Är det någon mer som har problem med smällarna??

S

|Sofie|

Nu är jag riktigt arg! :devil:
Några idioter där vi bor skuter massa smällare så våran hund är livrädd. Han är så jätte rädd att han ligger å skakar.. tycker så jätte synd om honom. Han blev så rädd förut att det hände en olycka inne...
tycker de borde förbjuda smällare överhuvud taget.
Tänker inte bara på hundar tänker åxå på alla stackars djur som är rädda.
Ska man verkligen behöva sova ner hunden frånomed då dom börjar sälja raketer...
stackars alla djur..

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Sv: Är det någon mer som har problem med smällarna??

Stackars vovven.
Min valp verkar inte alls bry sig. De har börjat med raketer och smällare för flera dagar sedan och visst reagerar han, han lyfter på huvudet och tittar på mig. Jag gör ingenting, låtsas som om jag inte hörde något.. då lägger han ner sig igen och somnar om. Låt oss hoppas att nyårsafton blir likadan...

Det finns tydligen någon doftpryl man en vecka innan nyår kan ställa fram som ska inverka lugnande på hunden. Vet inte så mycket mer om den, och nu är det ju försent för din del att inhandla detta. Kanske du ska prata med veterinären och ge din hund lugnande tabletter inför nyår?

Lycka till!

gött att inte din bryr sig så mycket..
synd att du inte visste mera var det var för pryl.. kanske något man skulle kunna kika på tills nästa nyår.
jo vi ska ringa dit i morgon för att få se vad som har att säga..

tackar

Fråga veterinären, min veterinär säljer denna pryl. Jag tror att den utsöndrar samma ämne som tiken utsöndrar när hon har valpar - därför är valparna så lugna..???! Som sagt, fråga din veterinär om detta - h-n vet säkert vad det är för något.

D.A.P (Dog Appeasing Pheromone) heter dosan. Tycker inte om den, utan skulle nog föredra att ge lugnande om jag hade haft rädda hundar vid nyår.

Här har du lite fakta om det, hämtat ifrån tillverkarna.

FEROMONER
Alla våra sällskapsdjur lever i nära samvaro med oss människor. För att vi och djuren skall må bra krävs att kommunikationen mellan oss och våra djur fungerar. Feromoner är ämnen som används i djurvärlden, för kommunikation mellan individer inom samma art. Feromoner som avges av en individ kan påverka och förändra beteendet hos andra individer av samma art. Nedan angivna feromoner hjälper hunden att bibehålla lugn och stabilitet.

Hos en tik utsöndras 3-5 dagar efter valpning ett feromon från körtlar i juverområdet. Detta feromon "Dog Appeasing Pheromon" är hundens lugnande feromon. Vetenskaplig forskning visar att D.A.P® har en lugnande inverkan på både tikar och hanhundar i alla åldrar.

Hur fungerar D.A.P®?
D.A.P® innehåller en syntetisk analog till hundens lugnande feromon som påverkar hunden så att den känner sig lugn och trygg i sin miljö. Genom denna ökade grundtrygghet klarar hunden bättre av att möta skrämmande företeelser och att bibehålla lugnet i stressande situationer.

D.A.P®
har bland annat effekt vid följande problem/situationer på hund:
- Smällare och fyrverkerirädsla
- Destruktiva beteende
- Överdrivet skällande
- Separationsrelaterade problem
- Uträttande av behov inomhus
- Överdrivet slickande
- Anpassning till ny miljö
- Anpassning till nya människor

Allmänna råd
Bestraffa aldrig en rädd hund, det ökar ångesten hos hunden.
Belöna inte det nervösa beteendet, det vill säga "pjoska" inte med hunden.
Se till att hunden vistas på en så lugn och trygg plats som möjligt.
D.A.P® doftavgivare används för en långvarigt lugnande och stabiliserande effekt på hund.
D.A.P® doftavgivare placeras enkelt i elkontakten. Behandlingstiden är individuell.

D.A.P® Doftavgivare
Förpackningar 1 doftavgivare + 48ml vätska, 24 x (1 doftavgivare + 48ml vätska)

D.A.P® Refill flaska
Förpackningar 48ml, 20x48ml

D.A.P® kan du köpa genom din veterinär.

GaurdianAngel skrev:
D.A.P (Dog Appeasing Pheromone) heter dosan. Tycker inte om den, utan skulle nog föredra att ge lugnande om jag hade haft rädda hundar vid nyår.

Det där förstår jag verkligen inte! Du vill hellre pumpa hunden full med kemikalier så den är helt borta än att låte den andas in doftämnen som endast minskar stress men låter hunden vara helt vaken. Märklig inställning...

Vet inte vad jag ska göra med vår ena hund.
Hon törs inte ens gå ut å kissa när det smäller :cry:
När vi hade den gamla vovven så var hon så gammal att vet inte vågade ge henne lugnande för hjärtat.
Vet sa då att vi skulle ge henne Valerina natt som finns att köpa i hälsokost affärer.
Det fungerade till en viss del.
men törs jag ge det till vovven som är rädd nu?

GaurdianAngel skrev:
Motivering?
Jag tycker att det är ett betydligt trevligare alternativ än de lugnande medel som finns att tillgå,
man ska dock testa effekten på den enskilda hunden minst nå´n vecka innan det värsta smällandet börjar, eftersom det finns många hundar som verkligen behöver drogas för att inte må väldigt dåligt.

"Jag tycker inte om den" är för mig en otillräcklig motivering, berätta hellre om eventuella erfarenheter du haft av dosan, jag är väldigt intresserad av såväl negativa som positiva erfarenheter.

Varför smälltränar ni inte hundarna? Minns att någon här på Buke gjort det med suveränt resultat (kommer ihåg bilder) och har flera bekanta som börjar med smällträning tidigt på hösten för att storhelgerna ska kunna passera utan stress.

Jorå... Problem...
Dagen innan julafton fick jag två AVFYRADE raketer i huvvet!! När jag va ute å gick med hunden. Med nöd å näppe han jag få bort dom å springa där ifrån med den stackars rädda kraken, (hunden) innan de smällde av.
Jälva ungjävlar som skrattade längre bort. De borde fan ha stryk! :mad:

Å andra sidan borde det vara typ förbjudet att smälla av raketer å smällare INNAN nyår...

Min stora har inte varit rädd innan och det har inte hänt något.
Men igår och i förrgår så höll det på att smälla och nu är hon plötsligt rädd.
Jag har ingen aning varför.
Nova har gjort MH med godkänd skott del, men nu skulle hon inte ligga i sin korg utan ligga framför mig och hon skakade till och med.
Undrar vad f*n som har hänt.

Jag för min del hade lika gärna kunnat vara utan allt vad smällare och raketer heter. Det är bara till besvär. I alla fall om man ställer det i proportion till hur mycket glädje det verkligen ger. Det är ju bara en kort stund medans helvetet varar längre. Speciellt för dem som skjuter av sig en hand eller så.

Det beror på om man redan har en livrädd hund.

Valpen har vi tränat lite nu och han bryr sig inte ett dyft = jätte skönt.

Då fungerar det att träna i förebyggande syfte

Men Rocky blev rädd som liten och vi har verkligen försökt träna m.m , men det går inte.

Det bästa för honom är att vara inne, hemma i huset och lyssna på lugn musik ...

men jag tror inte dosar har någon större eftekt på våran hund... då när han blir rädd så låser han sig...
vi har bara haft honom i drygt ett och ett halft år (då han e 7 nu,han är en omplacerings hund)
ska ringa till vet senare idag. och höra vad dom säger. å försöka träna bort det går nog inte på honom för han vill inte ens lyssna på "sitt" .

detta preparat funkar jättebra på mina hundar, funderar på att köra det på katterna med!

Pepsi som är livrädd för smällare kommer vi att få ge lugnande också hon blir nästan apatisk så rädd är hon. kissar på sig, skakar, blir helt blockerad osv.

Vickie däremot bryr sig inte nämndvärt... ;)

Min var inte rädd förr, han brydde sig inte om det alls förrän plötsligt vid 6 års ålder, nu är han snart 9 och rädslan håller i sig.
Inget speciellt har hänt, han är bara jätterädd för fyrverkeripjäserna numera.
Gevärsskott och andra knallar bryr han sig inte om alls, men raketer är nå´t helt annat. Jag har inte heller nå´n aning om varför det blivit så här.

Håller med - skulle helst slippa fyrverkerierna över huvudtaget - ett otyg är vad de är... :crazy:

Ja men givetvis, har man inte haft möjlighet att träna hunden från början har man ju lite begränsade möjligheter. Men som du gjort med Atlaz, dvs tränat från början, är ju något ALLA borde göra.

min hund e skotträdd...men det går bra så länge vi e inne och jag e med honom...men det e ingen idé att ens tänka tanken att gå utanför dörren....

Pratade om detta med smällare med en kompis i går kväll. Vi var båda ganska övertygade om att just smällarna förbjöds för något år sedan?!? Var det inte så eller var det bara ett förslag?

Våra hundar är skottfasta och det är skönt. Det finns ju tyvärr hundar som är väldigt känsliga för ljud. Vi är också, tack och lov, väldigt förskonade från raketer eftersom vi har så få grannar. Första året vi flyttade in gick min man runt till grannarna och berättade om att vi faktiskt hade djuroch då tänkte vi främst på hästarna. Bara en enda gång har vi haft problem med raketskjutande grannar och det var ett missförstånd oss emellan. Annars säjer de ifrån när/om de ska skjuta och de siktar inte åt vårt håll.

Tycker synd om din hund och hoppas att det snart lugnar ner sig hemma hos dig!

Smällare är förbjudna, men det är inte förbjudet att sälja det som finns i lager och det verkar ju vara mkt. Mycket som jag räknar till smällare är tydligen raketer. Har för mig att man måste ha tillstånd för raketer men att det brukar vara undantag på nyår.
Runt mig har ett (flera?) gäng smält i flera dagar, de håller på hela dagarna och långt in på natten, jobbigt.

Mina föräldrars tik är rädd, vi brukar sitta med henne i soffan och mata med chips, hon är oroligt men får inte panik. Förra året gick det riktigt bra. Hon är skottberörd i vanliga fall och klarar då av enskata skott, hon är viltspårchampion så viltspårsskottet går bra. Men på fågeljakt blir det lite för mkt och hon stressar upp sig och blir blockerad.

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 737
Senast: Fruentimber
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Efter många olyckliga händelser, så är min lilla hund totalt skräckslagen för inför dessa ljud. Började med att några tonårsgrabbar sköt...
Svar
7
· Visningar
1 502
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 046
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård