Fast just det sista du skriver i den meningen stämmer ju inte. Allvarlig psykiskt störning kan absolut vara psykoser eller totala vanföreställningar, men det kan också handla om tvångsmässiga beteenden och att röster sagt till personen att utföra vissa saker. I många fall är dessa personer med i matchen och kan avgöra vad som är rätt eller fel, men de väljer att göra fel av en eller annan anledning. Ibland är depression en sådan allvarlig psykiskt störning.
Ofta handlar det om tvångsmässiga handlingar, tex kleptomaner, pyromaner etc. Men vissa pedofiler har också bedömts lida av en psykiskt störning varpå påföljden varit vård istället för fängelse, och där är det ju självklart enligt mig att skadestånd ska utbetalas till offret.
Jag jobbar med missbrukare och många av dem när de är under avtändning eller har mycket abstinens utföra handlingar som kanske inte är helt i linje med vad de vid ett nyktert tillstånd hade gjort. Det innebär inte att de ska slippa undan skadestånd.
I området där jag bor dödade en man sin flickvän, styckade henne och stekte upp delar av henne tillsammans med salt och peppar och åt upp vad han tillagat. Han ringde själv 112 och larmade att han hade dödat henne vid tillfället och skyllde på att han inte fick den psykiatriska vård han behövde. Självklart var det så att han inte fick den vård han behövde och där måste vi skylla på ett systemfel, men nog var han vid medvetandet och förstod vad han gjorde annars hade han ju aldrig ringt 112 och anmält. Han dömdes till rättspsykiatrisk vård och sitter så vitt jag vet fortfarande kvar där trots att det är flera år sedan.