Är det någon som vet....

EmelieR

Trådstartare
hur man skaffar sig en lite utbildning till ridlärare???
Jag är INTE så intreserad att jag vill läsa på Hippologen i två år tillsammans med alla där, utan bara att ha en liten grund att stå på!

Har inte gått ULK kurserna och är inte ungdom så det är inget alternativ...

Förr fans det olika RIK bedömningar- finns det fortfarande?

Sv: Är det någon som vet....

Du kan gå ULK utan att vara ungdom. Det finns även biträdande ridinstruktör distanskurser inriktning ridinstruktör distanskurs pedagogik. Bästa är nog att kolla på strömsholms hemsida www.stromsholm.com (tror jag är rätt adress)

Ja det var ju en del- men jag menar såna som ridskolan brukar skicka sina ridlärare till. Jag måste hinna med mitt vanliga jobbockå- även på sommaren!

Dessutom vill jag inte behöva ett hästskötardiplom osv... Ska jag ta alla grejer till deras behörighetskompetens kan jag lika väl läsa hippologen liksom.

Men TACK ändå- jag vill inte verka gnällig.... Jag har bara inte all den tiden över:)

Ja det var ju en del- men jag menar såna som ridskolan brukar skicka sina ridlärare till. Jag måste hinna med mitt vanliga jobbockå- även på sommaren!

Dessutom vill jag inte behöva ett hästskötardiplom osv... Ska jag ta alla grejer till deras behörighetskompetens kan jag lika väl läsa hippologen liksom.

Men TACK ändå- jag vill inte verka gnällig.... Jag har bara inte all den tiden över:)

Man får ju välja hur viktigt det är, de flesta utbildningar har krav på förkunskaper & ids man inte fixa dem så...ja då kan man inte gå utbildningen helt enkelt.
Just utbildning till ridinstruktör eller ridlärare behöver man inte gå till hippolog för, man kan tex söka genom ridsportens folkhögskola, samt vanliga instruktörsutbildningar genom ridsportförbundet men vad jag vet så är den kortaste utbildningen till instruktör ca 6 mån.Då ska man vara ridledare samt ha hästskötardiplom.
Gå in på svenska ridsportförbundets hemsida, där kan man hitta utbildningar & vad som krävs för att komma in på dem.

Jo- jag har varit där och kollat. De har trevliga utbildningar där men är "lite mer" än dessa jag söker.
Jag jobbar inte som ridlärare på heltid- och kan inte heller se mig göra det- därför är inte dessa "stora" utbildningarna det jag söker. Men det kanske inte finns de andra längre...

Tycker att de hade ganska höga intagningskrav på alla utbildningarna och jag skulle vilja läsa mer distans. Den ekonomiska delen kan jag betala själv men jag vill inte ta tjänstledigt för att utbilda mig till en hobbyverksamhet. Samtidigt vill jag ha på "papper" att jag har rätt i att ha hand om "barnen".

Jag har gått gymnasie i tre år, läst extra på komvux, praktiserat/jobbat i stall och hållt extra lektioner i många år.
Men ett hästskötardiplom har jag inte och ULKkurserna låg på helgerna när det var tävlingar.. hihi
Som jag ser det är det nästan en genväg att söka hippologen... och jag trodde att den var så mkt mer värd på pappret så att säga.

Hm, har en kompis som gick en "ridledarutbildning" på Strömsholm i somras, vet inte riktigt om det är den typen av utbildning du söker, men kan kansje vara värt att kolla upp?

Att ta hästskötarexamen är ju väldigt "enkelt" (ska själv försöka göra det), alltså tar ju inge mycket tid utan är ju bara en dags prov. Kan man vad som krävs så är det ju bara den dagen och sen har man diplomet.

Sen finns det en ridledarutbildning, två (??) veckors utbildning.

Ullis

Det finns ULK-korser riktade för vuxna oxå!

Sen har du ju 2 åriga utbildningen i Linköping på Vreta skolan! Där börjar man har jag för mig första året med just "ULK" och tar hästskötar examen och sen 2a året blir man ridlärare.

JAg vet inte om sverige,, men i england kan man ta bhs i flera steg och sedan bhsja, och man kan betala en summa och fa sitt cv granskat sa att du kan hoppa till det steg som passar din kunskap.

Ska gora det sjalv snart, fast jag tankte eximinera mig i hong kong sa fort jag kan boka eximinationen.

Fast jag tror att man maste ha minst 500 timmars arbeterfarenhet forst

Finns inte VULK kurserna längre? *förvirrad* Jag gick aldrig ULKen utan VULK som är inriktad på vuxna. Vad gäller utbildning låter det som att du inte har tid eller intresse nog för att gå någon instruktörsutbildning och då återstår ju alltid tränarutbildningarna? Där får du ju en grund att stå på. Kolla behörighetskraven på strömsholms hemsida. De grundar sig på din egen riderfarenhet och du skall ha tävlat upp till vissa klasser med godkänt resultat, dressyr, hoppning eller fältävlan. (Eller körning)

Det finns säkert VULK- jag har bara aldrig hört talas om dom!

Ska kolla närmare på resten också.
Du har rätt om tid och intresse- jag har aldrig tänkt att detta ska vara ett heltidsjobb. Bara en rolig hobby!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 079
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 738
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar