Är det klydd med brunsterna i år ?

Sv: Är det klydd med brunsterna i år ?

Jadå, det går bra att skölja efter betäckning! Man har ett par dygn på sig innan det förväntade embryot kommer ner i livmodern.

kl
Har inte heller sett ngr brunster på mitt sto som annars visar mkt fina brunster.
Bor på öland, mkt sol och värme, går på bete sen 3 veckor sedan samt bara lite kvar att fälla...

Hej! Normalt sett tar man ett baktprov på stoet i samband med seminering, då hon är öppen, ser man bakt så efter seminering så sköljer man och ev lägger in penicillin och ev caslic syning och ev hippotrim behandling. vet inte hur du gör eftersom jag antar att du bet naturligt. Men prata med Eva, hon kan ju råda dig. MB

Hej! Normalt sett tar man ett baktprov på stoet i samband med seminering, då hon är öppen, ser man bakt så efter seminering så sköljer man och ev lägger in penicillin och ev caslic syning och ev hippotrim behandling. vet inte hur du gör eftersom jag antar att du bet naturligt. Men prata med Eva, hon kan ju råda dig. MB

Bakt prov är ju inget standard om man inte har misstankar, har i alla fall inte varit på mina som tidigare seminerats.
Sköljt en har vi däremot fått gjort dock utan att ha tagit baktprov.
Caslic är inget någon av dem behöver, de har bra lutning och är täta och bra trots fölning, så inga sådana problem alls.
Att det stoet blev infekterat berodde på att det var problem fölning och Eva som jag fick jaga upp i gryningen fick gå in och kontrollera, dessutom är stoet väldigt djupt = svårare att rena sig. Hon behandlades ju efteråt så förhoppningsvis fick vi ju bort allt.
Även om de betäcks på hemmaplan så kollas de noggrant med ul både före och efter nere på Lenas station så de är välkontrollerade hela tiden inget lämnas åt slumpen.
Jag vill inte slita varken på hingst eller sto med för många språng därav kollas de som inför seminering, och betäcks inte förrän ägget börjar bli stort nog.

Här i Stockholms skärgård så brunstar stona så fint så. Fast vi har stona mellan 2 hingsthagar :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka