Är det löjligt/fjantigt av oss...

Linda.B

Trådstartare
Att be vissa personer i stallet att inte binda upp sina hästar i kättingarna utanför vår ena häst?

Min sambo's 3-åriga travhingst har nu "upptäckt" att han är hingst och då måste absolut två personer ställa upp sina ston i kättingarna utanför hingstens box, trots att det finn tre andra ställen att ställa sig på.

Dessa personer har av någon anledning stört sig på oss redan sen första dagen vi kom till detta stallet och gör så här endast för att jävlas. I går ställde de ut ett sto i taget för att borsta och naturligtvis utanför våra boxar, hingsten frustade & tittade på stoet, vars ägare ryter "bort med dig" och viftar med armarna. Varför? Han har ju sin box där!

Sambon tycker det är onödigt att de ska egga upp honom och tänker be dem att binda upp sina hästar i någon av de andra kättingarna - Eller plocka ner dem om inte det hjälper!

Är det dumt av oss eller ska hingsten tåla att det står brunstiga ston utanför honom :confused:

Sv: Är det löjligt/fjantigt av oss...

Gud så omoget! Kan du visa att du är vuxen och åtminstone försöka prata med dem och be dem binda upp stona längre bort?

Jag kan tycka att det är något fel när det finns utrymme att hålla på och tramsa så här med hästarna.

Jag misstänker att damerna med stona kommer att störtneka att sätta hästarna någonannanstans, går det att sätta hingsten på ett mer ostört ställe?

Jag tycker absolut att du kan be dem att inte binda precis utanför hingsten. Det kan bli väldigt trista olyckor i värsta fall med en upphetsad hingst som försöker ta sig ur boxen. Det är ju så onödigt att ens riskera.

Vi har massor av hingstar på gården och med de allra flesta så är det inga problem att parkera ston utanför boxdörren, men en av grabbarna är väldigt hingstig - så man undviker att ha ston utanför honom. För allas skull.

det är ingen idé att be dom ju. dom fnyser bara och tycker du är löjlig. allt som man säger och gör är fel. alla vanvårdar sina hästar utom dom själva. far med osanning o dylikt gör dom också. och den ena är brysk mot hästarna och har hett temperament. har du ridhäst också? attans..då ligger ni nästan till bara där.

jag säger det igen...flytta! är det roligt att åka till det stallet och ständigt må dåligt och vara irriterade? jag stog ut ett halvår tror jag..det bästa jag gjort var att flytta därifrån.

Senast ändrad av en moderator:

det är ju ett oacceptabelt beteende.
hade man gjort så på "mitt" stall så hade det blivit krig och man hade nog fått se sig om efter en ny stall plats långt utanför stan....

tillåterstallchefen detta beteende från folk?!
det är väl inte så bra att ha ston o hingstar i samma del av stallet, de bli ju så oroliga...:crazy:

Jag tycker absolut att du kan be dem att inte binda precis utanför hingsten. Det kan bli väldigt trista olyckor i värsta fall med en upphetsad hingst som försöker ta sig ur boxen. Det är ju så onödigt att ens riskera.

:bow: :bow: :bow:

alla hingstar blir inte oroliga.
jag hade min hingst i samma stall som 4 hingstar till, och säkert ett 10 tal ston och några valacker och även ngt föl. Han va inte stressad.

Ja vad ska man säga om ett sånt här beteende!? Tycker att ni ska prata med dom här personerna och tramsar dom vidare så ta upp det med stallägaren.

Jag skulle verkligen bli arg om någon uppförde sig så i mitt stall. Vill personligen inte att hästar binds i stallet utanför boxarna, har en speciellt avskild plats för det.

Kicki :)

Jag skulle prata med stallägaren och be denne ordna saken. Om inte dessa tjejer kan ta sitt förnuft till fånga så är det ju enkelt att ta bort kedjorna så de inte kan binda hästen utanför hingstens box. Är ju dumt att stressa upp honom i onödan.

/M

jag tror inte det är tjejer, jag tror det är äldre gubbar. och dom är fruktansvärt envisna. Stallägaren har accepterat deras metoder i flera år. Jag tror inte ngn av dom kommer ändra på sig.

(jag vet alltså vilket ställe det handlar om)

Jag skulle pratat med dom innan jag skulle fråga stallägaren om man får ta ner kättingarna om dom håller på sådär.

Usch, vad trist..

Man undrar ju om de kan ta ansvar ifall att hingsten reser sig och går runt i boxen eller ngt annat hemskt ! Eller är det hingsten fel då...

Suck.

Gud så löjligt av dom, vuxna människor!!:mad:
Nästa gång dom gör det, ifrågasätt med bara en vanlig ton varför??
Varför ställer dom stona där när det finns annat utrymme??
Det vore väl intressant att veta:smirk: .
Och vifta åt din häst att han ska lägga av och flytta sig skulle jag bli riktigt vansinnig över. Ja, för att inte säga totalt rabiat.
Han har sin box där, stoägarna har ett val, dom kan flytta på sig om det blir för jobbigt. Det kan ju lixom inte din häst göra.
Blir det inte bättre så ant prata med stallägaren om dom eller be om lov att få flytta kättingarna.
Lycka till!!:bump:

"häst- och hundfolk, ett släkte för sig" (sägs det.....:D )

säger som dom andra inläggen... så otroligt fånigt!.. om det finns andra platser behöver dom väl för sjutton inte stå precis utanför er hingst!?:eek:
hade ju varit lite annat om det inte fanns nån plats..

folk allså..... suck

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 667
Hästhantering Har fått hem en ny häst för ca 1 månad sedan. Först trodde jag att hästen bara var snäll och medgörlig. Men nu efter den här tiden...
Svar
11
· Visningar
2 140
Senast: carriemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama