Är det okej eller pinsamt? (facebooksida för hund)

Blueberry

Trådstartare
Alltså hundbuke, nu vänder jag mig till er med dessa delikata frågor.

Finns det hundar som har sidor på Facebook och som inte behöver dela ut skämskuddar?
Går det liksom att använda med hedern i behåll, eller blir det bara löjligt?
Kan det ersätta en blogg?

Jag har tidigare bloggat flitigt om mina hundar, deras träning och vardag. Bloggen har haft en hel del trafik och många har uppskattat den. Sedan födde jag barn och hundarna har haft ett ganska tråkigt halvår, men nu är vi tillbaks igen och jag känner att det är dags att damma av bloggen. MEEEN, i en av fb-grupperna för min hundras var det någon som sa att "Du borde skaffa en facebooksida i stället!" och min första reaktion var: :rofl: för att sedan övergå till: :cautious: och nu pendlar jag mellan :confused: och :idea:.
Hundarna blir alltså ingen "person" på facebook, utan det blir i så fall en sida som man kan gå in och gilla.

Jag behöver input.

Är det larvigt?
Kan det bli bra?

Finns det hundar som har sidor på Facebook och som inte behöver dela ut skämskuddar?

Jag har tidigare bloggat flitigt om mina hundar, deras träning och vardag. Bloggen har haft en hel del trafik och många har uppskattat den. Sedan födde jag barn och hundarna har haft ett ganska tråkigt halvår, men nu är vi tillbaks igen och jag känner att det är dags att damma av bloggen. MEEEN, i en av fb-grupperna för min hundras var det någon som sa att "Du borde skaffa en facebooksida i stället!" och min första reaktion var: :rofl: för att sedan övergå till: :cautious: och nu pendlar jag mellan :confused: och :idea:.
Hundarna blir alltså ingen "person" på facebook, utan det blir i så fall en sida som man kan gå in och gilla.

Jag behöver input.

Är det larvigt?
Kan det bli bra?

Det beror HELT på hur du skriver på sidan! Jag hade absolut tyckt det varit bra om det var en sida med bilder, texter mm. men inte om tanken är puttinuttig och liksom bilder med "mamma har tagit med oss till skogen idag" :p

Det beror HELT på hur du skriver på sidan! Jag hade absolut tyckt det varit bra om det var en sida med bilder, texter mm. men inte om tanken är puttinuttig och liksom bilder med "mamma har tagit med oss till skogen idag" :p

Nej gud vad hemskt! :o:turd:

Jag är skitbra på att skriva, det kommer inte vara något puttinuttigt larv utan fokus på hundträning, tips, problemlösning och roliga grejer i vardagen. Plus att man får följa mina SJUKT underhållande hundar, så klart. :angel: (Ivan har en hel fanclub vid det här laget, han är den som folk känner igen och världens bästa icebreaker när vi på rasträffar eller tävlingar.)

Lång parantes:
(Jag ser liksom fördelarna med att det är enkelt att publicera grejer på facebook. Det är smidigt med bilder, länkar och filmer och kan spridas enkelt. Plus att "det är där folk är". Jag är utbildad i kommunikation- och mediestrategi och vet hur slagkraftigt facebook är - ändå tvekar jag eftersom det känns som något en crazy cat lady skulle göra :o:cautious:)

Alltså, det blir crazy cat lady om man lägger upp det som om det vore hunden som skrev. Om det mer är en sida där man kan följa träning och vardag är det ju som en blogg fast på Facebook. Kortare och fler inlägg antar jag. Så länge det som skrivs har ett innehåll är det superintressant!

Men den dagen du börjar skriva "idag tog mamma med oss på promenad i den fina parken, jag hittade en pinne och det var såååå roligt".. Då åker du ut, hör du det?!

Alltså, det blir crazy cat lady om man lägger upp det som om det vore hunden som skrev. Om det mer är en sida där man kan följa träning och vardag är det ju som en blogg fast på Facebook. Kortare och fler inlägg antar jag. Så länge det som skrivs har ett innehåll är det superintressant!

Men den dagen du börjar skriva "idag tog mamma med oss på promenad i den fina parken, jag hittade en pinne och det var såååå roligt".. Då åker du ut, hör du det?!
Så länge du skriver matte och inte mamma så blir det säkert bara kul att följa :) ;)

Så länge du skriver matte och inte mamma så blir det säkert bara kul att följa :) ;)

Då är det lite mer okej, det håller jag med om. Men jag är ändå lite allergisk mot att det skrivs ur "djurens perspektiv".. Som bildtext eller kommentar till en film kan det vara riktigt underhållande.
Och så länge det inte är "mamma" eller "pappa" om husse och matte. Huu, får gåshud bara jag tänker på det..

Då är det lite mer okej, det håller jag med om. Men jag är ändå lite allergisk mot att det skrivs ur "djurens perspektiv".. Som bildtext eller kommentar till en film kan det vara riktigt underhållande.
Och så länge det inte är "mamma" eller "pappa" om husse och matte. Huu, får gåshud bara jag tänker på det..

Det kan bli både bra och det kan bli väldigt dåligt. Har läst en väldigt humoristisk sida där kattägaren skrivit från kattens perspektiv, men den personen skrev på ett mycket roligt sätt :D

Jag behöver input.

Är det larvigt?
Kan det bli bra?
Vill du synas och bli läst av många så är nog Fb bättre nuförtiden.
Jag har inte Fb av olika skäl utan bara en blogg och flera av mina närmsta har oftast ingen aning om vad som händer i mitt och djurens liv (främst en humoristisk djurblogg) för de orkar inte gå in och kolla bloggen.
Då ska ni veta att de flesta av dem är fullkomligt beroende av Fb, Instagram osv men eftersom de aktivt behöver komma ihåg att klicka in på bloggen glöms det bort.

Jag skulle snarast göra både och.

Blogga och sedan posta inlägg med länk till bloggartikeln.
Inlägg på en FB-sida är lite "här och nu". Du kan inte söka på en FB-sida och hitta ett gammalt inlägg du minns var intressant.

Din blogg är mycket lättare att hitta via sökmotorer, speciellt long tail sökningar där man söker efter något speciellt och råkar hamna på en av dina bloggartiklar.

Det sorgliga är också att du når bara ett par procent av fansen på en Facebook-sida organiskt.
Vill du nå fler måste du betala. Den som inte interagerar med sidan slutar snart se den eftersom du försvinner ur deras flöde.

När du lägger upp en länkpost på en FB-sida kan du lägga till egen bild, det behöver inte vara den som hämtas upp som default från bloggartikeln. Du kan ändra i rubrik och beskrivning av artikeln plus att du kan skriva en inledande text i inlägget.

Dessutom, förhoppningsvis har du en egen domän till din blogg. Du äger din blogg.
På Facebook lånar du plats av Facebook. Du har ingen kontroll över Facebook.

Facebook kan ge dig nya läsare, det finns ingen anledning att avstå från Facebook.
Men att överge bloggen för att bara finnas på Facebook tycker jag inte är en bra idé.

Jag behöver input.

Är det larvigt?
Kan det bli bra?

Gör du inlägg på Facebooksidan som går väldigt bra, mycket engagemang, ja då är det bara att bädda in det inlägget i en bloggartikel. Facebookinlägget är då dessutom interaktivt, d v s du kan klicka och interagera med Facebookinlägget direkt från bloggartikeln.

En förutsättning är ju förstås att du samtidigt är inloggad på FB.

Har inte koll på hur det är nu men det har dessutom funnits plugins till Wordpress så att du bädda in hela fotoalbum från Facebook direkt i en bloggpost.

Du kan alltså få en hel del synergieffekter genom att använda både blogg och FB.

Jag skulle snarast göra både och.

Blogga och sedan posta inlägg med länk till bloggartikeln.
Inlägg på en FB-sida är lite "här och nu". Du kan inte söka på en FB-sida och hitta ett gammalt inlägg du minns var intressant.

Din blogg är mycket lättare att hitta via sökmotorer, speciellt long tail sökningar där man söker efter något speciellt och råkar hamna på en av dina bloggartiklar.

Det sorgliga är också att du når bara ett par procent av fansen på en Facebook-sida organiskt.
Vill du nå fler måste du betala. Den som inte interagerar med sidan slutar snart se den eftersom du försvinner ur deras flöde.

När du lägger upp en länkpost på en FB-sida kan du lägga till egen bild, det behöver inte vara den som hämtas upp som default från bloggartikeln. Du kan ändra i rubrik och beskrivning av artikeln plus att du kan skriva en inledande text i inlägget.

Dessutom, förhoppningsvis har du en egen domän till din blogg. Du äger din blogg.
På Facebook lånar du plats av Facebook. Du har ingen kontroll över Facebook.

Facebook kan ge dig nya läsare, det finns ingen anledning att avstå från Facebook.
Men att överge bloggen för att bara finnas på Facebook tycker jag inte är en bra idé.

Gör du inlägg på Facebooksidan som går väldigt bra, mycket engagemang, ja då är det bara att bädda in det inlägget i en bloggartikel. Facebookinlägget är då dessutom interaktivt, d v s du kan klicka och interagera med Facebookinlägget direkt från bloggartikeln.

En förutsättning är ju förstås att du samtidigt är inloggad på FB.

Har inte koll på hur det är nu men det har dessutom funnits plugins till Wordpress så att du bädda in hela fotoalbum från Facebook direkt i en bloggpost.

Du kan alltså få en hel del synergieffekter genom att använda både blogg och FB.

Jag vet, men det är det där mecket jag inte har tid med.
Förut hade jag inte en vild bebis, det har jag nu – och det är SJUKT fokus- och tidskrävande att ha en bebis. :p

Ska jag blogga filmklipp och bilder kräver det mer insats än att bara visa på facebook. Jag behöver bara vara på ett ställe = det sparar tid. Tid = oerhört mycket mer värdefullt än cirka allt annat.

Jag sitter i regel inte ens vid datorn eftersom jag inte kan prioritera det. Eller ja, jag sitter vid datorn just nu, ongen har precis slitit ut sladden till min externa hårddisk och gör sitt yttersta för att dränka den i dreggel. Hehe. :up: :love:

Okej, nu har jag gjort grunden.
Det finns en sida, det finns några bilder. Sök på Billy och Ivan för att hitta den, om ni vill hitta den.

Snart kommer det att finnas roliga och vettiga grejer också ;)

Jag känner att jag går mot strömmen nu :p men jag läser alla gånger en blogg hellre än en FB-sida. Jag sliter mitt hår nu när alla uppfödare bestämmer sig för att ha FB-sidor istället för hemsidor. Blir galen. Blir ju ingen struktur!! *sliter håret* :D

Hahah, förstår det!
Bloggen kommer att finnas kvar, jag tar absolut inte bort den. Jag testar att ha Facebooksidan som huvudkanal och känner hur det känns.

Tänker dock att långa texter inte passar så bra på Facebook, så de får hamna på bloggen. Om det blir några långa, det var ju det där med tid...

Jag känner att jag går mot strömmen nu :p men jag läser alla gånger en blogg hellre än en FB-sida. Jag sliter mitt hår nu när alla uppfödare bestämmer sig för att ha FB-sidor istället för hemsidor. Blir galen. Blir ju ingen struktur!! *sliter håret* :D

Vi har valt att ha hemsida samt en sluten fb-grupp för enbart valpköparna, ägarna till de hanar vi använt och ev tränare el andra som på något sätt varit delaktiga i valparna. Sen har vi ett "vanligt" offentligt fb-konto på oss. Det skaffade vi efter att vi hade en sida. Men sidan hade dålig spridning...den drunknade i flödet av sidor (jag var väl inte kul nog i utförandet av den;)). Så vi la ner den och skapade ett konto ist. Dock är det ställt på oss eftersom man inte får ha fb-konton på icke-personer.
Min erfarenhet av fb-sidor är att folk gillar dom för att vara schysst men att få sen går in på dom igen (jag gör så iaf :D)
Blogg har vi inte men jag önskar att jag hade fantasi nog till att skriva en. Däremot har vi en flik på hemsidan som heter "vardag på XXXX" där vi då och då lägger ut bilder och händelser om hundarna och oss som inte har med träning/tävling/resultat osv att göra. Kan vara allt från nån nått som en kul badtur med hundarna eller ett besök hos nån valpköpare...sånt som vi gör lite till vardags :)

Jag behöver input.

Är det larvigt?
Kan det bli bra?
Kan bli en bra reklam och vidarelänk till din blogg så den får större spridning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka