Är det okej? (Långt)

Sv: Är det okej? (Långt)

Det KAN ju vara så att denna mvc fått instruktioner på att även ta upp överviktsproblematik med patienterna. Fetmaepidemin känner vi ju till.

Men naturligtvis bör det göras på ett sätt så att man inte upplever det så som du gjorde.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Fast gjorde hon det? Receptet skulle ju bara förnyas, blir man gynundersökt då?

Nej, jag blev inte gynundersökt. Men jag var öppen för det när jag åkte dit, i och med att det egentligen är dags för cellprov. Men jag tog inte ens upp frågan och vet inte om jag kommer ringa och boka en tid nu ens.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Visst kan det vara så, och det är som sagt inga problem för mig. Men man behöver inte få människor att känna sig mindre värda genom att fysiskt visa hur stora dem är. Fattas väl bara att hon skulle klämt lite på bilringen också:p
 
Sv: Är det okej? (Långt)

+WBanna

Jo, det finns väl en till tror jag. Men det känns ju lite underligt om det är den jag var hos som svarar när jag bokar tid och så ber jag om att inte få henne. Jag minns inte vad den som tog cellprov på mig sist heter heller, kanske finns hon inte ens kvar. Jag känner mig lite rädd för att ringa och boka och inte veta vem det är jag kommer till, den andra kanske inte är bättre heller.:crazy:
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Japp, det var helt klart dumt. Synd att du inte fann dig och bet ifrån. Men jag förstår att man som överviktig inte alltid gör det.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Jag brukar inte ha problem med att bita ifrån, men jag blev verkligen överrumplad av beteendet. Händer det igen kommer jag definitivt att reagera.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Jag skulle bara be att få den andra. Min förklaring skulle bara vara "det fungerade inte så bra senast jag var hos dig/X."

Eller så kan du gå tillbaka till samma och noggrant förklara hur du kände dig förra gången. Hon skulle kanske lära sig något av det.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Kan du inte ringa till Kvinnokliniken på lasarettet och fråga om du kan få göra cellprov där istället?
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Ja, kanske det. Och om den andra är likadan behöver jag väl inte ta ett cellprov om jag inte känner förtroende för denne? I så fall får jag byta till privat istället (detta är en VC) och hoppas på att det blir bättre där.:)
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Det kan man kanske, men jag bör nog kolla upp den privata kliniken innan dess i så fall tror jag.:)
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Ja, kanske det. Och om den andra är likadan behöver jag väl inte ta ett cellprov om jag inte känner förtroende för denne? I så fall får jag byta till privat istället (detta är en VC) och hoppas på att det blir bättre där.:)

Fundera inte. Ta bara cellprovet. Det är ju det som är det viktiga.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

*kl

Vikten kan ha betydelse för vilken typ av P-piller/annat preventivmedel de får skriva ut recept på så att de kollar/pratar om vikten är helt enligt vad de ska göra. Däremot ska det självklart göras på ett snyggt sätt. Jag har då aldrig träffat någon överviktig som inte är medveten om sin övervikt.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Då kan de fråga om det är något patienten VILL diskutera...

Förskrivande måste ta upp det till diskussion, eftersom det dels påverkar aktuell medicinering, dels ingår som en biverkan till samma medicin. Det handlar inte om din rätt att få medicin utan frågor, det handlar om att BM ska vara professionell i sitt sätt att hantera frågan som måste ställas. Vare sig du vill diskutera den eller inte. I TS fall tycker jag att BM inte hanterade frågan professionellt.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Fast gjorde hon det? Receptet skulle ju bara förnyas, blir man gynundersökt då?

Nej, jag insåg det senare men tänkte att det klargörs väl i tråden om jag hade fel.
Och det gjorde det ju ser jag nu. :)

TS, jag tycker som sagt att det var ett klumpigt beteende av barnmorskan och jag hoppas du känner dig lite bättre nu.
Fokusera på att få det satans cellprovet gjort nu bara. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Är det okej? (Långt)

Ja, jag tycker du överdriver.

Visst stöter man på människor som man tycker saknar takt och ton, men sånt är livet och sånt skakar man av sig.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Intressant då det inte har diskuterats en enda gång för mig. Trots fetma och hormonella p-medel i nästan femton år.

Men sättet som TS BM gjorde det på känns inte relevant. Det hade väl varit mer lämpligt med "när man är överviktig så kan det innebära problem med X Y och Z". Tycker jag då.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Ja, jag tycker du överdriver.

Visst stöter man på människor som man tycker saknar takt och ton, men sånt är livet och sånt skakar man av sig.

Alla är vi olika. Jag skulle också ha blivit illa tillmods av en sådan barnmorska.
 
Sv: Är det okej? (Långt)

Jäkligt klantigt sätt, men i sig inte fel att ta upp övervikten, kan jag tycka.

Jag hade vänt mig till vårdcentralens chef och berättat om mötet. Jag gjorde det, egentligen inte så medvetet utan jag bad om p-medel vid ett vanlig läkarbesök och han sa nått i stil med OK för den här gången, men annars är det barnmorskorna du ska vända dig till. Jag förklarade då för honom, som råkade vara chef, varför jag inte ville gå dit och ja, det blev ändring. Om det är en slump eller ej vet jag inte :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 961
Senast: Sassy
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 013
Senast: mars
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 004
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är om den andra stora äckel händelsen som har hänt för mig. Och dethär är som jag skulle försöka skriva det jag kan och kommer...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 509
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp