Är det onormalt?

R

Roggin

är det onormalt för en islandshäst att hoppa mer än 1 gång i veckan?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det onormalt?

nope.. varför skulle det vara det?

tycker hästen att det är kul? mår hästen bra av att hoppa? känner du att hästen påverkas positivt eller negativt av att hoppa?

Känn efter själv och lär känna din häst så vet du sen om det är rätt eller inte, bara du och din häst som vet.. Det viktigast är att du och din häst mår bra av det ni gör om det så är körning, hoppning, dressyr, western eller gångartsträning..

Ja, det är nog rätt onormalt för en islandshäst. Normen för islandshästar är ju att inte hoppa så mycket. Med det inte sagt att det är något fel att hoppa med dem.
Förstår du vad jag menar? ;)

Ovanligt är nog ordet jag skulle använda.

För hästar i allmänhet är det onormalt att hoppa förutom vid nödlägen. Trots detta är det ändå många hästar som hoppar regelbundet med sina ryttare utan problem.

Så hoppa på du med din isis, och h*n gillar det :bump:

Nej det är nog inte vanligt , och inte med stora hästar heller , de flesta brukar inte hoppa mer än en gång i veckan , för att hästen inte ska tröttna och slita på hästen ;)

Ja, det är nog rätt onormalt för en islandshäst. Normen för islandshästar är ju att inte hoppa så mycket. Med det inte sagt att det är något fel att hoppa med dem.
Förstår du vad jag menar? ;)

Varför skulle det vara onormalt? Islandshästar kan hoppa precis lika bra som vanliga ponnys. Varför skulle inte islandhästar kunna hoppa lika mycket? De är precis likt alla andra hästar, också vanliga hästar. Förutom att de har de alldeles extra, tölt och eventuellt pass. Och att de är smarta eftersom de lägger på tjock vinterpäls. Förutom det är de precis vanliga hästar.:mad: Och kom ihåg nu, hästen är inte urspungligen gjord för att hoppa med, eller överhuvudtaget att rida på. De är till för att äta gräs, då de känner sig lugna och känner trygghet om de inte tar till flykthumör. Det råkar bara vara så att hästar passar så bra att användas till arbete och ridning eftersom det är det sättet de är uppbyggda på. De är ofta starkare än oss.;)

Asså jag tänkte inte så att dte är "onormalt" utan jag menar typ ovanligt skrev lite fel. Asså dte är ju inte vanligtvis så att man hoppar mer än 1 gång i veckan på en "vanlig" ponny/häst. Min kompis sa att det sliter på benen.? Islanshästar är visst väldigtducktiga på att hoppa:rofl:
Min isis och jag hoppade 119 cm i torsdags:):love:

Ja, det sliter på hästarna att hoppa för ofta. Sen är det ju förstås viktigt att ha bra underlag också.
Ordentlig hoppning räcker bra med en gång i veckan. Sedan kan du säkert hoppa lite småhinder och rida cavaletti någon gång i veckan :)

Nej. De är som vilken annan ponnyras som helst. När ja var på ett träningsläger i hoppning i sommras så hoppade jag varje dag!! Min islänning tog ingen skada av det. Däremot så visade vi för tränaren att även islandshästar kan hoppa. Hoppade de stora hästarnas bana (Fälttävlandsbana) på 1 meter eller lite högre lätt som en plätt!! Där stod hon och fattade inget ting!! Ganska roligt faktist!! :D :) :) :(

Men då var det ett träningsläger som höll på under några dagar. Att hoppa så gott som varje dag, år efter år är inte bra för hästarna.

Nej det är det ju inte :P Normalt hoppar jag minst en gång i veckan. Ibland upp till 3 gånger som max. Han är 20 år och jag vill inte slita så mycket på hans ben. :P

Men hoppning 3 ggr i veckan på en 20-åring är ganska mycket.

Fattar riktigt inte din fråga men....
Det är ju sällan jag har sett en islandshäst hoppa flera gånger i veckan.

Men islandhästar är, som det redan har nämnts, också hästar och hoppar lika bra :) Men man brukar rida mer gångart, efter som det är d mest speciella med dom (förutom att dom är så fiina, snälla, vackra, duktiga. nej jag kan sitta här och drömma mig bort om varflr dom e bäst ;) men jag ska inte lämna ämnet!) och man prioriterar därför nog inte mest på hoppning. jag gillar hoppning men min islänning har aldrig hoppats, hahaha, så jag ska nog löshoppa honom lite och se hur han reagerar! Men hur som helst! Hoppa gärna din häst bara du inte överanstränger honom/henne :) Och det är ju samma med alla hästar ;)

Om hästen gillar att hoppa så tror jag bara att det är den fördel med varierad träning. Man behöver ju kanske inte ge sig på hinder som är en meter ifall hästen aldrig hoppat förut. De flesta hästar brukar tycka om att hoppa.

Häst som Häst.. Islandshästar är inte direkt byggda för att hoppa över 1 meter höga hinder, men ja vet isisar som klarar de galant, om hästarna tycker de är kul, ska man givetvis göra det..
Men man får tänka att hästarna är djur.. å i frihet skulle de nog inte hoppa så mkt.. Visst hoppa i det vilda gör de ju, man kan ju gämföra de som fälttävlan, men om hästen inte tycker de är kul att hoppa.. ska man inte föröka tvinga den att göra det... De är egentligen inte Ovanligt att hoppa islandshästar som sagt, häst som häst.. Men man bruka tycka att islandshästar inte Kan hoppa.. Men alla hästar Kan hoppa, å de flästa Älskar det!

Hoppa gärna med era Isisar! Men inte för ofta, så de slits fortare å går sönder som storhästar! men våra Älskade små pållar Är ju inte som andra hästar:P Helt Ok enligt mig att hoppa 1ggr/vecka om hästen gillar det!

Roggin ÄLSKAR värkligen att hoppa, jag har som högst tagit mej över 119cm med honom med lufft imellan. Jag vågar mej inte på så mycket högre. Men han är väldigt ducktig på det, tack för alla svar!
:rofl:

vilket fint hopp, han var jättesöt din häst :love:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
294
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Min 13-åring skulle ha löpt i maj/juni men inget hände. I juli var hon lite svullen om vulvan så jag tänkte att hon kanske hade ett dolt...
Svar
10
· Visningar
1 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar