Q
qrumelur
Nu har jag fått min hö-analys!
Skulle vilja få lite synpunkter och tankar på om det här verkar rimligt och om det är bra eller dåligt..
Enligt en tjänst på nätet så är hennes behov (Islandshäst, 350 kg, promenadridning):
MJ: 43, SMRP: 257
Samma tjänst säger att 5 kg av mitt hö ger:
MJ: 42. SMRP: 250
Är det rimligt det? Är inte det jättebra...?
Hur får jag till proteinet? Lusern? Vad händer om jag ger för mycket protein?
Är 5 kg lagom eller behöver hon mer?
Vad händer om jag strör halm i ligghallen och hon börjar knapra i sig av det?
I det här läget är hon fet. Viktmått-bandet visar 450 kg. Ska jag beräkna foderstaten utifrån hennes normalvikt och "hålla mig" till det, eller ska jag ge henne foder för tex. 400 och sen dra ned till 350 när hon nått 400 ?
Jag vill gärna ge linfröolja, hur får jag i henne det om hon bara ska äta hö?
Enligt vad jag förstår innehåller linfröolja bara fett. Det ska alltså bara kunna "slinka igenom" utan att ge "utslag" på Protein/smrp?
Mycket tacksam för svar önskar hästägarn på Kvarnlycka!
Skulle vilja få lite synpunkter och tankar på om det här verkar rimligt och om det är bra eller dåligt..
Enligt en tjänst på nätet så är hennes behov (Islandshäst, 350 kg, promenadridning):
MJ: 43, SMRP: 257
Samma tjänst säger att 5 kg av mitt hö ger:
MJ: 42. SMRP: 250
Är det rimligt det? Är inte det jättebra...?
Hur får jag till proteinet? Lusern? Vad händer om jag ger för mycket protein?
Är 5 kg lagom eller behöver hon mer?
Vad händer om jag strör halm i ligghallen och hon börjar knapra i sig av det?
I det här läget är hon fet. Viktmått-bandet visar 450 kg. Ska jag beräkna foderstaten utifrån hennes normalvikt och "hålla mig" till det, eller ska jag ge henne foder för tex. 400 och sen dra ned till 350 när hon nått 400 ?
Jag vill gärna ge linfröolja, hur får jag i henne det om hon bara ska äta hö?
Enligt vad jag förstår innehåller linfröolja bara fett. Det ska alltså bara kunna "slinka igenom" utan att ge "utslag" på Protein/smrp?
Mycket tacksam för svar önskar hästägarn på Kvarnlycka!