-Är det så???

B

blissare

Någon sa idag att:
-Nej kratsa inte ur hovarna innan ni rider ut..låt snön sitta kvar så blir det mindre styltor.....
Är det så?Att ej urkratsad snö i hoven skapar mindres styltor än en urkratsad gör.Har inte funderat på det förut utan har alltid kratsar ur snön...hm..någon som vet????

Detta var på hästar utan snösulor;)

Sv: -Är det så???

Har också hört det och har provat. Jag tycker inte att det var någon skillnad. Lika mycket styltor blev det för mig i alla fall

Det stämmer att om du låter bli att kratsa hovarna innan ridturen i snön, minskar risken för styltor. Men det gäller inte om de redan gått ute och fått styltor i hagen, utan om du tar hästen direkt från stallet med ex torv under fossingarna. Då fastnar helt enkelt inte snön lika lätt. Men visst kan det bli styltor ändå.
//FiaLotta

Jag har hört att man kan prova att smörja in med olja eller liknande under hovarna och att det ska ge mindre styltor. :idea:
Har ej testat själv dock :crazy: då jag har haft hästen barfota eller med snösulor under snöperioderna.

låter du snön sitta kvar blir de garanterat styltor igen..låt däremot gödsel/strö sitta kvar det kan minska styltorna lite iaf

provade med torskolja i söndags och det hjälpte blev nästan inga styltor alls.jag dränkte in undersidan an hover och in under skon lr hur man ska säga

Jag har testat ALLT, glasslock, låta spånet vara kvar, låta snön vara kvar, smörja med fett m.m.
Det enda som fungerar är snösulor:bow:
Men! Det var i början av vintern när det var mycket kramsnö, nu är det mest pulversnö och det fastnar inte alls i fötterna:idea:

Nej!, men däremot så kan jag ibland låta mjuk jord vara kvar om det ligger jämt och inte verkar dölja något störande för att minska risken för att sten skall sätta sej...vilket ju är en helt annan historia egentligen, men i alla fall...:smirk:

Mount Never Rest skrev:
Jag har testat ALLT, glasslock, låta spånet vara kvar, låta snön vara kvar, smörja med fett m.m.
Det enda som fungerar är snösulor:bow:
Men! Det var i början av vintern när det var mycket kramsnö, nu är det mest pulversnö och det fastnar inte alls i fötterna:idea:

Glasslock???

Jag har provat olja med förr i tiden, minns inte hur det funkade. Men jag har i ryggmärgen att aldrig kratsa innan jag rider(om hästen stått inne då)så det gör jag aldrig.

Markus hade snösulor när han kom till mig(gissa vad jag klurade innan jag fattade vad det var :D ,hade aldrig sett det förrut!!!)men jag vet inte om det verkligen funkar? Tycker han styltar till och halklar pga det men det kanske är bättre än utan.

Så van vid barfotahäst så det där med skor känns helt främmande!!! Men det var skillnad på att brodda honom nu när det är så halt.
En jäkla skillnad att få honom på foten med... *nyröntgad och svullen*

Det var ett tips härifrån Buke;)
Man klipper ett glasslock i samma form som hoven och trycker dit den på undersidan (som en heltäckande sula med hål för Nä vad pinsamt! Jag har glömt vad triangeln i mitten heter:eek: )

Mount Never Rest skrev:
Det var ett tips härifrån Buke;)
Man klipper ett glasslock i samma form som hoven och trycker dit den på undersidan (som en heltäckande sula med hål för Nä vad pinsamt! Jag har glömt vad triangeln i mitten heter:eek: )
STRÅLEN!!!!!!:rofl:

blissare skrev:
Någon sa idag att:
-Nej kratsa inte ur hovarna innan ni rider ut..låt snön sitta kvar så blir det mindre styltor.....
Är det så?Att ej urkratsad snö i hoven skapar mindres styltor än en urkratsad gör.Har inte funderat på det förut utan har alltid kratsar ur snön...hm..någon som vet????

Detta var på hästar utan snösulor;)

det är inte snö man ska lämna:P...det är jord, spån och sånt som inte snön fäster på....snö på snö sitter jättebra;)
annars kan man olja in hovarna eller använda snösula...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel