Är det fler än bara jag?

Caress

Trådstartare
För 6 månader sedan hämtade jag hem 2 kissar (hona+hane) från ett katthem.
Han var jätterädd å hade bott på katthemmet hela sitt liv då dom hittade han som nyfödd ute. han är idag snart 1 år å kastrerad.
Han kom hem å bara efter 7 dagar så sov han med mig å upptäkte att kli å kel var det bästa som finns.
Hon har inga problem med något. Finner sig i allt å är inte rädd.
dom leker å sover ihop. men nu helt plötsligt så har HAN börjat kissa i min soffa....!!!
jag har inte gjort några förendringar som han kan vara sur över.
jag har nu möblerat om å plastat in soffan. sprayat med piss off. har fealway (eller vad den heter) (hormondoften.) har även kollat han hos vet. å det finns inga fel på kissen.
jag har provat allt å nu har han börjat igen att kissa på plasten i soffan.
jag gråter varje dag jag hittar en pöl i soffan då jag mer å mer inser att vi inte kan ha såhär.
jag tror inte han skulle fungera som utekatt då han är alldeles för rädd för andra.
finns det bara avlivning nu? eller har ni nåt under? jag vill inte mista honom men samtidigt kan jag inte ha en nerkissad soffa eller säng varje dag.
Hjälp oss...:cry:
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Om inga förändringar gjorts, så bör du snarast uppsöka veterinär. det är inte helt ovanligt med urinvägsinfektion och inte heller med grus i urinen eller i värsta fall urinsten. Dessa saker kan ofta gör att en katt börjar kissa fel - så bums till veterinären.
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Om inga förändringar gjorts, så bör du snarast uppsöka veterinär. det är inte helt ovanligt med urinvägsinfektion och inte heller med grus i urinen eller i värsta fall urinsten. Dessa saker kan ofta gör att en katt börjar kissa fel - så bums till veterinären.
jag har ju varit hos veterinären. det finns ju inge fel på kissen.
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Prova att lägga aluminumfolie i soffan eller utfodra honom på plasten tills vidare, ingen katt vill kissa vid sin mat. Du kan även spruta Felifriend (spray) där han brukar kissa.
Byter du plasten helt och hållet efter att han har kissat där?

Min gissning är att din soffa fortfarande luktar kiss och att han har fått en dålig vana som måste brytas. Jag skulle nog köpt en ny soffa faktiskt, förutom att testa det jag föreslog.

Vad har du för låda och kattsand och var är de placerade? Bor du på bottenplan?
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Jag skulle åka till veterinären igen, en annan veterinär.
Jag hade en katt som jag kände att något var fel med (inga symptom alls, bara en känsla) och åkte till veterinären. De undersökte honom från topp till tå men hittade inget. En dryg månad senare fick jag ta det svåra beslutet att avliva honom. Då hade han opererats fyra gånger på en vecka för urinsten och kunde inte hålla tätt längre, hela urinblåsan var förstörd :( Så bara för att de inte hittade något första gången så finns det inget som säger att katten är frisk utan det du vet är egentligen bara att just den veterinären inte hittade något.

Att en katt som tidigare har varit rumsren börjar kissa på fel ställe indikerar alltid på att något är fel. Hur mår den andra katten? Har den veterinärundersökts? Är den andra katten också kastrat? Det kan bero på sjukdom hos kompisen också när en katt börjar kissa på fel ställen.
Hur många lådor har du och vad för sand? Hur ofta görs de rena? Har du nyligen bytt sand eller köpt ny låda? Fundera igenom allt du har gjort den senaste tiden och kolla upp båda katterna är mitt råd.
 
Sv: Är det fler än bara jag?

ja du...ja har provat allt. Har tvättat med citron, sprit, munnskölj, piss off hormonspray (Fealway). har plastat in hela soffan samt byter plasten. folie, plastunderlag som man har i sängen....
har 2 lådor som görs rent morgon, när jag kommer hem å kväll. provat olika sorter men denna pussi jag har idag e bäst. dom andra syntes det på han att han var arg å kissa bara mer.
han är kollad 2 gånger hos vet. då han e opererad då kullorna inte hade åkt ner så fick han en undersökning. sen e han kollad nyligen igen av annan vet. grundligt. inget hittat.
hon e kollad en gång med hans andra undersökning. även hon e kastrerad.
soffan e köpt för 10.000 å e ny. så jag kastar den inte.
jag trodde det hade gett sig då jag möblerade om. han kissade inte på en vecka men nu har han börjat igen å även på andra ställen.
pratade med en en ny vet. nu på em å hon sa att det tyvärr bara lutar åt ett håll. men jag vill helst inte då mina djur e mitt allt.
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Om det kan vara så att katten kissar pga att han är orolig/stressad så kan du prova med ett preparat som heter Zylkéne, det verkar svagt lugnande och finns hos veterinär.
 
Sv: Är det fler än bara jag?

ja denna hormon fealway har jag i väggen å har en lugnande effekt samt att den markerar i lägenheten att du behöver inte markera det är redan gjort.
jag e rädd att jag måste låta mitt hjärta få somna in...:cry:
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Har det alltså tagits urinprov på katten?
Bor du på bottenplan?
Testa att ge mat där han kissar i några veckor och se om vanan bryts, som jag skrev vill ingen katt gå på toa där den har mat.
Vissa katter kräver extremt finkornig sand, av typen EverClean då de har väldigt känsliga trampdynor. Har du testat den sanden? Vi människor kan tycka att det är en försumbar skillnad men för katten kan det innebära att den börjar föredra att kissa i lådan igen.
Kan du inte se något mönster i när han kissar utanför? Hur många gånger i veckan och när?
Leker han mycket med den andra katten?

Kom på, det du kan testa är att skaffa en till kattlåda och ha plastfolie i den, se om katten föredrar det. Ingen optimal lösning men bättre än i soffan.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det fler än bara jag?

everclean har jag haft, pussi har samma fina korn. jag bor högt upp å har balkong.
vi har ultraljudat, rönkat å tagit urinprov.
å ja han e kastrerad öppen.
dom leker hela tiden och sover med varandra å tvättar å ja allt.
han kissar 2 gånger om dagen. 1 på natten å 1 på dagen i soffan eller på kläder, resten går han på lådan.
har haft stängda dörrar å då har han inte gjort något.
han har haft en veckas uppehåll, fråga mig inte varför för inget har ändrats. men sen började han igen.
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Jag undrar om han skulle kunna bryta vanan om du hindrade honom från att komma åt och kissa där i iaf en månad?
Finns det utekatter i området där du bor eller vet du om någon grannlägenhet också har katt? Det skulle kunna röra sig om revirmarkeringar som provoceras fram av eventuella okastrerade katter i grannskapet som han känner lukten av. Katter har ju väldigt känsligt luktsinne och kan känna att en honkatt löper på 6 km avstånd, trots att deras löp sker inne i kroppen och bara är en hormonförvandling. Så din kan definitivt känna av om det stryker omkring okastrerade hannar i närheten.
Har du frågat katthemmet om tips? Många katthem vill inte att man avlivar problemkatter utan ställer upp och tar tillbaka dem och kan omplacera dem till utekatter istället.
Vilket katthem rör det sig om?
 
Sv: Är det fler än bara jag?

inatt har han hittat nya ställen att kissa på, bla hans ena sovplats.
detta med utekatter kan det säkert vara, man vet ju inte.
har kontakt med katthemmet varje gång det e dax att prova nya saker. senast igår då jag tala me vet igen.
utekatt..nä han e alldeles för rädd.
men jag ska prova igen att stänga dörrarna som jag redan gjort X antal gånger.
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Min erfarenhet är att rädda katter kan bli precis lika bra utekatter. Varför tror du inte han skulle klara det? Är det bara för att han är rädd eller är det mer saker som gör att du tror det?

Jag tycker ärligt talat att du ska ge honom den chansen att bli utekatt för kanske är det där han trivs som bäst. Jag ser ju bara på vår gamle maincoon, han var en fullkomligt livrädd katt när han flyttade hit som sjuåring för tio år sedan, då innekatt, här fick han komma och gå som han ville och det har fungerat jättebra! Nu är han inte rädd längre utan är precis lika frimodig som vilken katt som helst. Men i vintras när vi fick hålla honom inne eftersom hans atros blev så mycket värre av kylan så började han kissa överallt igen :( Nu kan han gå ut igen och har också slutat kissa inne.

Givetvis ska han ju få bo i ett kattvänligt hem, ett hem som ligger där det är långt till större vägar.
 
Sv: Är det fler än bara jag?

ja det gjorde jag.
ska prata med vet. idag igen och kolla upp detta.
tack.:)
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Min erfarenhet är att rädda katter kan bli precis lika bra utekatter. Varför tror du inte han skulle klara det? Är det bara för att han är rädd eller är det mer saker som gör att du tror det?

Jag tycker ärligt talat att du ska ge honom den chansen att bli utekatt för kanske är det där han trivs som bäst. Jag ser ju bara på vår gamle maincoon, han var en fullkomligt livrädd katt när han flyttade hit som sjuåring för tio år sedan, då innekatt, här fick han komma och gå som han ville och det har fungerat jättebra! Nu är han inte rädd längre utan är precis lika frimodig som vilken katt som helst. Men i vintras när vi fick hålla honom inne eftersom hans atros blev så mycket värre av kylan så började han kissa överallt igen :( Nu kan han gå ut igen och har också slutat kissa inne.

Givetvis ska han ju få bo i ett kattvänligt hem, ett hem som ligger där det är långt till större vägar.

har hört runt med vänner å familj som bor på landet om dom kan ta han men det är ingen som vill ta han då han kissar inne.
jag ska prata med vet idag igen om ett tillskott jag blev tippsad om här.
och det måste hjälpa nu.
han har som sagt kissat ner överallt å hela jag luktar, har fått stått nu på morgonen med luktborttagningsspray smell off.
jag blir galen lider så med han.
jag är ingen som avlivar hur som, jag hade katter innan å dom blev 20 år.
har precis blivit klar med behandling av mitt föl som haft 3 frakturer.
att få komma hem till mina kissar, att få somna med dom, leka, prata...ja allt.
men vi gör ett sista försök igen.
att han inte passar som utekatt är många skäl. dels för att han e livrädd för människor, ljud, hastiga rörelse mm han tycker om när det är tyst å lugnt å bara ligga å mysa. att ha sterion på går knappt, men tv e ok då han gärna tittat på den.
ska prata med katthemmet igen om dom har någon som kan ha han ute i koppel eller annat alternativ.
 
Sv: Är det fler än bara jag?

Nej jag tror verkligen inte att du tar avlivning som första alternativ, då ber jag om ursäkt om du har uppfattat det så.
Vår katt var precis likadan, sina första dagar hos oss låg han under en säng och kom bara fram på nätterna och åt (och kissade :crazy:) sedan började min sambo släppa ut honom och han blev lugnare och lugnare. Han är till och med framme när vi har gäster nu, något jag inte trodde skulle kunna vara möjligt så rädd som han var. Det har tagit lång tid men det har helt klart varit värt det.

Han var vettskrämd för hundar men numera är han kompis även med vår lille busige hund som gärna leker med katterna. Han kröp ihop och gömde sig om någon kom in i rummet han var i, numera brer han ut sig i hela sängen och vägrar flytta på sig :D man får lyfta bort honom för att själv få plats.

Jag hoppas verkligen att du får ordning på allt för det är verkligen inte roligt att ha en katt som kissar överallt och som dessutom är livrädd :(

Hade jag inte redan haft nio katter så hade jag tagit hand om honom åt dej men även jag har fått inse att nu får det vara bra med att ta hand om andras katter :angel: hur svårt det än är att säga nej.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Katthälsa Fick hem en katt från katthem för lite mindre än 2 veckor sedan, hon är/var lite skygg första dagarna. Nu känns hon mycket mera...
Svar
8
· Visningar
6 227
Senast: Modig_Korn
·
C
Katthälsa Vet inte vad jag ska ta mig till. Närmar sig kanske bristningsgränsen för mig snart(mår inte bra psykiskt nämligen). Detta är min...
Svar
9
· Visningar
3 584
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hjälmar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp