Är det jag som sitter fel eller är det fel på sadeln?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Rider då alltså på ridskola, så det är inte min sadel.

Men i alla fall.
Ridskolan där jag rider tycker jag alltid har väldigt bra sadlar. De har mycket Stübben sadlar, men även om ryktet säger att dem är hårda är faktiskt en Stübben Siegfried min absoluta favorit. Så det är inte där det preliminära problemet ligger.

Men i alla fall.
Igår var första lektionen för terminen och jag fick en av C-ponnyerna. Jag noterade att han hade en annan sadel än vanligt, som såg väldigt konstig och på något sett "stor" ut på honom, men funderade inte mer på det just då.
Det visade sig vara en Stübben Wotan.

Vi hade i alla fall ett dressyrpass då, och jag noterade nästan omgående att jag satt fruktansvärt illa i den. Den kändes för det första väldigt förstor, och då brukar ändå 17" sits vara lagom för mig...
För det andra så kändes den som en konstig blandning av en dressyrsadel (framvalvet) och en typ flatback-hoppsadel (bakvalvet), med som grädden på moset helt ofodrade kåpor :wtf:

Nåväl, den var fruktansvärt oskön att rida i igår, och redan när jag red i den så kände jag av ryggen/sittbenen.
Det var dock ingenting mot vad som komma skulle.

Eftersom att dressyrpasset ändå var relativt kravlöst så kan det absolut inte vara träningsvärk jag kände.
I morse när jag vaknade kände jag en fruktansvärd smärta enda från låren, sittbenen, ryggen och upp till nacke och axlar. Stel som tusan var jag också.

Så nu till min fråga;
Kan det verkligen vara sadeln som gjorde att jag fick så ont? Eller var det bara jag som var ovan att rida i ovan nämnda sadel och därför satt fel och fick ont därför?

Sv: Är det jag som sitter fel eller är det fel på sadeln?

Vill bara säga att S. Wotan är den vanligaste ridskolesadel.
T.o.m. vanligare än S. Siegfried ;)

Dock tycker jag att 17" på en c-ponny låter som en för stor storlek på sadel om det inte har en riktigt lång rygg. ...

Tänkte precis samma sak. Den borde absolut vara för lång för en c-ponny.

Kan tillägga att den antagligen var minst 17,5", med tanke på hur jag satt i den.
C-ponnyn i fråga är förvisso maxad, men har extremt kompakt kropp och kort rygg.

Låter som att sadeln låg dåligt på hästen, vilket gav dig en jätteknepig sits.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar