Är det möjligt?

T

Tiboo

Betäckt mitt sto i slutet av juni förra året men efter att varit hos vet så sa hon att hon bara hitta cystor och hon var alltså inte dräktig....(betäktes om och blev sedan dräkig månaden efter) men nu i 3 dagar har hon inte varit sig själv riktigt och ligger ganska mycket i hagen + boxen och tittar bakåt på magen, väldigt trött av sig och kallar på en så fort hon hör uterdörren slå...kan det vara möjligt att vet kan ha missat fostert?Eller vad tror ni erfarna om detta? Kollar era tankar om detta då detta är första fölet för både mig och stoet.

Sv: Är det möjligt?

Ursäkta men jag fattar inte riktigt, om hon tog sig månaden efter så är det väl helt naturligt att hon beter sig som om hon vore högdräktig, det kan ju i så fall inte vara mer än 4-5 veckor kvar. Om vet skulle missat dräktigheten från första betäckningen behöver jag nog ha lite fler symptom än trött häst för att kunna säga något om, men visst finns det en liten risk att vet missat dräktigheten. Hur är det med juversättning, bäckenband o.s.v?

Ursäkta men jag fattar inte riktigt, om hon tog sig månaden efter så är det väl helt naturligt att hon beter sig som om hon vore högdräktig, det kan ju i så fall inte vara mer än 4-5 veckor kvar. Om vet skulle missat dräktigheten från första betäckningen behöver jag nog ha lite fler symptom än trött häst för att kunna säga något om, men visst finns det en liten risk att vet missat dräktigheten. Hur är det med juversättning, bäckenband o.s.v?

Klart hon är trött det förstår jag med.....ja hon har börjat sätta juver och är slappare baktill....det jag undra med hennes beteende är för att grannens häst blev precis så här veckan innan hon fölade och det är ju tok förtidigt för henne att föla nu....men det känns som jag ska ringa vet och prata med honom istället då!

Men om hon inte tog sig i slutet på juni så är hon betäckt i typ mitten på juli?
Alltså ska hon ha runt mitten på juni? = en månad kvar. Helt normalt att de är trötta och börjar sätta juver/släppa bäckenbanden.

Min inhysning är beräknad till runt 15 juni och har börjat sätta juver för några veckor sedan, mitt ena sto förra året började sätta juver 6v innan beräknat.

Mina damer har alltid varit rätt trötta sista månaden -6v

Vissa ston blir betydligt påverkade när fölet börja bli så färdigt att det börjar lägga sig tillrätta. Ett av mina reagerar mycket mer för den fasen än vid själva fölningen.

Men om hon inte tog sig i slutet på juni så är hon betäckt i typ mitten på juli?
Alltså ska hon ha runt mitten på juni? = en månad kvar. Helt normalt att de är trötta och börjar sätta juver/släppa bäckenbanden.

Min inhysning är beräknad till runt 15 juni och har börjat sätta juver för några veckor sedan, mitt ena sto förra året började sätta juver 6v innan beräknat.

Mina damer har alltid varit rätt trötta sista månaden -6v

Tack för ditt svar men man blir ju ganska orolig när hon slår om från att vara tokan själv till att bara ligga sådär...pratat med vet nu och han sa till mig att blir jag mer orolig över henne så kunde jag bara ringa honom så kommer han vilken tid det än är på dygnet....Har även en som bor längre ner på grusvägen som hållt på med avel länge så han kommer om jag vill ha hjälp och det betyder allt för mig:laugh:

Vissa ston blir betydligt påverkade när fölet börja bli så färdigt att det börjar lägga sig tillrätta. Ett av mina reagerar mycket mer för den fasen än vid själva fölningen.

Tack , känns bra att höra olika erfarenheter....

Min ena som ska föla om 14dagar ligger ibland pladask på sidan och ser döende ut.. Det gjorde hon förra gången med så jag är inte så orolig denna gång. Nästa fas hon har är operation klia svansen, sen kommer geggandet i boxen och sista dagarna är det lugnt och hon beter som "som vanligt".

Min ena som ska föla om 14dagar ligger ibland pladask på sidan och ser döende ut.. Det gjorde hon förra gången med så jag är inte så orolig denna gång. Nästa fas hon har är operation klia svansen, sen kommer geggandet i boxen och sista dagarna är det lugnt och hon beter som "som vanligt".

Mitt sto har kliat svans nu ett tag faktiskt...är det vanligt att dem gör det eller? Hade en kompis här nyligen som följde med ut och la ut hö och då såg vi att hon läkte genomskinlig vätska ifrån höger spena....är det något speciellt ni tycker man ska kolla/ tänka på nu?

Innan gör förstod hur det här stoet fungerade så har jag vrålkört hem från jobb till vad jag trott varit ett förtidigt fölande sto ett antal gånger ;)

Jag har ju turen att jag är mammaledig nu så jag kollar henne hela tiden och ska vi iväg en längre tid så kollar grannen henne åt mig tackolov annars hade jag inte vågat åka någonstans.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 633
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 320
Senast: Masse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 764
Senast: Packipim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka