Är det okej eller pinsamt? (facebooksida för hund)

Vi har valt att ha hemsida samt en sluten fb-grupp för enbart valpköparna, ägarna till de hanar vi använt och ev tränare el andra som på något sätt varit delaktiga i valparna. Sen har vi ett "vanligt" offentligt fb-konto på oss. Det skaffade vi efter att vi hade en sida. Men sidan hade dålig spridning...den drunknade i flödet av sidor (jag var väl inte kul nog i utförandet av den;)). Så vi la ner den och skapade ett konto ist. Dock är det ställt på oss eftersom man inte får ha fb-konton på icke-personer.
Min erfarenhet av fb-sidor är att folk gillar dom för att vara schysst men att få sen går in på dom igen (jag gör så iaf :D)
Blogg har vi inte men jag önskar att jag hade fantasi nog till att skriva en. Däremot har vi en flik på hemsidan som heter "vardag på XXXX" där vi då och då lägger ut bilder och händelser om hundarna och oss som inte har med träning/tävling/resultat osv att göra. Kan vara allt från nån nått som en kul badtur med hundarna eller ett besök hos nån valpköpare...sånt som vi gör lite till vardags :)
Låter mycket bra tycker jag! Min hunds kennel har också en sluten grupp för oss involverade, det uppskattar jag mycket!

När jag rekar efter kommande valp och vill läsa om valp planer på olika kennlar osv så uppskattar jag de vanliga hemsidorna mycket mer än facebooksidor.

Blogg för en kennel kan vara kul, absolut, men sällan jag läser om det inte är så att jag känner kennelägaren eller så. Istortsätt aldrig om jag bara kikar efter valp.

Då är det lite mer okej, det håller jag med om. Men jag är ändå lite allergisk mot att det skrivs ur "djurens perspektiv".. Som bildtext eller kommentar till en film kan det vara riktigt underhållande.
Och så länge det inte är "mamma" eller "pappa" om husse och matte. Huu, får gåshud bara jag tänker på det..

Heh, mitt instagram är ur Monsters perspektiv. Dessutom mycket på engelska, och då blir det ju Mom istället för matte. *duckar och springer för livet* :laugh:

Hahah, förstår det!
Bloggen kommer att finnas kvar, jag tar absolut inte bort den. Jag testar att ha Facebooksidan som huvudkanal och känner hur det känns.

Tänker dock att långa texter inte passar så bra på Facebook, så de får hamna på bloggen. Om det blir några långa, det var ju det där med tid...
Nu var ju inte meningen med din blogg att du har en kennel heller (eller?). Så då är det lite skillnad också. Mitt svar blev mest inriktat på kennel nu när jag såg det.. Men jag menar generellt också, jag föredrar blogg/hemsida. Kör på så som du tycker känns bäst! Du lär nog märka vad folk uppskattar mest. Sen är det ju meningen att du ska göra det för att det är kul och känns givande, och funkar inte blogg-metoden för dig längre så är det ju slitsamma vad jag och alla andra tycker ;)

Säger väl som de flesta andra: kan vara en skitbra idé, så länge du uttrycker dig ordentligt och bra (vilket jag vet att du kan!). Bra bilder är också ett plus, och även det har du ju ;) Själv läser jag ändå hellre bloggar än facebookinlägg.

Jag själv har en facebooksida för Aysu. Den är dock inte(!) aktiv utan har jag kvar den enbart för att jag vet att Aysus förra matte har tittat på den några gånger. Tänker att om hon kan se lite enkelt att Aysu har det bra så slipper hon höra av sig ;)

En blogg har jag också, den är betydligt mer aktiv! Att skriva i bloggform passar mig bättre än facebook. Däremot har jag en facebooksida för bloggen, men det enda jag gör där är att posta länkar till bloggen. På så sätt blir det lite enklare för några att följa bloggen.

Alltså hundbuke, nu vänder jag mig till er med dessa delikata frågor.

Finns det hundar som har sidor på Facebook och som inte behöver dela ut skämskuddar?
Går det liksom att använda med hedern i behåll, eller blir det bara löjligt?
Kan det ersätta en blogg?

Jag har tidigare bloggat flitigt om mina hundar, deras träning och vardag. Bloggen har haft en hel del trafik och många har uppskattat den. Sedan födde jag barn och hundarna har haft ett ganska tråkigt halvår, men nu är vi tillbaks igen och jag känner att det är dags att damma av bloggen. MEEEN, i en av fb-grupperna för min hundras var det någon som sa att "Du borde skaffa en facebooksida i stället!" och min första reaktion var: :rofl: för att sedan övergå till: :cautious: och nu pendlar jag mellan :confused: och :idea:.
Hundarna blir alltså ingen "person" på facebook, utan det blir i så fall en sida som man kan gå in och gilla.

Jag behöver input.

Är det larvigt?
Kan det bli bra?
Jag tror det är positivt om du tänker använda en hund i avel!

Jag hänger på om att facebook är ett bättre och mer lättillgängligt alternativ än bloggar. Mest för att jag sällan orkar gå in på bloggar, är hemsk på att komma ihåg namnen, har tusentals sparade bokmärken så att spara länken fungerar inte, och jag kan lätt gå på facebook via mobilen också. Och så gillar jag att gilla inlägg istället för att skriva kommentarer. ;)

Nu har jag ingen hund, men jag vet att jag fortfarande uppskattar min kaninuppfödares facebook sida. Där följde jag min kanins kull sedan hon var bebis i magen tills hon var redo att komma hem, och följer uppfödaren fortfarande. Jag tror också det är ett bra sätt att få uppskattning för uppdateringen av folk som inte kommenterar utan bara gillar om de tycker det är ett bra inlägg. :)

Var det inte en tråd om nån "häst" som beskrev mattes vardag och vedermödor tolkat ur hästens ögon här vid nåt tillfälle? Bara slog mig, men kan mycket väl ha rört ihop det!

Ptr

Uppföljning! :D

Det går bra!
Det är inte (så) pinsamt!

Det är sjukt smidigt, men hittills har jag inte varit lika pratig och personlig som jag var i bloggen. Antagligen för att det känns som att jag börjar om helt och måste vårda lite relationer med gillarna innan de får hela festen liksom..? Jag är typ i rumpsniffarstadiet, om ni fattar vad jag menar? (Jag tänker att vissa av dem säkert aldrig ens varit inne på bloggen, så mjukstart känns rimligt.)

Det är också väldigt kul att scrolla igenom listan med gillare och inte ha en aaaaning om vilka de flesta är, hehe. Skönt att ändå se dem som personer och inte "anonym daglig besöksstatistik", en klar fördel jämfört med bloggen. :up:

Sammanfattning: BRA!

Alltså hundbuke, nu vänder jag mig till er med dessa delikata frågor.

Finns det hundar som har sidor på Facebook och som inte behöver dela ut skämskuddar?
Går det liksom att använda med hedern i behåll, eller blir det bara löjligt?
Kan det ersätta en blogg?

Jag har tidigare bloggat flitigt om mina hundar, deras träning och vardag. Bloggen har haft en hel del trafik och många har uppskattat den. Sedan födde jag barn och hundarna har haft ett ganska tråkigt halvår, men nu är vi tillbaks igen och jag känner att det är dags att damma av bloggen. MEEEN, i en av fb-grupperna för min hundras var det någon som sa att "Du borde skaffa en facebooksida i stället!" och min första reaktion var: :rofl: för att sedan övergå till: :cautious: och nu pendlar jag mellan :confused: och :idea:.
Hundarna blir alltså ingen "person" på facebook, utan det blir i så fall en sida som man kan gå in och gilla.

Jag behöver input.

Är det larvigt?
Kan det bli bra?

Jag har en sida på FB för mig och mina hundar (med vårt team-namn/kennelnamn som namn på sidan), där jag mest lägger upp direktlänkade blogginlägg (min blogg är i högsta grad levande, jag vågar vägra bloggdöd ;) ), men även artiklar om sånt som jag själv tycker är intressant i hundvärlden. Den har fått ett gäng följare, de flesta såna jag inte har en aning om vilka de är :D!

Så jag tycker inte du behöver skämmas ;)!

/Miao, mamma till 5 hundar :D!

Jag hade massor på min fb som var vän med mig bara för hundarna. Så jag startade en sida åt dem där allt läggs upp. Filmer, bilder och uppdateringar.

Har en länk oxå till hemsidan om nån vill klicka vidare dit.

Jag är med i en del forum, t.ex. ridtravarforum på FB. Där finns många självgoda människor som dagligen lägger upp 3-4 inlägg med bara hur fina deras häst är, hur bra passet gått osv. I såna fall är ju en egen sida alldeles ypperlig så slipper resten av oss, som inte anser att jorden kretsar kring just dessa personer, 100 inlägg om hur mycket den personen gillar sin häst. Dessvärre spammas nu forumet istället med reklam om den egna sidan :banghead:

Hursomhelst. Jag kan förstå det om man inte vill spamma sin egna sida med info om djuren för att de vanliga vännerna tycker det är skittråkigt. Det funkar om det är en sida utifrån vad man gör tillsammans men blir lätt cheezy. Jag gillar bloggar för att det oftare är enklare att hitta. Att scrolla inlägg på FB tar ju en hel evighet. Sen länkar man ju lätt sina blogginlägg till FB. Jag är kluven. Jag läser hellre en blogg och är inte aktiv och läser någons djursida.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka