Är det rimligt...

G

GinTonic

Förra veckan var jag bort rest och en tjej från jobbet hade lovat att rida min häst under den tiden. Nu fick jag veta att hon bara varit där en gång:mad: :mad: :mad:
Idag var jag där för första gången på 10 dagar. Innan jag åkte hade hon bra kondition.
på söndag om 2 veckor ska pålla o jag normalt delta i en jakt ritt. Tydligen kommer den var lite tuffare än vanligt, så jag skulle gissa mig till att den ligger på cirka 30-35 språng.

Kan jag få upp hennes kondition igen på 2 veckor eller är jag helt galen o borde dra mig ur jakten???

Sv: Är det rimligt...

Du kan vara lugn. De tappar ingen kondition på en vecka. Jag skulle däremot "trappa" upp lite lugnt ett par dagar innan jag rider som vanlig.

Som det skrevs här ovan, dom tappar inget alls på en vecka. Ta det bara lite lugnt i några dagar så ska det nog funka som vanligt igen! Lycka till på jakten! :)

En hästmassör som jag gick kurs för sa att en häst tappar i princip ingen kondition förrän efter 6 veckors vila (dock förutsatte hon att de åtminstone fick gå i hage och inte boxvila). Däremot behöver senor och ligament lite uppvärmningsperiod efter 6-8 veckors vila. Men efter 1 vecka som i ditt fall: inget att oroa sig för!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 174
Senast: WildHorse
·
Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama