite extremt att första gången satsa på TVÅ baloubet-föl med fryst sperma, men vi tänkte att vi satsar stort från början - fölen ska bli hopphästar är det tänkt så vi ville ha små guldklimpar att satsa på :D:love:
Dock är jag jätterädd för att det inte ska ta, det är ju stora pengar det handlar om.

Vi har bara 2 som seminerar här uppe, och en är vår vanliga veterinär som vi litar blint på. Dock har vi inga erfarenheter av dom som seminstation, finns det något sätt att kolla upp att det är bra? Något vi kan fråga veterinären?
Fryst sperma, går det att "dela upp" så man har 2 försök tex? I ena satsen är det 5 strån och i andra 8, vet inte vad det innebär i praktiken om man måste använda allt på en och samma gång..:o

Det som gör om ni kommer att få ett föl är hur duktig inseminören är på fryst. Har den ingen bra dräktighets% så kommer ni tyvärr inte att få några föl :(

Om jag har förstått det rätt av min veterinär så är ett stå en inseminering. Så första skicket varar till 5 insemineringar och andra 8.

MEN du måste ha en veterinär som går upp var 4 timme hela natten och kollar stoet. Min veterinär förklarade att det handlade om timmar med fryst, ägget ska vara exakt när dom inseminerar annars tar det sig inte.

Så om dina stationer inte klarar av det där uppe så skicka henne till en annan station det kommer ni att vinna på :)

Jag tror att ni måste vara jättenogranna med att välja en veterinär som är erfaren att hantera fryst.
Som Mitra skriver - finns det ingen i närheten så skicka bort stona till någon med stor erfarenhet.

Att välja Baloubet är väl inte så extremt, men däremot fryst om man inte vet om veterinären har den erfarenheten. Jag skulle nog ha en reservplan med en hingst på TAI om jag var dig.

Nej ett strå är inte en seminering tror det behövs minst 3 till en seminering, beror lite även på hur bra sperman är.
Har tyvärr bara hört negativt om Baloubets frysta semin så jag hade nog inte haft så höga förhoppningar.

Till TS 5 åringen hade jag nog funderat en runda till innan jag använde fryst Baloubet sperma till, dels för att min seminvet (som är mkt skicklig på fryst) INTE rekomenderar att man använder fryst till förstagångs sto. Dels kanske du skall fundera en runda till om koko-sto betyder det jag tror då är det inte så lyckat att lägga en hingst med det temperamentet på en sådan, kan bli allt annat än roligt av det som kommer ut. Till B skall man helt klart använda mkt stabila ston med mkt bra temperament om man vill lyckas. Är det sen dessutom era första föl så hade jag inte valt honom till någon av dem, det skall till MKT kunskap om fölhantering om man skall lyckas uppfostra dem rätt om de får pappas temperament. De är tyvärr inte bara små och söta och det är inte en dans på roser att uppfostra dem och det är framförallt väldigt viktigt att det blir rätt från början om de har mkt temperament.

Jag håller verkligen med dig ! Jag glömde bara skriva det. Baloubet på en koko-märr känns lite väl vågat. Det finns många riktigt bra hopphingstar med bra skalle att välja på.

Det där med fryst strån är olika på alla doser, det beror på sättet man fryst ner.
På vissa hingstar så är ett strå = en seminering på andra så är 8 strån = en seminering.
Det beror på hur koncentrerat det är eller hur nu man ska förklara.

Att follikeln (ägget/äggblåsan) har gått innan man hunnit seminera väcker varningsklockor för mig, det tyder på en vette som inte har koll.... en veterinär som har koll seminerar EN gång samma dygn som ägget går.

Jag hade kunnat chansa på FAI på en maiden märr eller som på din äldre märr men inte med så dyr sperma som med Baloubet, jag har precis som Gylle inte hört nåt annat än att kvaliten är rätt sopig på den.

Det där med fryst strån är olika på alla doser, det beror på sättet man fryst ner.
På vissa hingstar så är ett strå = en seminering på andra så är 8 strån = en seminering.
Det beror på hur koncentrerat det är eller hur nu man ska förklara.

Att follikeln (ägget/äggblåsan) har gått innan man hunnit seminera väcker varningsklockor för mig, det tyder på en vette som inte har koll.... en veterinär som har koll seminerar EN gång samma dygn som ägget går.

Jag hade kunnat chansa på FAI på en maiden märr eller som på din äldre märr men inte med så dyr sperma som med Baloubet, jag har precis som Gylle inte hört nåt annat än att kvaliten är rätt sopig på den.

Okej :) visste inte att de fanns olika sätt att frysa in dom små rackarna på.

Och som du skriver så låter det som en veterinär som inte har 100% koll när den ska seminera om den missade ägget. Alt är ju att sperman inte hann fram i tid och därför missdes ägget.

Jag pratade TAI eftersom jag uppfattade att TS sto var seminerad med färsk då sperman inte hade hunnit fram.. Fryst sperma brukar man ju ha hemma redan s.a.s

Fryst kan man ju också seminera med 1/2 dosen innan ägglossning och 1/2 efter men då måste man ju ha stenkoll och vara jäkligt säker på att det är på G att gå.

Mitra; ja antingen har vetten beställt sperman för sent = inte så bra på vad den gör. Det kan ju självklart vara så att skicket kom bort eller nåt strulade på vägen så klart. Men hade jag det klat för mig hade jag inte chansat på samma vette igen :)

Liknande trådar

F
Avel Vi fick i tisdags en överraskning när vi kom ut i stallet för att morgonfodra och ett av våra ston fölat under natten... Stoet i fråga...
Svar
9
· Visningar
2 567
Senast: theJohanna
·
Avel Har ett sto som varit inne för seminering 2 ggr & inte blivit dräktig... Första gången var brunsten lång & när jag kom in hade hon redan...
2
Svar
35
· Visningar
3 594
Senast: bonzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar