Är det lagligt?

Sv: Är det lagligt?

beror väl på?
veterinär kan ordinera boxvila vid skador.
Hur vet du att de står där 24 timmar om dygnet. Tältar du i stallgången?

Finns det verkligt belägg kan du anmäla det hela, men se till att du har kött på benen innan. Annars lär det vara du som står med dumstruten.;)

Jag har bara hört om det amvända, dvs att hästen måste få komma in minst 8 timmar per dygn om man inte har vindskydd.

Är hästen inne jämt och vet du att den är frisk?

Har inte lagen om att hästar måste få komma ut och få röra sig i alla sina gångarter kommit igenom?

Kommer alldrig ihåg det där eftersom det itne åpverkar mina hästar, de kommer alltid ut (såvida de inte skulle få boxvila).

Har inte lagen om att hästar måste få komma ut och få röra sig i alla sina gångarter kommit igenom?

Kommer alldrig ihåg det där eftersom det itne åpverkar mina hästar, de kommer alltid ut (såvida de inte skulle få boxvila).

Det trodde jag oxå,men blev osäker ,därav frågan..

Den har gått igenom. Men det finns inga tidsangivelser för hur länge hästen måste vara i hagen.
Rent teoretiskt kan jag släppa ut 10 minuter..

Jag har bara hört om det amvända, dvs att hästen måste få komma in minst 8 timmar per dygn om man inte har vindskydd.

Är det bara 8 timmar nu? Förut var det väl 12? :laugh:

Vi har nämligen hästarna ute ca 14 timmar nu, och jag funderade på om någon skulle kunna säga något om det... :o

De har MYCKET gott om bete, även om det väl knappast växer upp nytt nu, och näringen är det väl också si och så med.
Men de har iaf att stoppa i sig hela dagarna, och så får de rejält med hö inne över natten.

Men så bra då! :laugh:

Det känns så himla dumt att behöva stänga in dem några extra timmar bara för att de saknar vindskydd... Och krångligt för oss som måste passa andra tider!

Vi har i snitt inne våra ca 6-7 timmar, om det inte är världens oväder.
Hästarna verkar glada ändå :)

Men varför har ägaren hästarna på detta vis?

AV vad jag har för mig så var det väll så att ridning/körning räckte som utevistelse?

Många "kändisryttare" låter inte sina hästar gå ute i hagen iallafall, det vet jag att edward gal sa om totilas förra veckan, "han får inte gå ute i hagen själv eftersom han alltid trampar av sig en sko, sträcker sig eller liknande för att han är så busig, däremot går han i skrittmaskin, rids och går ibland i paddock under uppsikt vissa stunder under dagarna"

Där har hästen gått förbi "häststadiet" och blivit en prydnad.. :P även om jag förstår att han inte vill ha världsstjärnan skadad.

såvida inte hästen är skadad och måste stå inne så ska dom få gå ute, det finns täcken för alla väder! :D

Det är inte vara världshästarna som man inte vill ha skadade.
Det finns tyvärr dem hästarna som är uppväxta på box & när dem blir äldre kanske säljs & hamnar hos en svensk som vill ha ut hästen. Hästen ifråga skadar sig varje gång den kommer ut i hagen oavset sällskap,storlek på hage, skydd mm mm.
Visa hästar lär sig aldrig tyvärr.

Och nej jag tycker också det är fel att inte ha hästarna i hage, men tyvärr så finns det hästar som inte klarar av det. Och det är inte heller snällt mot hästen att få komma ut & skada sig & sen stå på boxvila komma ut & skada sig .. osv osv

Självklart får man ju se på hästen som individ.. jag själv har ju bara skogsmullarna hos oss att utgå ifrån :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är dags för det första svenska mästerskapet någonsin för lag i working equitation! Sex klubbar och sju lag kommer till start hos...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Anläggning Jag har byggt om ett gammalt kostall. Golvet behöll vi, men nu har unghästen börjat gräva loss stora stenar ur golvet som är av cement...
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Scata
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 140
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar