Är det normalt med flytning i 4:e mánaden?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pirayan
  • Startdatum Startdatum
P

Pirayan

Mitt sto är dräktigt (pá ca 100 dygnet). Det är första dräktigheten och det syns redan nu en utfyllnad runt magen, mest bakre delen.
Hon är ultraljudad dag 18 och rektalt undersökt strax innan 90 dagar.
Allt har varit normalt, men sá idag hade hon en lite ljusbrun-aktig flytning när jag kollade. Ság ocksá ut som att det var lite torkat blod runt "kanterna".
Inget luktade illa och tempen lág pá 37,3.
Har pratat med hingststationen som sade att det inte behöver vara nágot illa, men att det är nágot man inte önskar.
Ska ringa veterinären i morgon för en tid pá mándag, men är orolig....
Tacksam för svar.
M V H Lotta

Det är faktiskt ganska så vanligt...men brukar inte bli förrän lite senare. När fölen blir större så sprattlar dom runt rätt så rejält i magen och sånt kan orsaka lite blod-aktiga flytningar och man kan se torkat blod runt vaginan. Det har aldrig vart något problem eller medfört kastning för min del. Iallafall på mina ston som går dräktiga. Men det är bra ändå att du ringer och kollar med vet, iallafall rådfråga, det skadar aldrig! Hur betäcktes hon? tänker på om det var naturligt och hon har åkt på nån könssjukdom?

Hoppas det går bra för dig!

Tack Millec! :)
Skönt att höra att det är relativt vanligt....

Mitt sto blev insiminerat, sá könssjukdom kan det inte vara.
Tänkte ändá ta hit veterinären för intyg till fölförsäkringen som kan tecknas efter 90 dagar. Nu känner man ju dessutom hur sárbar man är :crazy:
Gjorde ju en koll innan 90 dagar för besked till hingsthállaren och nu efter 90 dagar för fölförsäkringen... Inte sá bra upplagt pá det viset.
M V H Lotta

Ja, det är mycket innan allt är klart... Vad har du för sto och vad har du betäckt med? Du har ju ett otroligt stort urval av hingstar i belgien....!! :)
Lycka till igen!

Hej
Jag hade samma sak precis på mina ston, redan i 2a månaden, nu har det upphört, de är i 5e och 6e månaden. Vetrinären här sa att det var ganska vanligt, men man blir ju orolig så klart. Samma som du beskriver, lite flytningar och lite torkat blod i kanterna av slidan. Jag har kollat dem på UL dag 100 och 130 och då var allt ok, så jag hoppas att det är samma med din häst. Lycka till! :)

Mitt sto är efter Sack-Lester.
Jag flyttade till Belgien i Augusti och dá kom min betäckta dam hit för första gángen.....
Innan det bodde vi i Holland och där är utbudet ocksá stort vill jag lova.
Jag har betäckt med Flemmingh.

Vad konstigt.... hade du det pá bägge tvá? Samtidigt?
Ja, det är ju i alla fall lugnande att höra att dina már bra.
Hoppas nu ocksá att det inte är nágot fel pá min dam.
Vad beror det pá dá :confused:

Det är en snygg hingst! Blir nog en fin fölis där.
Tänkte berätta lite hur mina dräktiga ston har betett sig oxå.. Vet inte om dom är lite känsliga men det händer med jämna mellanrum att dom kan få lite dräktighets kolik. Dom kan stå och stampa med fram o bakhovarna, stå och nicka med huvudet och titta lite bakåt mot magen... Det har aldrig blivit någon större grej av det och nu känner jag igen det så väl efter alla föl man har fått. Men det är klart att man får ha lite extra koll på dem så det inte är något annat.
Lycka till imorgon, för du skulle få ut vet då eller?

Mitt sto som är inne i 5:e månaden nu hade osså lite flytning och torkat runt om, mer brunt än rött, detta var ett par veckor sedan nu.
Så jag antar att det är rätt vanligt som sagt.

Ja, det torkade är mörkbrunt och flytningen är ljus brun....
Kanske lite konstigt, men vad glad jag blir att det är vanligt. Dá behöver jag kanske inte vara för orolig. :smirk:
Ska kontakta veterinär imorgon, behöver ju även intyg till försäkringen.
Tack för era svar :bow:
M V H Lotta

ja det var bägge samtidigt, eller rättare sagt lite till o från under några veckor.
jag såg att du betäckte med Flemming... var det dig som jag pratade med innan, jag skulle skicka bilder på en Flemming avkomma ( skäms :crazy: hade glömt det helt, kom ihåg nu!!

Har inte fátt tag pá veterinären ännu, men allt verkar vara i sin ordning sá det är ingen brádska. Jag försöker ringa hela tiden.
Meddelar när jag vet nágot. Tack för omtanken!

Ja, det var jag!
Det är inte för sent ännu, om du har möjlighet sá blir jag glad.
Tack för svaren!

Pirayan
Tänkte bara säja att här är en till som väntar Flemmingh föl till våren (April).
Under sto Fontana-Urbino.

Gud vad spännande!
Har du mycket information om avkommor osv sá fár du gärna dela med dig.
Är det semin? Ság nämligen en svensk transport här i somras, kanske var du :D
Du fár gärna hálla mig underrättad.
Min kommer i Juli.
M V H Lotta

Tänkte bara meddela att allt är bra med pállan och att försäkring nu är teckand. Pust!
Var orolig där ett tag men veterinären lugnade ner mig.
Tack för era inlägg.
M V H Lotta

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka