Är det nåt på gång?

Centaur

Trådstartare
Efter tio år med en gammal hopphäst har jag blivit rätt så paranoid vad gäller hästben och skador, och jag kan se en svullnad på 20 meters håll.... :crazy: Nu gäller det en annan, ung häst, som inte har någon skadehistoria alls.

Dom fyra senaste dagarna så har han varit lite varmare i höger fram än vänster, och jag kan ibland känna en puls vid kotan. Han är inte halt, inte öm, och inte svullen. Trots att jag behandlat med både isbalsam och arnika, så är han fortfarande varm och har en liten puls. Hur skulle ni göra?? Sen jag upptäckte det har jag bara ridit lugnt, skritt og liite trav i skogen, i dag får han vila. Jag har skrittat honom därför att han inte mår bra av att stå, och han ÄR ju inte halt...
Men varför är benet varmt?? Har även tänkt tanken att det fortfarande är varmt och har puls just därför att jag har haft på liniment där, och att det är därför blodgenomströmningen är ökad? :confused:

Några teorier? Är det bara jag som är paranoid och ser senskador överallt? Vet att dom flesta förmodligen inte ens skulle lägga märke till att det var något med benet. Och veterinär är verkligen ingen ide, dom hittar ju inte engång nåt fel när hästen är halt....

Är det över kotan det är varmt? :confused: Min häst hade en lätt kotledsvrickning en gång för sådär 100 år sen :smirk: det märktes ingenting, ingen värme, ingen puls, ingen hälta men syntes vid böjprov. Vila tre veckor blev det. Misstänker du kotan kan det ju vara idé att vet gör ett böjprov.

Jag är väldigt försiktig, jag skulle antingen skritta eller bara låta hästen gå i hagen tills det känns som vanligt igen.

Du tror inte att han bara kan ha sprungit lite väl häftigt i hagen då? Kanske vrickat ena benet lite? Man har ju sett ibland vilka krumpsprång dom gör... Vårvärmen brukar ge vårkänslor så här dags :p

Är han kall idag och även imorgon skulle jag fortsätta ridningen som vanligt, men lite försiktigare de första dagarna. Dvs. med skritt och lite trav. Annars skulle jag vänta någon dag till, och om värmen inte gav med sig ringa veterinären. Ringer hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Du förstår att veterinären här har mindre koll på hästben än vad jag har själv.... Så då är det i såna fall klinik som gäller, och det känns lite väl överdrivet iom att han varken är halt, öm eller svullen... :smirk:

Han lever rövare varje dag i hagen, springer inte så mkt iofs, men studsar, svänger och brallar desto mera! :D
Spännande att se hur det är i morgon nu då...

Det låter ju illa med veterinärer som inte vet vad de pysslar med :crazy:
Jag skulle inte heller åka in på klinik i ditt fall som det är nu, utan avvakta själv.

Jaa, det är inte roligt, var med om en episod för ett par år sen, då en stallkompis häst var halt på höger fram, jag hade sagt att det förmodligen satt i bogen, men att hon kunne ringa vet. för att kolla upp det. När jag kommer ridannde in på stallplanen så står vet. där med den halta hästen och undersöker VÄNSTER ben mkt noggrant. :crazy: "Det var väl ändå höger han är halt på," säger jag lite försiktigt, varpå vet. säger "åja", och byter sida.... Denna veterinär är alltså distriktets mest hästkunniga.... :crazy:

Jisses. :crazy: :crazy: Inser plötsligt hur bortskämda vi är som har en duktig vet. i stallet och flera i närområdet...

Vad gäller benet så kan det ju vara en lätt vrickning eller sträckning - är alla ben "jämnkalla" nu så var det nog ingen fara. Ta det lugnt ett tag som någon annan skrev.

Jag är hästhypokondriker jag och allt som inte går över på ett par dagar kollas upp med veterinären. MIN veterinär hittar fel som inte ens jag märkt :o :D

När jag åkte till ATG för hälta bak så var det ingen i stallet som såg det jag såg men böjprovsreaktioner hade hon hela vägen på det benet (eller ja, jag trodde det satt i höger bak men det var i vänster :o ).

Jag tror han "gör" ngt i hagen.
Du skriver ju att han brallar runt en del, så förmodligen så har han gjort ngt liiiitet, som sedan pga att han racar dagen därpå, och den därefter osv inte får läka ut helt.

Det finns ju mkt mer än rena senskador, där man ju ofta märker att senan är svullen.
Det finns ju senfästen, muskler och en del annat "smått och gott" i ett hästben också...

En duktig "alternativbehandlare" är guld värd i sådana lägen! :bow:
Jag anlitar en utbildad fysioterapeft, och hon åtgärdar lätt saker som veterinärer säger "det finns inget fel, rid som vanligt", INNAN de blir skador!
Känner du ingen sådan du kan fråga? Alltså ngn med utbildning på muskler, som kan sådant bra?
De flesta veterinärer jag träffat ser bara skadan när den blivit skada, medan min fysioterapeft ser "skavanken" och åtgärdar den innan den övergår i skada.
Och en "åtgärd" är ju inte alltid en behandling, det kan ju räcka med skrittvila.
Men poängen är ju att man ser det innan det utvecklats till en skada.

Men hade jag din häst, så skulle jag baserat på att han tycker om att raca i hagen, och det väl är där han "gjort ngt", ha hästen inomhus i några dagar.
För jag har själv upplevt hur en liten skitskada blivit enormt mkt mer förvärrad pga att hästeländet inte själv fattat att ta det lugnt i hagen när det gör ont!
Min häst sträckte en lårmuskel, och sedan så fort det nästan var bra, så var det race i hagen.
Så han sträckte upp samma skada igen och igen!
Vilket ledde till att veterinär varnade mig för att han i bästa fall skulle vara slut som tävlingshäst... :crazy:
Nu klarade sig min häst så han den gången blev helt frisk, men det "kostade" att han stod i boxvila över 6 veckor, samt inte fick gå i hage på flera månader!
För en ny sträckning hade varit = kört...

Så om jag vore du, så skulle jag låta bli att släppa hästen i hagen ett tag.
Och då i promenera med den i skritt minst två ggr/dag, och minst en av gångerna minst en halvtimme ngn vecka.
Sedan skulle jag rida igång den lite lätt med promenadridning i ngn vecka, och sedan låta den gå ut i hagen som vanligt igen.
Då har man ju gett "skavanken" tid att läka, när den enda rörelse hästen fått är "kontrollerad" sådan, dvs du är med hela tiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Hej! Min häst blev på nyår sömstucken av en oerhört dålig hovslagare, efter att jag tvingat honom dra ut sömmen så vilade hästen i 1...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: Alva00
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka