Är det någon som vet??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare suzukits
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 065
S

suzukits

Mitt mål är att bli proffs tränare/Kusk! Jag undrar om det är någon som vet hur det går till.....
Tex.
Hur gammal man måste vara.
Om man måste vara lärling först.
vilken utbildning
osv.
Tack om det någon som kan svara på detta :)

Sv: Är det någon som vet??

suzukits skrev:
Mitt mål är att bli proffs tränare/Kusk! Jag undrar om det är någon som vet hur det går till.....
Tex.
Hur gammal man måste vara.
Om man måste vara lärling först.
vilken utbildning
osv.
Tack om det någon som kan svara på detta :)

den bästa utbildningen man kan få (vad man hört kuskar säga) är att gå på wången. men de e tydligen väldigt dyrt. annars kan man ju gå på uddetorp och då blir man lärling tror jag.

För att överhuvudtaget få lov att söka till proffstränar kursen måste du har dokumenterad erfarenhet i ett antal år i branschen. Jag vet hur gamal du är men jag skulle rek att börjar med naturbruksgymnasium med häst/travinrikting. Det finns flera bra skolor där, wången knyter man kanske flest kontakter men utbildningsmässigt kommer man lika långt på andra skolor. Här är en länk till alla naturbruksgymnasium i sverige; http://www.naturbruk.org/

Efter gymnasium försök få jobb hos en bra tränare i sverige eller utomlands, ofta har man fått ta körlicens redan på gymnasiet annars är det läge att ta det nu, försök hitta en arbetsgivare som låter dig köra i lopp. Där efter gäller det bara att ha tur och skicklighet att få köra bra hästar och vinna lopp.

Man kan även bli amatör tränare och träna och köra sina egna hästar men då gäller det att ha ekonomi till det oxå...

Hoppas att det var svar på några av dina frågor! Annars får du gärna återkomma!

Jag går redan på naturbruk häst/Travinrikn. Jag är just nu på fritiden hos en proffstränare (claes esk.) jag har även varit hos andra oxå... men det kanske inte räknas fören Efter gymnasiet? alltså jag menar inte at det skulle räcka, fast att det skulle räknas som en liiiten del iaf? eller har jag någon nytta av det, på papper? Humm hoppas att Du förstår vad jag menar! :smirk:

Du måste gå ett visst antal år som lärling hos en tränare (3-5 år)
Sen kan du söka in på Proffstränarkursen.
Men oftast kommer man inte in första gången, utan får vara envis och söka många gånger :)
Detta är iaf den informationen jag fått från skolan (Wången) som jag går på!
/ Karro

Om Claes skriver på papper att du har jobbat där och med vad så är det klart att det räknas, men du behöver ialla fall jobba ytterligare några år på heltid med travhästar och helst köra lopp själv för att han en chans att söka in på proffstränar kursen... Ens hemmabanan måste rekomendera en oxå... Så fortsätt med skolan och jobba hos claes på fritiden, sök ev andra jobb efter skolan för det är bra med olika erfarenheter, prova gärna ialla fall ett par månader utomlands dels för egen del och dels för att det finns mycket att lära sig.
Lycka till!

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 519
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 271
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 678
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
948
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka