Är det här illa? (högdräktigt sto)

tgd

Trådstartare
En bekant tror sig ha problem med sitt högdräktiga sto. Veterinärer är rådfrågade men ingen riktig hästveterinär har gått att få tag i eller att komma ut och titta. Jakten på veterinär fortgår dock. Den enda svarande veterinären funderade att fölet var väldigt stort och tryckte på några blodådror inne i stoet.

Stoet har tiden 8/6 men står nu bara stilla i sin box. Hon vill inte gå ut och rör sig inte alls inne i boxen heller. Är inne femte dagen nu, kommer helt enkelt inte ut ur boxen. Bryr sig inte alls i att de andra hästarna går ut. Äter minimalt per gång hon äter. Benen väldigt svullna, så svullna att ägaren undrar hur hon skall kunna lägga sig ner och sen stiga upp efter fölningen.

Stoet är 16 år och det här är hennes tredje föl.

Är det här verkligen normalt? Om inte, vad tyder symptomen på?

Jag vet inte säkert, men ett av mina ston betedde sig på liknande sätt en tid innan fölning och då tippade veterinären på någon form av havandeskapsförgiftning. När vi människor får det så blir vi väl också vätskefyllda/svullna??
På mitt sto var det nog inte det som var felet för hon blev mycket piggare när magen sjönk ner och ändrade läge. Så på henne var det nog någon nerv som låg i kläm.
Det kanske kan vara värt att ta upp med veterinären iallafall. Jag har ingen aning om vad det är för behandling, men jag skulle försöka få hjälp så att det inte händer sto och föl något. Har de förresten sett om fölet rört sig i magen på sista tiden?

Har haft liknande symptom på vår "tant", de varade i 6 dagar. Lagom då vet. skulle komma "vältrade" sig magen runt och vi riktigt såg hur stoet kände sig bättre. Hennes ögon blev klarare..... och så sträckte hon på sig, trampade ut i hagen...... och la sig ner och rullade. Då hade hon ca. 13 veckor kvar och besvären har inte upprepats, ta i trä, och nu är det ca. 7 veckor kvar......

Liknande trådar

Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 268
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 616
Senast: Centaur
·
Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 980
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII