Är det jag som överreagerar?

Tack för alla svar! Jösses, vilka människor det finns! O_o

Jag skickade ett mail till hyresvärden och bad dem se över bokningssystemet i våran tvättstuga så att detta inte inträffar igen. Jag bokade om tiden till imorgon kväll istället, lite surt men så är det..
 
Var med om mitt första tvättstugedilemma alldeles nyss.

Jag hade bokat tvättstugan närmast min lägenhet mellan 18-24. Packade ihop mina tvättsäckar och tog fram pulkan och begav mig ner till tvättstugan. Anledningen till pulkan är för att jag får inte lyfta tungt/bära tungt, har skadad rygg (bl a diskbråck) samt en höft som inte alls fungerar som den ska (framförallt idag har jag haft väldigt ont i höften) och då har jag fått en pulka som jag kan dra min tvätt på ner till tvättstugan.

Kommer till tvättstugan ca 18.10, då står en mörkhyad man utanför. Jag går fram och ska ta fram våran lilla "knapp" eller vad det heter för att låsa upp dörren, då börjar mannen prata med mig och på jätteknagglig svenska försöker han få mig att låsa upp dörren. Jag låser upp dörren, och kollar in. Då har han precis startat igång båda maskinerna med tvätt och har en till påse med tvätt stående bredvid maskinerna. Han säger att bokningssystemet inte fungerar inne i tvättstugan, och jag förklarar att nej, man måste boka på internet för att komma in vilket jag har gjort.

Han vägrar avsluta maskinerna, jag säger att det är min tid och att det är jag som ska ha tvättstugan nu. Han förklarar att han vill tvätta klart, sen kan jag få tvättstugan. En maskin tar ca 40-60 min beroende på vilket program man väljer. Han säger också att jag kan ta någon av de andra tvättstugorna som ligger längre bort från min lägenhet, jag förklarar att jag kan inte gå så långt pga att jag har smärta i rygg/höfter och nu har jag tagit mig till tvättstugan trots kraftig värk. Han säger emot mig hela tiden och jag blir så förbannad att jag bara vänder på klacken och går därifrån med min pulka. Grät en liten skvätt när jag kom hem :o:o pga värken och nu är jag bara förbannad.

Funderar på att skicka ett mail till hyresvärden om detta för jag tycker inte att det är okej. Han sa vilket nummer han bodde på, så jag har fått det. Men tanken slog mig att det kanske bara är jag som överreagerar? Vad hade ni gjort i detta läge, bara acceptera och boka en ny tid eller meddela hyresvärden och be dem prata med personen?

Jag hade informerat honom om att tvättstugan är bokad, och att han kan tvätta i någon av de andra tvättstugorna - om dessa är lediga. För här ska JAG tvätta, och jag skulle inte ha några problem med att själv plocka ur hans tvätt.

Jag är en riktig tvättstugs-fascist.
 
Det har hänt mig, fast det gällde då tvättrummet. Grabben som snott torkrummet fick sig en rejäl utskällning när jag till slut hittade honom (det gick åt en arg lapp först). :devil:

Sambon var med om att tvättmaskinen var snodd på våran bokade tid men han fick hjälp av några tanter som visste hur man gjorde för att mata fram tvättmaskinen så han kunde tömma den o tvätta vår tvätt.
 
Där jag bor nu har vi nio tvättmaskiner och fyra torktumlare (vet iofs inte på hur många lägenheter..). Man kan inte boka tid utan tvättar när det är ledigt, öppet dygnet runt. Passar mig alldeles utmärkt!

Dock vill jag inte hänga tvätten i torkrummet utan vi har egen torkställning hemma, händer ju ibland att någon blir av med plagg och jag är lite lätt disträ så hade utan problem kunnat glömma tvätt på tork i tvättstugan i flera dagar.. :angel: :D
 
Här som jag bor så är det ca 40 lägenheter som delar på 1 tvättstuga som hade 1 maskin. Sen ca 1 år tillbaka så finns det 2 maskiner och sen 2-3 veckor sen finns det även 1 torktumlare.
Det fanns 17 tider i veckan att boka upp sig på och MAX 1 gång i veckan/4 gånger i månaden. Idag är det 19 tider i veckan men samma i övrigt.
Som man ser så går inte det helt ihop på antal lägenheter.. vilket gör att jag blir vansinnig när det tas tider och det tas tider OFTA.

Jag hade en asiat som tog min tid flera gånger (och andras) men när jag fick tag på honom så hade han aldrig förstått hur man bokade eller vilka regler som gällde helt enkelt för han kunde inte läsa svenska såpass bra. Numera kan han boka efter att jag förklarade.
Jag hade även problem med att lastbilschafförerna snodde mina tider om jag bokade på helgen. Men det hjälpte något efter att jag skrev en arg lapp på polska (tack google translate)
Nu sist har jag haft problem med en ung tjej men sist hon såg att hon tagit min tid (igen) så skämdes hon för hon vet att hon tar andras tider och jag har klagat hos hyresbolaget.

Det problemet som verkar vara mest med tvättstugan här är att informationen bara finns på svenska vilket gör att de som är från andra länder inte förstår. Och verkar ju vara liknade för dig så maila o klaga och be dom sätta upp regler på andra språk så att missförstånd minskas.
 
Det har hänt att jag råkat tvätt över min tid då maskinerna inte varit klara så fort som jag trodde dem skulle vara. I sånna lägen har jag alltid bett så mycket om ursäkt om någon kommit ned för sin tid och jag fortfarande inte varit klar, det har aldrig varit några problem.

Nu har jag egen tvättmaskin i lägenheten, men om det händer en enstaka gång att någon inte vet hur tvättsystemet fungerar så kan jag ha överseende med det. Du skrev att han hade väldigt knagglig svenska, och då kan det vara så att han inte varit i Sverige så länge och inte vet hur det funkar ännu. Men om det däremot är så att jag vet att personerna har koll på det, men ändå skiter i det, då hade jag helt sonika stoppat maskinerna, tömt ut alla blöta kläderna på golvet och sedan satt i mina egna kläder. Finns det tvättlås hade jag sedan låst med tvättlåset och gått, dem kan hämta sina kläder när jag är klar helt enkelt.
 
Man kan aldrig överreagera för mycket när det gäller tvättstugor.:devil:. Så jag skaffade egen tvättmaskin då elen ingick i månadsavgiften. Nu ska den inte det men jag kommer att behålla min maskin. Högt blodtryck hör ihop med gemensamma tvättstugor.
 
Svårt för gemensamma tvättstugor, när jag köpte lägenhet sist så var det första inköpet en tvättmaskin
utnyttjade bara den gemensamma till lakanstvätt, tvätta stora överkast och så manglade jag
bor nu i eget hus och kan njuta av att "glömma" tvätten, låta den hänga hur länge jag vill och mangla när jag vill
 
Jag har egen tvättmarskin.
På något vis tycker jag det är lite otrevligt at blanda mina kläder osv med andras-för folk här har inte lärt sig att man städar efter sig :mad:!
 
Det lutar åt att jag får leta ny lägenhet så att jag kan skaffa en egen maskin. Har tänkt flytta till en större lägenhet under en tid nu, och nu har jag fått nog. Hyresvärden svarade på mitt klagomål med: "Det känns inte lockande att laga bokningssystemet eller byta ut det, så därför tänker vi avvakta." :down:
 
Om det var första gången det hände så hade jag nog tänkt att det var ett misstag och låtit den andre personen tvätta klart de maskiner som var igång, givet att det inte var ett URAKUT LÄGE och/eller att jag inte själv behövde använda bägge maskinerna i sex timmar. Hade det däremot hänt upprepade gånger så hade jag tagit upp det med hyresvärden.

OT: Lite konstigt bokningssystem dock, där man verkar ta för givet att alla har tillgång till dator/smartphone samt internet för att kunna tvätta? Eller så är det jag som lever i det förgångna.
 
Om det var första gången det hände så hade jag nog tänkt att det var ett misstag och låtit den andre personen tvätta klart de maskiner som var igång, givet att det inte var ett URAKUT LÄGE och/eller att jag inte själv behövde använda bägge maskinerna i sex timmar. Hade det däremot hänt upprepade gånger så hade jag tagit upp det med hyresvärden.

OT: Lite konstigt bokningssystem dock, där man verkar ta för givet att alla har tillgång till dator/smartphone samt internet för att kunna tvätta? Eller så är det jag som lever i det förgångna.
Vi ska kanske byta till sånt system och vi skulle ha svarat den 22 feb:o. Jag har helt glömt bort det tills jag läste tråden. Jag klarar nog av det men man kan tänka sig att de riktigt gamla vill boka i tvättstugan
 
OT: Lite konstigt bokningssystem dock, där man verkar ta för givet att alla har tillgång till dator/smartphone samt internet för att kunna tvätta? Eller så är det jag som lever i det förgångna.

Ja, det är ett konstigt bokningssystem. Vi måste boka online hela tiden, tidigare kunde vi även boka inne i tvättstugan men det har som sagt slutat fungera och de vill inte fixa det.
 
Varje gång jag läser såna här trådar så drar jag en lättnadens suck över att jag bor i hus och har tillgång till egen tvättmaskin och torktumlare dygnet runt och kan låta tvätten hänga i flera dagar utan att någon bryr sig.
Ett irritationsmoment mindre:D
 
Kan vem som helst gå in i tvättstugan under din tvättid?
Jag hade vart rädd att bli av med saker. :nailbiting:
Vi har "blippers" så bara den som har bokat tiden kan öppna tvättstugan.
Dyker man inte upp kan nån annan boka tiden, via internet eller nere i tvättstugan med blippen.
Jättebra system tycker jag, det enda som är jobbigt är om man glömmer hämta tvätten..
Fast det hände bara en gång, nu är jag jäkligt noga med alarmet :p
 
Du överreagerar inte! Att råka dra över på sin tid av misstag en gång eller se fel på datum en gång är en sak men då ber man om ursäkt och ser till att få ut sin tvätt ur maskinerna. Att börja gaffla om att man ska få tvätta färdigt eller att den som faktiskt har bokat tiden ska gå till en annan tvättstuga är inte bara oförskämt det är ohyffsat och oacceptabelt.
I gamla lägenheten var det ont om tvättider och någon som inte ens orkade boka en tid drog alltid alltid alltid över på min tid (kände igen tvättpåsen) jag försökte med en snäll lapp men det tog inte så om jag kom ner och det var tvätt i maskinerna med mer än 5 min kvar så åkte det ut i en tvättkorg, det är inte svårt att förstå bokningsregler (om man inte har svårt med språket fast då tycker jag att man kanske har såpass mycket eget ansvar att man tar reda på vad som gäller..) så om man är så nonchalant att man inte kan hålla tider så har jag inget överseende. Skulle personen vara kvar i tvättstugan och på nåt sätt ha en attityd om att jag vill ha min tid åker deras tvätt ur maskinerna fortare än snabbt, inte mitt problem hur dom löser det sen.
 
Men om ni bokar online kan folk fortfarande komma in p din tid?

På min tvätttid kan endast jag öppna dörren. svinskönt.

Om boknngssystemet är trasigt så sätt upp en lapp? mannen verkar ha missförstått och är maskinen igång kan man inte alltid avbryta den.
 
Vem som helst kan komma in i tvättstugan trots att det är bokat.

Tidigare när bokningssystemet i tvättstugan fungerade var man tvungen att ha en "blipper" för att komma in, och det var endast den som hade bokat som kom in. Sen slutade det fungera (typ i somras eller nåt) och nu kan alltså vem som helst komma in när man tvättar. Det har suttit en lapp om att systemet är trasigt, men den är borttagen nu.
 
Har nog haft rätt tur men minns två incidenter. Den ena var när en kille tog en av mina maskiner( fanns 2). Orkade inte bråka tidigt på morgonen då jag inte hade så mycket tvätt och gav honom tid att tömma men nej fick slänga ut hans sportkläder&skor ur maskinen. Den andra incidenten var när en kille som pga språk knappt gick att kommunicera med hade tvätt i maskinerna. Han blev ångerfull för jag som verkligen inte hade tid med krångel blev gråtfärdig. Det hjälpte dock föga då maskinerna var på så jag hann aldrig tvätta klart då jag behövde vara klar innan tvättiden var över. Har för mig jag fick ta en maskin i ett annat rum av hans kompis (2 rum). Kändes rätt märkligt då det inte kändes som att han bodde där utan enbart var insläppt av kompisen. Turligt nog hade de flesta nog egen maskin så man fick i alla fall tider. Mina föräldrar har den enklaste tvättstugan någonsin. Tider i överflöd då alla verkar ha egen maskin så man kan oftast bara gå ner.
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 850
Senast: tanten
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 605
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp