Är det kört nu?

Z

Zog

Jag var på klinik med min häst igår och fick inga roliga besked... Min häst har hovledsinflammation bf. Inga böjprovsreaktioner, endast en ytterst liten hälta på volt vid högre tempon. Inga pålagringar. Så långt kändes det ganska ok. Men bara för att kolla röntgades strålbenen fram. Kraftig till måttlig urkalkning i bf.... Lite positivt var att veterinären faktiskt blev lite förvånad över reultatet. Han tyckte inte att hon var en typisk "strålbenshäst". Har jag tur beror orenheten på hovlederna inte strålbenen.
  • Var tror ni om det här?
  • Vad har ni för erfarenhet av strålbenshältor hos hopphästar?

Bakgrund för den som orkar läsa:
Jag henne för ett år sedan. Vad jag ville ha var en hopphäst att rida 1,30 klasser på. Hon var då sex år, riden regelbundet men ganska försiktigt. Hon hade gått någon clearround på 80 cm. Jag har tävlat henne upp till 1,10 m. Hästen hoppar fantastiskt! (Det är inte bara min amatörmässiga bedömning, utan flera erkänt duktiga tränare har lovordat hennes teknink.) Damen har väldigt stark vilja och vi har haft våra duster. Sista halvåret har det börjat lossna och samspelet fungera bättre. Problemet började i mitten av sommaren då jag inte tyckte att hon kändes riktigt fräsch. Hon gick fortfarande bra och varken hopp- eller dressyrtränaren trodde att det var ngt fel på henne. Vid en koll på klinik sprutades hon i kotorna bf och hb. Hon kändes även lite öm i ländryggen och behandlades där. Det var endast små reaktioner. Inga röntgenförändringar i kotorna. Veterinären var mycket optimistiskt, tyckte att jag hade kommit in helt i tid och trodde att reaktionerna var en lätt överansträngning, en reaktion på att hon hade börjat fungera så bra. Två veckor senare var jag på återbesök och då var hon helt ren, inte en enda reaktion. Jag satte igång enligt veterinärens instruktioner. Första hoppträningen efter igångsättningen gick hon fantastiskt! Jag hoppade inte högt denna träning, var i stort sett endast med på markarbetsövningarna. Pga diverse strul med tappsko och en spark i hagen stod hon sedan ca två veckor. När jag satte igång kändes hon inte ok?! Vid longering såg vi hälta fram. Vilade en vecka till, ingen förändring. Vi böjde henne (finns en tjej i stallet som kan) och hon visade tydliga reaktioner. En vecka senare hade jag tid på kliniken. Resultat enligt ovan.

Sv: Är det kört nu?

Inte någon?

För min del känns det som bultpistolen närmar sig :cry:
Det är absolut ingen promenadhäst. Kan knappt tänka mig en mer olämplig häst för lugna trevliga turer i skogen. Gångartsmässigt håller hon nog inte måttet som dressyrhäst. Och vem vågar avla på en häst som bara är 7 år, har sådana urkalkningar i strålbenen och ännu inte visat något på hoppbanan? (om man tittar till hopptekninken skulle hon nog annars ha något att ge i avelsboxen).

Så, urkalkade strålben och hoppning går det ihop?

Hej!
Fick samma diagnos på min hopphäst för ett år sedan! Jag har sedan dess kämpat med olika typer av skor och testat mig fram till hur mycket det går att rida på honom. Har även läst allting som jag har kommit över om strålbenshältor och förstår att man inte vet så mycket om det egentligen.
Hur som helst så verkar det inte som att det går att hoppa på min häst mer - han blir halt igen då.
Men för den sakens skull betyder inte det att man inte kan hoppa på din. Det är så otroligt komplext.
Du kan kanske inte räkna med att fortsätta rida som du gjort innan utan måste lyssna mer på hästen. De kan må bra i perionder och sämtre andra perioder.
Prova även olika typer av skor. -P.G Eggbar, Heartbar mm

Man skall nog inte avla på en sådan häst då flera teorier är att detta är ärftligt.

Vet precis hur du känner det!! Sitter i precis samma sits och det suger!!:(

Hej!

Tack för svaret!
Det konstiga är att jag aldrig har upplevt att hon har ont av att hoppa. Hon hoppar alltid otroligt väl och igenom språnget. Borde hon inte visa på något sätt om hon får ont av att hoppa? Hur reagerade din? Den här gången blev ju min häst halt när hon vilade.... (Jag red henne en gång efter hoppträningen och då kändes hon helt ok)

Klänger fast vid hoppet att det är hovlederna som spökar och att hon inte känner av sina strålben... Men hur stor är chansen egentligen?

Du har säkert helt rätt i att jag måste tänka igenom min träning ordentligt nu.

Har du provat Tildren?

Min häst fortsatte också att hoppa konstigt nog, men nu med facit i hand kan jag ändå se vissa beteneden som jag kan koppla till strålbenshältan, som tex att han blev mer och mer obalanserad i landningen, (dvs landade och rusade obalanserat iväg) och så kunde det vara jättemycket på en träning och inget alls på nästa...

Jag tycker du skall läsa allt du kan om strålbenshälta för att förstå din häst. Det kommer ju smygande och kommer och går hela tiden så det tar ett tag innan man kan hitta vad som är fel - så var glad att ni har hittat det! Förmodligen har din häst känt av sina strålben eftersom den var halt.. tyvärr...

Nej jag har inte provat Tildren.. men blir han halt igen så kommer jag vilja prova det.
Nu har jag ändrat hela hans livstil först och främst.
Han går nu i stora hagar med kompisar och rör på sig hela dagarna. (flera hektar) En strålbenshäst mår bättre av att inte stå still och belasta strålbenet hela tiden + blodcirkulationen. tex

ren nyfikenhets fråga: vilken klinik va du på?

istället för att fortsätta hoppa hästen tills den blir halt o sen måste bli promenadhäst så varför inte lägga ner hoppningen, för strålbenshästar kan mycke väl gå lättare dressyr/skogsridning utan problem..
även ifall de inte är strålbenen hästen känner av nu så kommer den ju göra de och då kanske de är försent.

skogsridning och lättare dressyr innebär inte bara skrittpromenader..måste hästen gå hårt för att må bra?

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Damen i fråga skulle helt enkelt inte passa som för att enbart gå lättare ridning. Hon har bestämda åsikter och är fruktansvärt kvick. Att enbart rida lugna skogsturer på henne skulle inte vara ett nöje för ryttaren. Det gäller att man är vaken och alert hela tiden för att inte hamna på backen.... Missförstå mig inte. Jag älskar att rida henne när hon kan gå normalt, men det är ingen häst man "söndags-rider" på. Hon såldes av förra ägaren för att hon tyckte att hon var för tuff och för att denna inte ville ha en häst som måste gå varje dag.

För egen del har jag redan en häst som på grund av tidigare skador är "begränsad i sitt användningsområde". Honom kommer jag aldrig att göra mig av med, men jag vill helt enkelt, hur krasst det än låter, ha två sådana hästar. Givetvis spelar det också in.

Tack för länken! Ska läsa med intresse! Ska läsa så mycket jag kan för att försöka göra det så bra som möjlig för henne. Har redan nu stora gräshagar med kompisar.

Det är mycket möjligt att du har helt rätt och det är strålbenen som har gett henne problem hela tiden. Men du vet ju hur det är... hoppet är det sista som överger. Jag vill ju så gärna att just hon kommer att fungera trots detta.

Vad gäller hoppningen har hon stadigt förbättrats och blivit mer balaserad. Strax innan jag åkte till veterinär första gången hoppade jag på träning en kombination på 1,30 med 6,90 mellan som hon utan tvekan hoppade otroligt väl på. Det enda jag skulle kunna komma på som inte har funkat är att hon ibland landar i korsgalopp.

Tack för att du engagerar dig!

Det enda jag skulle kunna komma på som inte har funkat är att hon ibland landar i korsgalopp.!

Det var också något jag har tänkt på i efterhand! Min häst ville när han var yngre verkligen inte landa i höger galopp!! (den foten han har mest förändringar i och är halt i) Han lärde sig såsmåningom att byta fort som bara den när han landat. :crazy: stackarn!

Men som sagt din häst är ung och du har hittat det redan så du kan säkert med rätt anpassad ridning och skor hitta ett sätt som fungerar!

Fasen också! Här försöker man gripa efter halmstrån. Ska jag vara ärlig är det mest i höger varvet hon landar i korsgalopp och det är också där hon ser "värst" ut...

Fasen också! Här försöker man gripa efter halmstrån. Ska jag vara ärlig är det mest i höger varvet hon landar i korsgalopp och det är också där hon ser "värst" ut...

fast nu vet ju du det och låt hästen landa i korsgalopp då utan att forcera fram något annat... så kanske det fungerar att hoppa för din häst ändå. - det är lite det jag menar med anpassa ridning och träning. Men man måste vara väldigt lyhörd på hästen!
Min häst fick lära sig att landa i rätt galopp och fick hitta på annat för att avlasta... I efterhand kan jag tänka att han har varit så snäll och verkligen försökt att vara mig till lags för att göra rätt... :crazy:
Men han älskade verkligen att hoppa så det var ju inget som jag tvingade honom att göra...

Innan vi drog några drastiska slutsatser ville veterinären först se hur hon svarade på behandlingen av hovlederna. Därför har vi ännu inte pratat skoning. Jag ska på återbesök om två veckor. Har hon svarat bra då menar vet att det pekar på hovlederna. Vi kommer även bedöva leden på ett annat sätt så att vi får se hur hon reagerar på att strålbenet blir bedövat. Inte roligt att vänta dessa två veckor.

Hur är din skodd nu?

Han har gått på bete hela sommaren utan skor, skall skos nästa vecka med PG, får se om han fungerar med det.

men skogsturer behöver inte betyda att inte hästen måste arbeta ganska så hårt endå..när ja skogsrider min pålle blir han nästan tröttare än när ja rider i manegen..för där kan ja i stort sett inte trötta ut honom.
och de är ju just hoppningen som sånna hästar oftast inte klarar..när de inte gått så långt heller så brukar de funka bra med dressyr o sånt.

sen finns de ryttare som inte vill tävla och träna hårt men som klarar av sånna hästar och tycker om den typen av häst..

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 178
Senast: Bison
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar