Är det något fel på mitt marsvin?

Z

Zawilca

Det är såhär, köpte mina marsvin för ja va kan de varit, två månader sedan? Jag har märkt att nu de senaste två veckorna/ veckan har den släthåriga börjat dricka väldigt mycket. Nu menar jag verkligen mycket mer än vad hon gjorde förut... Blir lite orolig, hade tänkt gå till djuraffären imorgon och fråga vad jag ska göra.

Kan tillägga att båda marsvinen är ungefär ett halv år gamla och för övrigt väldigt pigga och pratglada

Nå, vad tror ni att det kan vara? Eller inbillar jag mej bara? :crazy::p

Sv: Är det något fel på mitt marsvin?

njurfel kan ju ge ökad törst men de är lite för unga för det i mitt tycke...
Jag har själv 3 lika stora burar med 2 marsvin i varje och en bur gör av med en 300 ml vattenflaska på ett dygn medans de andra gör av med 1/2 -1/3 av samma storlek. Dock är det mkt blötare i deras bur oxå (dvs de kissar mer).
Sålänge de äter o är pigga o glada o nyfikna är det nog inget. Kan oxå vara så att det finns för lite att göra i buren så att de leker med vattenflaskan för att ha ngt att göra

Hur har du inrett buren??

Okeej, jag har ett hus som de kan gå in och även en lång ramp till en övervåning där de ofta brukar vara. Där uppe finns även matskålen :D På botten har de en sån där korg med hö. Jag brukar också lägga in lite grenar som de brukar tugga och gnaga på lite. Just det, har också sån där kräck grej med frön som sitter fast. Okej de där lät konstigt men jag vet inte va dom heter men man kan köpa dem i djuraffären iaf:D

Vad kan man ha som är roligt för dem alltså så de blir sysselsatta?

hur stor är buren?? o hur många bor i den??

Mina grisar hälsar att en ramp är lyx, vi måste hoppa upp 20cm på en hylla för att få mat =)

Man kan lägga pellets i en innebandyboll, tunnlar är poppis här... dessutom får mina grisar delar av sitt hö på marken...

Dock har jag ett egenbyggt burskåp som jag själv designat efter mina önskemål...i en gallerbur kan man fästa en gummisnodd om en stor boll hö...

ska leta upp en bild hur mina bodde i sina f.d. gallerburar....

Okeej ;) Hahah mina små grisar använder ändå inte rampen :p

De är två stycken och buren är lite större än den rosa på din bild.

Buren är 120cm på längden och 70 cm på bredden, är de för litet :confused:

En fråga bara, om man har sån där filt på taket av lilla huset, blir inte den smutsig och luktar illa då? Kan man tvätta den på nåt sätt? :)

den rosa buren är 120x60 och det är en lagom storlek för 2-3 marsvin enligt mitt tycke...

Allt i mina burar är tvättbart (tyg i maskin, trä torkas av)...använder mkt handukar i olika storlekar...Mina svin är relativt rumsrena o kissar på ett ställe i buren men lite kluttar blir det ju men de är ju bara att borsta bort o som sagt tvätta när det blir för snuskigt....

lycka till.... själv älskar jag att inreda burarna, senast idag inköpt 2 nya hus :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 484
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Min ettåriga hankatt tycks vara ett litet måndagsexemplar. Upptäckte igår kväll att han haltade lite med ena bakbenet, men sen verkade...
Svar
14
· Visningar
6 609
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama