Är det jag som överreagerar?

elfi

Trådstartare
Var med om mitt första tvättstugedilemma alldeles nyss.

Jag hade bokat tvättstugan närmast min lägenhet mellan 18-24. Packade ihop mina tvättsäckar och tog fram pulkan och begav mig ner till tvättstugan. Anledningen till pulkan är för att jag får inte lyfta tungt/bära tungt, har skadad rygg (bl a diskbråck) samt en höft som inte alls fungerar som den ska (framförallt idag har jag haft väldigt ont i höften) och då har jag fått en pulka som jag kan dra min tvätt på ner till tvättstugan.

Kommer till tvättstugan ca 18.10, då står en mörkhyad man utanför. Jag går fram och ska ta fram våran lilla "knapp" eller vad det heter för att låsa upp dörren, då börjar mannen prata med mig och på jätteknagglig svenska försöker han få mig att låsa upp dörren. Jag låser upp dörren, och kollar in. Då har han precis startat igång båda maskinerna med tvätt och har en till påse med tvätt stående bredvid maskinerna. Han säger att bokningssystemet inte fungerar inne i tvättstugan, och jag förklarar att nej, man måste boka på internet för att komma in vilket jag har gjort.

Han vägrar avsluta maskinerna, jag säger att det är min tid och att det är jag som ska ha tvättstugan nu. Han förklarar att han vill tvätta klart, sen kan jag få tvättstugan. En maskin tar ca 40-60 min beroende på vilket program man väljer. Han säger också att jag kan ta någon av de andra tvättstugorna som ligger längre bort från min lägenhet, jag förklarar att jag kan inte gå så långt pga att jag har smärta i rygg/höfter och nu har jag tagit mig till tvättstugan trots kraftig värk. Han säger emot mig hela tiden och jag blir så förbannad att jag bara vänder på klacken och går därifrån med min pulka. Grät en liten skvätt när jag kom hem :o:o pga värken och nu är jag bara förbannad.

Funderar på att skicka ett mail till hyresvärden om detta för jag tycker inte att det är okej. Han sa vilket nummer han bodde på, så jag har fått det. Men tanken slog mig att det kanske bara är jag som överreagerar? Vad hade ni gjort i detta läge, bara acceptera och boka en ny tid eller meddela hyresvärden och be dem prata med personen?
 
Var med om mitt första tvättstugedilemma alldeles nyss.

Jag hade bokat tvättstugan närmast min lägenhet mellan 18-24. Packade ihop mina tvättsäckar och tog fram pulkan och begav mig ner till tvättstugan. Anledningen till pulkan är för att jag får inte lyfta tungt/bära tungt, har skadad rygg (bl a diskbråck) samt en höft som inte alls fungerar som den ska (framförallt idag har jag haft väldigt ont i höften) och då har jag fått en pulka som jag kan dra min tvätt på ner till tvättstugan.

Kommer till tvättstugan ca 18.10, då står en mörkhyad man utanför. Jag går fram och ska ta fram våran lilla "knapp" eller vad det heter för att låsa upp dörren, då börjar mannen prata med mig och på jätteknagglig svenska försöker han få mig att låsa upp dörren. Jag låser upp dörren, och kollar in. Då har han precis startat igång båda maskinerna med tvätt och har en till påse med tvätt stående bredvid maskinerna. Han säger att bokningssystemet inte fungerar inne i tvättstugan, och jag förklarar att nej, man måste boka på internet för att komma in vilket jag har gjort.

Han vägrar avsluta maskinerna, jag säger att det är min tid och att det är jag som ska ha tvättstugan nu. Han förklarar att han vill tvätta klart, sen kan jag få tvättstugan. En maskin tar ca 40-60 min beroende på vilket program man väljer. Han säger också att jag kan ta någon av de andra tvättstugorna som ligger längre bort från min lägenhet, jag förklarar att jag kan inte gå så långt pga att jag har smärta i rygg/höfter och nu har jag tagit mig till tvättstugan trots kraftig värk. Han säger emot mig hela tiden och jag blir så förbannad att jag bara vänder på klacken och går därifrån med min pulka. Grät en liten skvätt när jag kom hem :o:o pga värken och nu är jag bara förbannad.

Funderar på att skicka ett mail till hyresvärden om detta för jag tycker inte att det är okej. Han sa vilket nummer han bodde på, så jag har fått det. Men tanken slog mig att det kanske bara är jag som överreagerar? Vad hade ni gjort i detta läge, bara acceptera och boka en ny tid eller meddela hyresvärden och be dem prata med personen?
Jag hade tömt maskinerna och lagt in min tvätt.
 
Hände mig oxå tidigare innan vi skaffade egen tvättmaskin i lägenheten, turligt nog så var det bara EN maskin av typ 3, däremot var den tredje alltid trasig! Hände även att folk kom en 15-30 min in på min tid och "hej behöver du verkligen tvätta i alla?"

Finns ingen möjlighet att installera en i din lägenhet om du köper en egen? då slipper du krångla med tunga påsar, har själv en kropp som krånglar och det är guld värt att kunna göra bort det då man mår någorlunda bra.
 
Jag bokade om tiden istället. Har stoppat i mig värktabletter nu och ska lägga mig på värmedynan istället.. :)
Kanske lika bra, så får du ett helt tvättpass istället och slipper reta upp dig så du hamnar i den andra tråden, men framför klagomål till värden.
 
Hände mig oxå tidigare innan vi skaffade egen tvättmaskin i lägenheten, turligt nog så var det bara EN maskin av typ 3, däremot var den tredje alltid trasig! Hände även att folk kom en 15-30 min in på min tid och "hej behöver du verkligen tvätta i alla?"

Finns ingen möjlighet att installera en i din lägenhet om du köper en egen? då slipper du krångla med tunga påsar, har själv en kropp som krånglar och det är guld värt att kunna göra bort det då man mår någorlunda bra.

Vad störande!

Nej, jag har för liten lägenhet (bor i en etta) men en egen maskin blir det den dagen jag flyttar till större lägenhet. :)
 
Om jag går ned till "min" bokade tid och maskinerna är igång så skulle jag bara antagit att någon tagit fel på dag - låtit maskinerna gå klart och sedan lagt in min tvätt.

Om jag hade akutbråttom och skulle passat ett flyg eller liknande så skulle jag tagit ur personens tvätt. Inte annars.

I ditt fall så är det ju en karl som antingen inte bryr sig om systemet, eller inte förstår systemet. Irriterande, ja - världsomvälvande, nej. Gissar att jag hade blivit sur, och sedan tvättat efter att han kört klart sin första vända med kläder.
 
Vi hade extremt otrevliga grannar där jag bodde innan. De sket blankt i tvättider (värsta någonsin var när min dåvarande sambo går upp till deras lägenhet för att de tvättade på vår tid, ringer på och mannen som öppnar säger "det är min fru/sambo som tvättar och hon är inte hemma". Problemet var med andra ord inte hans och vi var bara störande :rage:) och var extremt otrevliga. Kanske skulle kontaktat hyresvärden idag, men det var min första lägenhet och tja, jag var ung.

Istället vågade jag inte boka tvättid/tvätta om jag såg att de andra hade tiden innan eller efter :(
 
Vi hade extremt otrevliga grannar där jag bodde innan. De sket blankt i tvättider (värsta någonsin var när min dåvarande sambo går upp till deras lägenhet för att de tvättade på vår tid, ringer på och mannen som öppnar säger "det är min fru/sambo som tvättar och hon är inte hemma". Problemet var med andra ord inte hans och vi var bara störande :rage:) och var extremt otrevliga. Kanske skulle kontaktat hyresvärden idag, men det var min första lägenhet och tja, jag var ung.

Istället vågade jag inte boka tvättid/tvätta om jag såg att de andra hade tiden innan eller efter :(

Men jösses. O_o Vilka människor.
 
Om jag går ned till "min" bokade tid och maskinerna är igång så skulle jag bara antagit att någon tagit fel på dag - låtit maskinerna gå klart och sedan lagt in min tvätt.

Om jag hade akutbråttom och skulle passat ett flyg eller liknande så skulle jag tagit ur personens tvätt. Inte annars.

Samma här (om det inte var någon som fått mig att lacka ur fullständigt genom att bete sig allmänt respektlöst, sno min tid vid upprepade tillfällen etc. Då hade jag såklart (re)agerat).

Jag är aldrig så tacksam för att ha egen tvättmaskin som när jag hör om hur folk behandlar varandra i gemensamma tvättstugor. Snacka om laglöst land, liksom.
 
Vi hade en hagga i huset som var dels fruktansvärt otrevlig, men som dessutom tvättade på andras tider, tvättade utan att skriva upp sig och brydde sig aldrig om att städa efter sig heller. Efter ett par försök från min sida att prata med henne och min lilla granntant berättat hur otrevligt bemött hon blivit när hon försökt så slutade jag vara snäll. :devil:

Om hennes tvätt låg i maskinen slängde jag den på golvet, om hon inte tog rätt på det som hängde i torkrummet slängde jag det på bänken, tidigare brukade jag vika ihop den när jag plockade ner det torra. Nu om jag visste att det var hon som hade tiden före mig så brukade jag se till att ha skitiga hästtäcken som jag tvättade först av allt och slängde sedan in i torkrummet där hennes rena tvätt låg sedan timmar, sen låste jag med hänglås! :sneaky:

Efter täcken tvättade jag mina egna kläder, körde maskinerna tomma, torkade av maskinerna och golvet så det var rent och välstädat i tvättstugan. Samma sak i torkrummet, jag plockade bort täckena, torkade mina kläder, torkade rent hela torkrummet och körde sen igång det igen så det skulle vara ordentligt ventilerat. Jag tog dessutom alltid sista tvättiden så ingen annan skulle tvätta efter mig.

Sur som ättika var haggan, i min egen ålder :angel:, men hon höll sig på sin plats när jag slutade vara snäll och istället marscherade med bestämda steg och full korg mot henne om hon var där när jag kom. Försökte hon klaga fick hon veta att på min tvätttid tvättade jag min tvätt och om hon ville ha sin tvätt fick hon passa tiderna! :devil: :rofl:
 

Liknande trådar

Äldre Jag tror att vi precis har varit med om den absoluta höjden av idioti i bostadssammanhang! Dottern har precis blivit sambo och flyttat...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 850
Senast: tanten
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 605
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp