Är det lagligt...

Texaz

Trådstartare
... att lägga ut namn, adress mm på en person som är misstänkt för ett brott, men inte dömd?

Lagligt att dela såna upplysningar på t ex FB?

Pågår ett drev som jag känner börjar bli väldigt obehagligt, med bl a mordhot:(

Blir då fundersam över om det verkligen är inom lagen att göra så, eller om man verkligen får göra det, och inom vilka ramar i såna fall??

Sv: Är det lagligt...

... att lägga ut namn, adress mm på en person som är misstänkt för ett brott, men inte dömd?

Lagligt att dela såna upplysningar på t ex FB?

Pågår ett drev som jag känner börjar bli väldigt obehagligt, med bl a mordhot:(

Blir då fundersam över om det verkligen är inom lagen att göra så, eller om man verkligen får göra det, och inom vilka ramar i såna fall??

Jag skulle nog säga att det är förtal.... och straffbart....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förtal

Det var en ganska intressant diskussion med ABs chefredaktör om just detta på P3 igår. Han menade att Sverige är ett unikt land som INTE gör detta regelmässigt. Men pratade då ur ett journalistiskt perspektiv såklart.

Om det är lagligt att lägga ut uppgifter på FB tex vet jag inte? Men mordhot som du nämner är ju ivart fall i högstagrad olagligt?

Tänker mest att tidningar etc brukar vara väldigt noga med att INTE publicera namn/bild innan dom fallit, just med anledning av risken att annars bli stämda.

Och ja, det är just mordhoten som fått mig att ifrågasätta det hela....

Mordhot är aldrig lagligt såklart.
Men att berätta att någon är anklagad är väl helt ok, sålänge man inte dömmer på förhand.
Det moraliska i det hela är en annan sak. Jag skulle inte vilja vara del av något sånt på något sätt. det finns alltför många som ser en misstänkt eller anklagad som dömd redan.

Tycker det obehagliga är att sätta ut namn och adress, det finns ju en hel del människor ute som inte "har alla hemma".....

Innan det är fastslaget vad en person faktiskt gjort känns det riktigt kusligt.

I princip går det ju att rikta anklagelser mot någon man inte tycker om, och starta ett drev. Som människa är man då rätt liten.

Samtidigt kan jag förstå att man vill varna andra, men hur sätter man gränsen? Vad är befogat och vad är det inte???

Drev med hot har vi sett många gånger här på Buke!
PL

Exakt Peter! :up:

Liksom att stämpla ett nick som rasist, mytoman mm. utan att ha träffat personen IRL och bildat sig en egen uppfattning. Vissa människor är paranoida och tror att andra vill dom nåt ont när det i själva verket kan vara precis tvärt om och vill därför inte ha en annan uppfattning för det skulle rubba deras världsbild. :confused: :crazy:

Fast knappast med namn och adress!!!

Känns obehagligt som bara den (OBS, varken jag eller någon jag känner som är berörd!)

Undrar om det är samma grej som jag också funderat över. Oskyldig tills motsatsen bevisas verkar inte gälla på Facebook..

Otäckt vilka höjder hatet tagit.

Jag ifrågasätter ALLTID om någon hängs ut med namn/adress/personuppgifter! Tycker det är helt fel, även om personen i fråga är dömd!
Det är rättsväsendets sak att ta hand om kriminella, inte samhällets lynchmobber! (Heter det så? Äh, ni förstår vad jag menar - antar jag)
En bekant på fb delar dessa uthägningar hejvilt.
Ofta är länkem från "FriaTider" och bara talar om att xxxxx från utlandet, mörk, svarthårig, äcklig, dömd för...*valfritt brott av varierande grad" bor xxxx i lägenhet yyyy i staden **** ".
Why? Vad vill de uppnå?!
Jag blir tokig på sådant! (Oavsett om det är nazister/rasister/fjortisar eller hämndlystna som hänger ut)

Efterlysningar delar jag BARA om de är från polisen, eller MPS.
Allt annat känns fel.
Men det är väl upp till var och en vad man vill ha på sitt samvete. ..

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
4 180
Senast: Sharpless
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 873
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama