Är det lönt med vit-tvättmedel?

Jag har fått lära mig att vita kläder blir grådassiga för att man tvättar bort blekmedlet i dem. När man tvättar med tvättmedel för vit tvätt så fyller man på blekmedel hela tiden, vilket gör att kläderna och lakanen håller sig sådär vita längre.
Och de blir verkligen grådassiga, jag struntade i vittvättmedel länge.

Mer osäker är jag på hur det är med ljust rosa, men tycker även det lyser upp med vittvätt ibland.

Jag har fått lära mig att vita kläder blir grådassiga för att man tvättar bort blekmedlet i dem. När man tvättar med tvättmedel för vit tvätt så fyller man på blekmedel hela tiden, vilket gör att kläderna och lakanen håller sig sådär vita längre.
Vita kläder innehåller inte blekmedel.
Om du tvättar ett vitt lakan varje dag så kommer det fortsätta vara lika vitt även om du använder kulörtvätt, det blir inte grått av att tvättas ofta. Att vitt blir gråaktigt efter ett tag beror på vattnet, temperaturen och hur hårt smutsat det är.

Du menar inte optiskt vitmedel, det man tillför som gör att synintrycket blir vitare än vad det egentligen är.
Jag undrar om inte det är det man menar när man säger att textilierna "färgas" vita också. Fast det väl inte är samma som en färgning egentligen.

Helt annan funktion än blekning, som inte är kopplat till att medlet är kvar i materialet, och som gör dem vitare "i verkligheten"

Om kläderna inte är vita från början utan bara ser så ut pga vitmedel då blir de ju självklart grådassiga om man tvättar bort det. Skaffar aldrig vitt som inte är majoritet bomull just för att det inte har förutsättning att hålla sig vitt utan att man producerar intrycket konstgjort med (otrevliga) kemikalier.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hemmet Mina kläder blir utvättade direkt. Misstänker att det helt enkelt är dålig kvalitet men jag vill ändå fråga. En del kläder hos mig är...
Svar
13
· Visningar
1 387
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
802
Hemmet Nu har det äntligen hänt:) Jag ska få omgjort i alla rum med nya tapeter av min hyresvärd. Även köksgolvet ska bli nytt:love: Jag...
Svar
18
· Visningar
1 718
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama