Är det okej?

timme

Trådstartare
Är det okej att rida dressyr på hack(förstår att dte inte är dte på tävling)men att träna med hack?
känns som man tvingar ner hästen med det är dte så?

Sv: Är det okej?

Ingen kan ju hindra dig från att rida med hackamoore när du tränar.
Hackamoore skall användas med försiktighet då den har en hävstångseffekt och ska användas på rätt sätt, alltså inte att bara få hästen att kröka på nacken.

M-oaa

Ja, om du kan kontrollera hävstångseffekten och inte använda hacket mer än nödvändigt, och hästen trivs på det. Varför inte? ;)

så länge som du klarar av att rida på det så är det okej. Du måste vara betydligt försiktigare när du rider på hackamore eftersom det dels har hävstångseffekt och dels trycker över nosryggen. Att man försöker tvinga ner huvudet på hästen har inget att göra med vilket bett du använder, det har att göra med handen som håller i tyglarna. Så länge hästen och du trivs så är det bra, det gäller att prova sig fram för att hitta det som funkar bäst :)

okej tack för svar!:)
är van att rida på hack och har gjort det ett par år!
är så att min travarherre är väldigt hård i munnen och jag provar lite olika bett.har ridit honom på hack lite innan och nu ett par dagar han går bra på det men känns bara som han pressas ner.
vill att dte ska komma narturligt.men har svårt att hålla honom då han är extremt stark i mun och nacke får bara sitta och bromsa hela tiden även i skritt.
vill inte dra han i munnen...har provat trdelat eggbett,vanligt rakt bett,hack,vanligt tränsbett, och nu fullcheek.
hos förra ägaren är han riden på pessoa men det har jag aldrig ridit han på och skulle aldtrig rida nån häst på det!
men han springer bara fortare och fortarare och jag har väl inte så myckeyt att sitta emot med heller.

Hmm låter som att det kanske inte är bettet det är fel på. Har han tävlat på travet? Har han det så är det väl inte så konstigt om han är lite okänslig i munnen, tävlingstravare är väl vana att bara springa på rakt fram. (Rätta mig om jag har fel! Har ingen erfarenhet av travare.) Lite dressyrträning skulle nog göra susen! :) Det är ju inte meningen att du ska behöva sitta och bromsa hela tiden. Har du nån du kan rida för? Kommer du till rätta med det här problemet så kommer det bli mycket roligare att rida! :) :) Målet är ju att du ska kunna vara mjuk i handen hela tiden med bara lätt kontakt, och krama i tygeln vid behov.

Det beror ju på vilken nivå du tränar på.

Är ni på en nivå där böjningen sitter i sitsen och kanske samling är påbörjad något så kan det funka, annars är det en svår betsling att gymnasticera och utbilda hästen med.

Har du provat sidepull eller kapson? Där kommer du åt grundridningen på ett helt annat sätt än med hackamore, eftersom de är mycket tydligare.

Betänk att till och med på allra högsta tävlingsnivå så har man fortfarande kvar tränsbettet i betslingen, man rider inte ens där på enbart hävstång. :idea:

okej:)
han är inte riden mycket dressyr innan jag fick han bara ute i skogen så det är helt nytt för honom.
tänkte bara hacket en period som utbildningshjälp ja en period framöver och se om dte hjälper oss nåt på vägen

Hmm låter som att det kanske inte är bettet det är fel på. Har han tävlat på travet? Har han det så är det väl inte så konstigt om han är lite okänslig i munnen, tävlingstravare är väl vana att bara springa på rakt fram. (Rätta mig om jag har fel! Har ingen erfarenhet av travare.) Lite dressyrträning skulle nog göra susen! :) Det är ju inte meningen att du ska behöva sitta och bromsa hela tiden. Har du nån du kan rida för? Kommer du till rätta med det här problemet så kommer det bli mycket roligare att rida! :) :) Målet är ju att du ska kunna vara mjuk i handen hela tiden med bara lätt kontakt, och krama i tygeln vid behov.

ja han är tävlingstravad halva dsitt liv så ja absolut har dte med det att göra.
jag har ingen att rida för finns inte så många här som vill träna en travare..
ska jag rida på ett vanligt bett och gå ut från det eller nhur ska jag göra?

Det är troligen inte bettet som är fel, det är träning, träning och åter träning din häst behöver. Skaffar man en oskolad travare så får man ta sig an allt jobb och ha extremt mkt tid och tålamod över. :)

det jag tror jag behöver är nån som puschar på mig för jagf är rädd hela tiden att det blir fel...
provade3 ju ett fullcheek igår och det gick hyffsat bra han verkade trivas med det redan igår och så kan jag styra honom jättelätt med det:)är dte ett bra bett att utgå från eller bör jag prova ett annat?

okej då provar jag med dte har du några bra övningar som jag kan rida för att få honom att inte rusa iväg?
vet ju att du gjort ett fantastiskt jobb med ditt sto!:)

av vilken andledning?
är det bara vanligt tränsbett,tredelat,och rakt då?OCH DOM FATS MED FASTA RINGAR VA?

ja, du får ha fasta ringar också.
ett fullcheek är för övrigt i princip som ett 2/3-delat tränsbett med fasta ringar. parerstängerna gör dock att bettet ligger mer stilla i munnen, och gör det även lättare att styra/svänga, vilket kan vara bra på unga/outbildade hästar. ett jättebra bett tycker jag! vill du sen ha ett bett du får tävla dressyr på så skulle jag i ditt fall prova ett tränsbett motsvarande fullcheeket, dvs. 2 eller 3-delat med fasta ringar.

angående tränare - har du någon kontakt med ridtravarförbundet? de har distrikt här och var i sverige och ordnar ofta träningar för medlemmarna, och de har även en instruktörslista med jättemånga olika tränare som är beredda att ta sig an ridtravare.

okej förstår:)
har ridit ett tag på tredelat med fatsa ringar men känner att jag inte kan hålla honom och nu har jag då provat fullcheek ett par dar och han är fortfarande lika stark och okontrollerande men mot slutet gav han sig och gick sedan bra.
är bara som sagt rädd att nån olycka ska inträffa eller så när jag inte kan hålla honom.
ska kika på ridtravarförbundet kostar dte eller?

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
216
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
446
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
772
Senast: yamyam
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama