Är det onormalt?

Sv: Är det onormalt?

vilket fint hopp, han var jättesöt din häst :love:

om det var mitt du menade, för jag hittar inget annat kort på sidan så TACK :) :crazy: Jag kanske borde sluta kalla honom fulur då höhö istället för finur (thynur) ;)

Vem är det som avgör vad som är normalt och onormalt? Är hästen inte van med att hoppa så mycket så kanske det anses vara med onormalt än normalt, men vad vet jag. Tycker inte det finns något vettigt svar. Det är helt beroende på vad man vill ha sin häst till.

Islandshästar är fullt kompetenta att hoppa med. Jag har själv läst på och tagit reda på fakta. Det är bara det, när folk säger att "Islandshästar är inte byggda för hoppning". Det är INGEN häst, INGEN häst är byggd för att ridas på. Hästar är byggda som de är av särskilda skäl, tillexempel på terräng etc. Det råkar bara vara så att människan kommit på ett sätt att utnyttja hästens kroppsbyggnad..

Så tänk på det, alla som rider & hoppar; Ingen häst är byggd att ridas eller att hoppa med. Visa hästen den respekt den förtjänar.

Och som slutsats, alla hästar som används som hopphästar slits ut mycket fortare än andra och inte bara Islandshästarna!

Jag har hoppat min häst två gånger, så jag är inte så erfaren på den fronten.... :P
Men jag har en kompis som tävlingshoppar, men hon hoppar inte mer en högst tre gånger i veckan, det sliter på lederna tydligen.
Jag har tjejer på mitt stall som faktiskt tävlar i mini klasser i hoppning..... brukar faktiskt gå ganska bra... (det finns bara isisar på mitt stall)

Så hoppa på du för den hästen är pigg och glad!
Lycka till med pollen!

kl

Vårt ena sto Hilda älskar att hoppa. Hon har jättefin teknik också!:)
Vi löshoppar henne ganska ofta då hon verkligen älskar det! Hon är inte nöjd om hon inte får hoppa. Däremot så hoppar vi inte så ofta uppsuttet. Men nu när hon har fått muskler så ska vi börja hoppa henne mer uppsuttet.
Jag har varit med i en blåbärshoppning med henne, det gick jättebra och det lär bli fler.;)

Andra stoet tycker inte lika mycket om att hoppa. Men vi har tränat henne också med löshoppning för att få fram traven mer, och det har hjälpt. Ju mer hon hoppar desto mer tycker hon om det.:D

Jag tycker att löshoppning är en utmärkt träning och jag tycker att det är underskattat hos islandshäst-ägare/tränare. Iaf de jag har träffat.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
294
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Min 13-åring skulle ha löpt i maj/juni men inget hände. I juli var hon lite svullen om vulvan så jag tänkte att hon kanske hade ett dolt...
Svar
10
· Visningar
1 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar