Är det här ett vanligt problem?

W

whitetrash

Jag har alltid gillat tanken på att mina hästar får gå i hagen, att dem kommer ut så tidigt att man faktiskt nästan "väcker dem" istället för att dem står och hoppar inne i boxen, och kommer in först när dem ställer sig vid grinden och hänger. Jag är mån om att det är ungefär samma tider varje dag, kommer dem ut lite senare någon gång kompenseras detta med senare insläpp. Om dem morgonfodras senare en dag ska detta redan ha kompenserats med att kvällsfodringen var senarelagd. Jag trodde att dem flesta hästägare gillade tanken på att hästen går i hagen eftersom att hästen mår bra av det. Och är det något som är återkommande i nästan alla hästägares fall, så är det viljan att få hästen att må bra, kosta vad det kosta vill!

Alltså; jag vill att hästarna ska få gå ute mycket, och jag vill att dem ska ha grovfoder att tugga på.

Nu har jag upplevt och fått berättat för mig av irriterade och uppgivna vänner&bekanta som har häst att i deras stall är det ofta så att den som ska morgonfodra försover sig, tar in tidigare för att det är jobbigt att gå i mörkret, struntar i att sätta på täcken osv. Och det här är inte bara i ett stall, utan flera. Alla kan glömma eller försova sig ibland, det är mänskligt och hästarna överlever. Men det är den här ständigt återkommande nonchalansen jag blir alldeles mållös över. För det är ju inte så att dem hyrt in en okänd människa som inte vet något om hästar, det är ju hästägare själva som är så lata att dem sover lite längre, fast hästarna står inne och väntar på mat och att få gå i hagen. Förra helgen fick jag det här berättat för mig av en kompis om hur det går till i hennes stall ganska ofta; hästarna ska ha mat kl 7, och vara ute kl 8 - istället får dem mat vid 10 och kommer ut vid 11. Sen är det en annan person som tar in hästarna, som kanske då inte vill gå i mörkret och därför börjar man plocka in hästarna vid 14.30, när dem egentligen ska gå in tidigast 16. Behöver kanske inte dra hela storyn, ni förstår säkert vad jag menar.

Så, är det någon annan som känner igen problemet? Någon som kanske har sin häst i ett sånt här stall? Hur hanterar ni det? Jag skulle gå upp i atomer om jag haft min häst i ett stall där det här var återkommande! För att inte tala om mina hästar... Någon som kanske t o m vågar erkänna att ni känner igen er i rollen som dem som kommer två timmar försent till morgonfodringen, och kan förklara hur ni tänker?

Jag vet att det blev långt osv, men jag kan bara inte förstå det här...

Sv: Är det här ett vanligt problem?

Jag har haft min häst i många olika stall, och känner inte igen det du beskriver. Hade jag haft min häst i ett sådant stall skulle jag flytta den direkt, dock skulle jag kunna acceptera en timme hit eller dit då och då.

Nu har jag eget stall, och det händer på helgen att hästarna får mat en timme senare om jag vill sova, men då handlar det ändå om att de är ute vid 8.30. Jag är inte exakt med mattider och så, de har fri tillgång på hö, så de är aldrig jättehungriga.

i och med att jag är en morgonpigg person så förekommer det sällan att jag försover mig MEN jag ska försöka ge min syn på saken.

när jag stod uppstallad på en ridskola så hadde vi klara och tydliga regler om vad som gällde då vi hadde helgjourer( privatägar har helgjourer och nattningar) om utsläpp och intag och vilka tider det skedde.

självfallet kunnde man tumma på reglen när det tillexempel var -30 grader kallt att plocka in kusarna tidiagre, eller i fall det var en fin försommar dag så kunnde du kanske plocka in pållarna lite senare.

jag tycker man är ganska oansvarig som hästägare om man glömmer bort eller försover sig, har man problem att komma upp på morgoen så får man ställa en extra väckar klocka :mad:

jag kan tycka det är lita oansvarigt att komma försent till sitt jobb på grund av att man försovit sig :mad:

hur hanskas en arbetsgivare med någon som ständigt kommer försent och går hemm tidigare för dom inte vill gå hem i mörkret :confused:

Har alltid haft eget stall och därför inte varit med om det som du skriver.

Våra går ut kl 8.00 på vardagar och sen har vi som frist att till senast kl 9 på helgerna (vilket kanske händer 1 ång månaden till 9.00) ska dom ut men då går dom ute en timme längre på kvällen minst.

8 är satt för både jag och min inhyrda har barn som lämnats på skolan strax före 8 och skulle jag hinna med 4 barn, hund och hästar före 8 som ska ha mat,skola å allt så skulle jag få gå upp kl 4 varje morgon,Däremot får dom inte gå in före kl 19...helst inte förräns 20.00, gärna längre utevistelse om vädret tillåter.

Har hänt gubben har tagit hästarna ibland på morgonen innan jobbet å då får dom gå ut före 06.00 och det gillar dom INTE har vi märkt, dels så sover dom som godast då och är vresiga när vi väcker dom,vill inte äta direkt och så.

Nya stallet (skal bli inhyrd för första gången i mitt liv nu) jag ska flytta till, har dom oxå kl 8 ska dom vara ute, men däremot så vid fint väder så är det ingen ingång förräns tidigast 21-22.00, men då bor dom vid gården och sköter in och utsläpp.

Jag själv skulle få frispel om nån tog in min häst såååå tidigt på dagen om det verkligen inte var storm och drivis ute...samma på morgonen, jag tycker dom ska ha regelbundna tider som dom är vana, och inte typ 7-8 ena dagen, 11 nästa osv...där skulle jag med få frispel :devil:

Kan tänka mig att det mest handlar om kollektivstall med rätt låg medelålder på hyresgästerna...eller?

Jag har haft min häst inhyrd på ett par olika stall. I ett av dom skötte stallägaren in- och utsläpp på veckorna och hyresgästerna delade på helgerna. Funkade utmärkt utom för ett par saker... En av hästarna skulle alltid ha täcke och det är väl inget att orda om. Men, ägaren hade lite svårt att se till att det fanns torra sådana att tillgå. Jag gjorde fullständigt klart för vederbörande att jag aldrig i livet skulle lägga på ett blött täcke, vilket jag också vägrade göra när så blev dags. Ägaren såg sen till att det fanns torra täcken:smirk:

Ytterligare en trist händelse: Jag var bortrest några dagar och när jag kom tillbaka hittade jag min häst i en egen hage. Blev lite konfunderad men tänkte att jag nog skulle få en förklaring...gick för att hämta henne och ser då att hon rör sig illa. Tog in henne och finner en handflatas storlek på ett sår på insidan av hasen:eek:...det rann äcklig sörja, gult och grönt från såret. Vet.tillkallades omgående och han konstaterade att det var flera dygn gammalt...ingen ville kännas vid att hon skadats under "deras" översyn...men sen kröp det fram att dagen efter jag åkt iväg hade man hittat ståltråd insläpat i hagen + att min dam lyckats riva stängslet...:cool: Det sistnämnda avgjorde att jag flyttade till ett dyrare ställe med mindre service men där höll man iallafall koll på hästarna och oavsett vem som tog in på kvällen mönstrades alla hästarna som en självklarhet...och jag fick snabbt besked om nåt var fel.

I ett annat stall mötte jag ett helt nytt problem...ägarna var frusna och behandlade hästarna därefter. Alla tilluftstrummor stängdes på vintern och värmefläktar kördes igång. Trots upprepade tillsägelser från mig fortsatte man detta. Vet inte hur många gånger jag öppnade dörrar och fönster för att genast ägarna slog igen dom igen. Fukten rann utmed väggarna, fönstren och dörrarna. Då sålde vi lastbilen och byggde eget och sen dess har jag haft det så med några få undantag när jag hyste in dom hos syrran men vi har samma filosofi så där går allt smidigt enligt önskemål;)

Jag hade inte accepterat det för en sekund. Men har aldrig upplevt det problemet som tur är.

Kan tänka mig att det mest handlar om kollektivstall med rätt låg medelålder på hyresgästerna...eller?

I "mina" exempel är det väl ungefär 50/50. Ett av dem är kollektivstall, resten är inack. där man har ett helgpass någon gång ibland.

Det där med att stänga igen stallet på vintrarna känner jag igen, dock har jag (efter en miljon diskussioner) fått bukt med det.

Jag hade inte accepterat det för en sekund.

Det är så jag känner också. Men vi kanske är hyperkänsliga då?

Allmänt:
Jag förstår bara inte hur man kan vara så noggrann med utrustning, liniment hit, benlindor dit osv. och sen brista så totalt i grundläggande saker som hagvistelse? Det finns det väl ingen logik i...

Jag hade fått frispel om ngt sådant hade upprepats i vårt stall!
Här har de inhyrda sina pass på helgerna, jämt fördelade över alla hästar.
Kanske är det lättare att passa tider etc om man bara har tre pass under en period på en månad?
Men oavsett om det är så eller om man står kollektiv. så är det du beskriver fullständigt oacceptabelt!

Jag har aldrig stött på det problemet och jag hoppas verkligen att det får förbli så!
Precis som du så värnar vi om hästarnas dagliga utevistelse men vi har faktiskt anpassat intaget till mörkrets inbrott främst av säkerhetsskäl.

Och jag håller med om att det inte finns ett duft logik i att bry sig så mkt om allt det oviktiga men att negligera grundstenen i ett bra hästliv!

i morse vid 04:45 ungefär så stod jag och plockade ut mina tre pållar och då slog det mig en tanke gälland tråden
ni får rätt mig i fall jag är ute och cyklar.

då när jag stod uppstallad och hadde helgjour så skulle alla ridskole och privat hästar ut/täckas vi pratar alltså cirkus 12 hästar och efter detta så skulle det mockas/ spånas åt ridskolehästarna plus mina två egna alltså 8 stycken hästar. har du med dig en kompis så blir ju jobbet roligare MEN oftast var jag själv.

jag kan anse att dett är ju ett slitgöra och även ganska otacksamt.

idag när jag har eget stall så ser jag inte mockningen intag/utsläpp som någon stor grej utan det ingår i mitt hästliv, i morse mockade jag åt hästarna, för efter det kan jag ju gå och lägga mig sova ett par timmar jag kanske kan rida eller ta en promenad.
jag är friare på ett annat vis
jag behöver inte passa någon tid mm

visst kan jag förstå att man KAN råka försova sig, MEN inte glömma bort :crazy: MEN kan det vara så att som oftast när du står inaccorderad så innebär det vissa åttagnden som du kanske sedmera får i gengälld av stallägaren, men åttagndet innebär inte bara din egen häst utan många fler.

/tornedalsfilosofen som släppt ut sina hästar, mockat och nu ska hon städa rövarkulan.

Jag har tidigare hyrt stallplats där vi som hyrde skötte stallet själva. Ägaren av stallet hade inga egna hästar. Vi var 4 stycken som hyrde och 1 var helt hopplös. Vi hade rullande schema på fodringar, in-ut släpp. Var fjärde helg hade man sin helg, då man skötte allt. Men varjegång det var hennes tur att fodra på morgonen fick hästarna jättesent. Eftersom jag gärna red på förmiddagen, kunde jag åka till stallet vid 9.30 och hästarna hade inte fått mat. Jag fick fodra och släppa ut hästarna, kunde ju inte rida eftersom min häst inte hade fått äta. När hon väl kom kunde hon inte förstå varför man var sur. sa bara att "de dör inte om dom får vänta en stund". Vi andra i stallet vågade aldrig lita på henne utan det blev att någon av oss åkte dit hennes helg och kollade så de kom ut. 8 av 10 gånger fick vi fodra. Hon var 45 år, så det handlar inte alltid om åldern.
Nu har jag eget stall och mina hästar går ut vid halv 6 på vardagar och ca halv 8 på helger. Mina har fri tillgång på grovfoder dygnet runt och är aldrig oroliga på helger när de får senare fodring.

Ja jag vill påstå att detta är ett ganska vanligt problem, i förra stallet var vi två tjejer som hade samma uppfattning, hästarna skulle ut senast 7 och in tidigast 21:00 men sedan var det två tjejer till där som tyckte att det gjorde väl inget att dom stog inne till 10 och kom in vid 18-tiden och då är det ju inte extremt ändå men bara princip-saken att vi som sagt nästan väckte dem och tog in dem när de hängde vid grinden och när de andra personerna kom var dom nästan i upplösningstillstånd...:confused:

Vi gjorde så till sist att vi delade på oss, vi tog ut våra hästar och lämnade deras inne i 4 timmar till så fick dom komma ut när deras ägare behagade kliva upp på morgonen...

Men nu med eget stall så är det skönt att slippa allt tjafs, man sköter sig själv...:smirk:

Jag har tidigare hyrt stallplats där vi som hyrde skötte stallet själva. Ägaren av stallet hade inga egna hästar. Vi var 4 stycken som hyrde och 1 var helt hopplös. Vi hade rullande schema på fodringar, in-ut släpp. Var fjärde helg hade man sin helg, då man skötte allt. Men varjegång det var hennes tur att fodra på morgonen fick hästarna jättesent. Eftersom jag gärna red på förmiddagen, kunde jag åka till stallet vid 9.30 och hästarna hade inte fått mat. Jag fick fodra och släppa ut hästarna, kunde ju inte rida eftersom min häst inte hade fått äta. När hon väl kom kunde hon inte förstå varför man var sur. sa bara att "de dör inte om dom får vänta en stund". Vi andra i stallet vågade aldrig lita på henne utan det blev att någon av oss åkte dit hennes helg och kollade så de kom ut. 8 av 10 gånger fick vi fodra. Hon var 45 år, så det handlar inte alltid om åldern.
Nu har jag eget stall och mina hästar går ut vid halv 6 på vardagar och ca halv 8 på helger. Mina har fri tillgång på grovfoder dygnet runt och är aldrig oroliga på helger när de får senare fodring.

ja men det är det jag lite är inne på att det finns dom som glider runt på ett bananskal här i livet.

men jag kan oxå se det från den sidan att det finns som oftast en bakomliggande orsak :crazy:

Har varit med om liknande när jag hade min häst uppstallad på ett ställe. Är van att tidigare alltid haft häst hemma på gården, och går hästen ut 07 på vardagar så ser man till att gå upp 07 även om det är helg! Trodde det var självklart, är man trött får man gå in och sova sen igen efter utsläpp. På stallet där jag var inhyrd skötte ägaren ut och insläpp på vardagar och vi hade schema på helger. Då kunde utsläpp skjutas fram flera timmar med motivering: Jag vill väl också ha sovmorgon :confused: Va??? Sovmorgon har man om man vet att någon annan släpper ut, eller så går man in och sover vidare efteråt! Så har i alla fall jag alltid gjort...

Nu har jag min häst fortfarande inhyrd, men på ett annat stall och där de går på lösdrigt, jag och ägaren har samma tanke om saker och det fungerar betydligt bättre nu!

Men ja, jag känner definitivt igen mig i det du skriver!

I ett stall där jag hade min foderhäst för längesen så ingick in och utsläpp samt fodringar, men där var stallägaren lat. Ibland kunde hästarna komma in redan vi kl 16 och sedan stå inne till kl 11 nästa dag. Så att hon kunde sova. Jag vet många gånger jag kom vid tio på morgonen och hästarna inte var utsläppta... De gånger som ägaren var bortrest så var de vi tre tjejer i stallet (fanns bara 3 boxar) som fick sköta in och utsläpp och allt det där, då kom hästarna oftast ut redan vid 7 på morgonen och togs inte in förräns kvällen. Kan ju tillägga att min foderhäst blev väldigt understimulerad av att stå inne såpass länge...:mad:

Jag har stått i två olika kollektivstall. Där gick det till såhär:

* Stall 1:
Stallägaren släppte ut + fodrade frukosthö, må-fre (runt 5.30), sedan hade vi som hyrde in oss rullande helgschema då hästarna skulle vara ute senast kl. 8. Insläpp sköttes av hästägarna, men helst ville stallägaren att alla hästar skulle vara inne runt 19 på kvällen.
Vi hade stallmöten där det bestämdes hur saker och ting skulle göras, funkade ganska bra.
Jag kunde inte så mkt om hästhållning, det var första gången jag var fodervärd åt en häst, men fick lära mig många bra saker av stallägaren och de andra hästägarna. Började läsa och ta reda på saker om hästhållning.

* Stall 2:
Något år senare flyttade stallägaren till stall 1 från sitt stall till en person som också hade ett stall, men inga egna hästar. Den nu "fd. stall 1-ägaren" och vi andra som hyrt av denne tidigare, hyrde in oss i nya stallet. Den nya stallägaren överlät åt sin sambo = "fd. stall 1-ägaren", att bestämma i stallet .
"Fd. stall 1-ägaren" fick andra förutsättningar och det blev bestämt att om denne skulle sköta utsläpp skulle inte hästarna komma ut före 9. (Jag hade nu "läst på" om hästhållning och vågade ifrågasätta mera, jag hade dessutom en häst som inte trivdes med att stå inne.) Jag valde därför att åka och släppa ut mina två hästar strax efter 4 på morgonen (jag började jobba 5) och "fd. stall 1-ägaren" släppte ut sina + övrigas hästar efter 9. Insläpp skötte var och en. Oftast kom mina hästar in vid 17-18. Rullande helgschema då hästarna skulle var ute senast 9 (vilket de aldrig var när jag hade helgen, då kom alla ut omkring 7). Hästarna hade fri tillgång på vatten och hö ute och inne.
Vi hade visserligen stallmöten där saker bestämdes, men oftast inte gjordes ändå...vilket tillsist ledde till att...

...jag nu står i "eget stall" tillsammans med min kusin (sammanlagt 5 hästar).
Vi har varannan morgon rullande på hela veckan, kvällarna tar vi tillsammans.
På vardagar går hästarna ut mellan 5 och 6, på helgerna senast 8. Insläppen sker någon gång mellan 20-22.
Hästarna har fri tillgång på vatten, hö och halm ute, fri tillgång på vatten och hö inne + att de står på halm.

Hästarna mår bra och jag mår bra!

Senast ändrad av en moderator:

ja men det är det jag lite är inne på att det finns dom som glider runt på ett bananskal här i livet.

men jag kan oxå se det från den sidan att det finns som oftast en bakomliggande orsak :crazy:

Visst finns det bakomliggande orsaker, men det finns det ju till allt. Klarar man av olika anledningar inte ens av att hålla en tid på morgonen eller sköta sna "åtaganden" när man står i kollektiv så kanske man ska ta sig en funderare över om man ska sälja sina hästar o reda upp sitt liv istället. Finns inget som irriterar meig så mkt som när andra människor o hästar blir lidande för att en idiot inte klarar av atta sköta sig. Har varit med om det o hoppas att jag slipper igen. I detta fallet så borde hon ju bli uppsagt bums!

Eget stall är skööönast :D

Alltså min lille pålle hade aldrig ställt upp på att vara ute vid sju på morgonen och sedan gå in klockan 21.00.. Hade antagligen fått dra ut han och sen hade han hängt vid grinden från mitten av eftermiddagen..

Att hålla på hästarnas mattider tycker jag är mycket viktigt. I vårt stall får hästarna frukost kl 07.00 varje dag. Kollektivt på helger och detta har jag inte upplevt som något problem trots att "medelåldern i vårt stall är relativt låg"! De går in vid femtiden, ibland tidigare på vintern och senare vid finare väder. När man tar in dem nu på vintern så vill samtiga hästar in, med raska steg så snabbar de sig in. Tror ingen av dem hade velat stanna ute ytterligare några timmar (trots att de har hösilage i hagen)

Mao jag anser det ytterst viktigt att hålla på mattiderna (en timme fram eller bak påverkas de inte av). När hästen får gå ut och när den tas in beror på väder och vind

~~KL~~

Förstår dig, jag själv har väldig lågstubin när det gäller lathet och nochals med tider i stallet. :cool: jag bara inte klara det.

Står i ett stall där vi är rätt hårda med tiderna (kanske beror på mig :D)

Morgon fodringen får dom allltid exakt 06.31 Då vi har foderatomater :love:. Sen kommer dom ut mellan 8 - 9. Kan säga att min häst ligger och sover när man kommer då och vill släppa ut.
Den enda hästen i stallet som vill ALLTID komma ut är unghästen. Men där spelar det ingen roll hur tidigt man släpper ut hon vill ändå ut.
Luncherna är oxå nogrannt med tiderna.

Insläppen är väl det som kan bli bättre :D. Men dom kommer in mellan 16.00 och 16.30. Kan komma in tidigare vid dåligt väder.

Kvällsmålet ligger runt 20.00.

På sommaren är det bara min som går inne men håller hårt på tiderna då oxå. Så får frukost samma tid som vanlig, kommer ut som vanligt men kommer in senare och får kvällsmat senare.

Täckesbytena bara jag älskar i vårat stall :love:. Har byter vi täcken hejvilt och alla hästar får dom täckena som ägaren vill :love: Är iof bara 3 hästar så då är det ju lättare. Vi lindar av dom hästarna som står lindade (min). Så trivs grymt bra i detta stall och det fyller det mesta som jag villl ha i min hästhållnng :love:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: jemeni
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 241
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama