Är det möjligt att ta med min ponny?

M

Moja

Hejsan. Nu är det snart jul och vi ska fira jul uppe i vårat hus i dalarna. Vi har 2 somrar i rad haft med vår ponny + våran foderponny dit upp. Det har varit jättemysigt.
Nu har vi lämnat tillbaka våran foderponny.
Nu sitter jag här framför datorn och kom på hur mysigt det skulle vara att ta med vår lilla polle upp till dalarna nu i Jul. Fast det är ju helt en tanke och det kommer nog inte bli så.
Men undrar om ni tycker det skulle kunna vara möjligt?
Vi har en box, hage.
Tycker bara att det är synd om honom att gå ensam i ca 5 dagar. Vad tycker ni?

Hur som helst skulle det vara riktigt mysigt att ta med honom upp dit. Det finns mycket mysiga ridvägar där uppe.

Sv: Är det möjligt att ta med min ponny?

Inte dör väl hästen av att gå ensam i 5 dagar, det är väl det minsta problemet. Jag skulle ha tagit med hästen om jag haft möjlighet, tycker det låter riktigt mysigt.
Det som kan vara jobbigt är väl att få med allt hö, spån, kraftfoder upp..

Joo det är riktigt mysigt där uppe.

Jo, han klarar säkert det, det är bara jag som får sånna skuldkänslor jämt när man ser honom själv. haha!

Jag är emot att man låter hästen gå själv, den ska åtminstone kunna se en annan häst men helst såklart ha fysisk kontakt.

Finns det inget stall i närheten där du kan få ställa din häst de dagarna då?

/M

Men det är ju ingen häst som dör av att vara ensam några dagar överhuvudtaget! Det handlar ju bara om över julen!

När vi flyttade till egen gård för två år sedan tog jag med min häst dit innan sällskapshästen flyttade in. Min häst stod själv i några dagar, och det var inga som helst problem. Han var lugn, åt som vanligt och verkade nöjd i största allmänhet. Det är värre om hästen blir lämnad ensam kvar. Det är iallafall min uppfattning.

Men det är ju ingen häst som dör av att vara ensam några dagar överhuvudtaget! Det handlar ju bara om över julen!

Nej, den dör inte, men den kan må mycket dåligt psykiskt av det.

/M

Jag vet inte hur långt ni har till Dalarna, är det alltför långt hade jag valt att lämna honom hemmavid med skötning. Är det lämpligt köravstånd så dör han inte av att vara ensam i 5 dagar.

Jag är oxå imot att låta hästar vara själva men finns det möjlighet att ta med honom och han klarar vara själv så skulle jag nog göra det ändå. Bara vädret tillåter att de inte blir oväder när ni ska köra de tar sån extra tid med transport i bak. Gör som du känner du känner din häst bäst. Ha en bra jul.:)

Tack för alla svar :D
Det tar ca 3 ½ timme för oss att köra dit.
:rofl:

Ta du med hästen om du kan, nog klarar den av att vara ensam i några dagar. Den kommer ju inte till en helt främmande plats.

Kicki :)

Om du tar hästen med dig och ägnar dig mycket åt honom är han inte ensam! Han är utan hästsällskap men inte ensam. Så det är väl mer upp till dig hur mycket tid du vill spendare i stallet i stället för att göra annat som av gör om det är lämpligt eller inte.

Det tar ca 3 ½ timme för oss att köra dit.
:rofl:

Det tycker jag är för lång sträcka på ett för få antal dagar för att jag skulle tycka att det var värt det (för hästens skull).
Jag hade lämnat den hemma.

Ta med hästen upp!
Gisses, vi transporterar hästar längre tid, endast för en dags tävling, så det ska inte vara några problem.
Och en häst kan vara ensamnågra dagar, det dör han då inte av.
Se till att spendera litet mer tid än vanligt med pållen bara.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur