Är det fel på sporrarna ?

Cassiopeja123

Trådstartare
Hej!
Jag har börjat att använda sporrar på min ponny, i början så funkade det bra utan sporrar, men så sa min "tränare" att jag kunde börja använda sporrar för att hon ska lyssna mer på mig..
Så jag har haft det förrutom när jag har ridit ut och det har gått bra, ända tills nu när hon är jätte seg när man ska sätta i gång henne i trav då hon lägger öronen bakåt och struntar i vad jag gör.. testade att ta av mig sporrarna och rida utan i paddocken och då var det lika dant ? Men hon är inte så när man rider ut utan sporrar!
Vad ska jag göra ? :confused:

Sv: Är det fel på sporrarna ?

Hon kanske är brunstig? Skav/obehag av sporrarna? Testa att renodla hjälperna mer, ha lösa tyglar, driv och DIREKT när hon går fram så släpp trycket. Beröm och gör om, sitt inte och sega. Rid ut och galoppera för att få fram bjudning.

Sen skaffa en tränare, det är det enda som hjälper.

Hon kanske är brunstig? Skav/obehag av sporrarna? Testa att renodla hjälperna mer, ha lösa tyglar, driv och DIREKT när hon går fram så släpp trycket. Beröm och gör om, sitt inte och sega. Rid ut och galoppera för att få fram bjudning.

Sen skaffa en tränare, det är det enda som hjälper.

Asså jag har en tränare redan .. Men jag har inte tränat för henne på ett tag men ska snart göra det igen (:
Jaa, det kan va för att hon är brunstig för det är hon nu!

ju mer man använder sporrar ju okänsligare blir hästen utan sporrar, jag tycker inte man ska använda sporrar av den anledningen att man inte får fram hästen utan dom.

jag skulle nog slutat använda sporrar och öva på lydigheten och göra hästen känslig igen för man ska inte behöva ha sporrar av den anledningen.

sen kan de ju ha att göra med att hästen brunstar, då brukar dom ju bli sånna ibland.

ju mer man använder sporrar ju okänsligare blir hästen utan sporrar,

Isåfall har jag en otroligt konstig häst ;) Skämt åsido, men red min 5-åring med små "ponnysporrar" ett fåtal gånger, bl.a. så kunde jag lättare få henne att förså sidförande skänkel. Nu blir hon bara övertänd om jag tar på mig sporrar, men är otroligt känslig utan :)

Men ja, du har nog rätt till 98% :D

ju mer man använder sporrar ju okänsligare blir hästen utan sporrar,
Håller inte med dig, inte till fullo i allafall. Hästen blir inte okänsligare om man rider med sporrar på rätt sätt, ryttaren blir dock mer försiktig med skänklarna, och kan tycka att det känns som om hästen är trögare för att man måste arbeta mer.

Hej!
Jag har börjat att använda sporrar på min ponny, i början så funkade det bra utan sporrar, men så sa min "tränare" att jag kunde börja använda sporrar för att hon ska lyssna mer på mig..
Så jag har haft det förrutom när jag har ridit ut och det har gått bra, ända tills nu när hon är jätte seg när man ska sätta i gång henne i trav då hon lägger öronen bakåt och struntar i vad jag gör.. testade att ta av mig sporrarna och rida utan i paddocken och då var det lika dant ? Men hon är inte så när man rider ut utan sporrar!
Vad ska jag göra ? :confused:

Det är nog inte sporrarna det är fel på, så länge de inte har gått av ;)

Redan i första meningen brister det i ditt inlägg; sporrar ska inte användas för att få hästen att lyssna mer eller bättre på ryttren, de ska förminska, förtydliga och i vissa fall förstärka hjälperna.

Ta av sporrarna och rid utan ett tag. Rid dressyr i skogen och skippa banan helt tills hon går bra i skogen och har slutat brunsta. När ston brunstar får man ta det lite piano, tänk själv att träna stenhårt när du har PMS eller mensvärk :p

Det löser sig nog ska du se :D

ju mer man använder sporrar ju okänsligare blir hästen utan sporrar, jag tycker inte man ska använda sporrar av den anledningen att man inte får fram hästen utan dom.

Då använder man sporren fel. Jag red polarens ponny med sporrar en gång för att hon inte lyssnar öht på spöet och kan få lite dålig frammåtbjudning när hon tycker det blir jobbigt. Jag red och förstärkte hjälperna med sporrarna ett pass; resterande vecka jag red henne gick hon som en klocka utan varken spö eller sporrar.

Sitter man och nöter med sporrarna eller hackar med dem i tid och otid kommer hästens okänslighet som ett brev på posten. Använder man dem rätt ökar man snarare hästens "vakenhet" och känslighet för hjälperna.

låtyer som nått slags obehag, kan vara av sporrarna, brunst, kan vara utrustning som sitter dåligt eller så tkr hon helt enkelt inte att det är kul! Gör hon bara så på banan eller ute i skogen oxå ?

jag tycker de är få som använder sporrar på rätt sätt och inte använder dom överhuvetaget när dom inte behövs, dom flesta sitter och kommer åt hästen med sporrarna omedvetet, gör jag med och just därför så rider jag inte med dom när ja inte rider för tränare.

de är svårt att rida med sporrar på rätt sätt och är man inte helt 110 på att man rider med dom rätt hela tiden tycker inte ja man ska rida med dom alls..då är de bättre med ett spö..jag hade iallafall aldrig bankat till min häst med sporrarna, använder man spöt på rätt sätt behövs inte de...jag vill ha min häst känslig för bara skänkeln..sen när hästen är känslig tycker jag man kan rida med sporrar för att förfina hjälperna så mycket man bara kan.

Senast ändrad av en moderator:

Förlåt, men vilken korkad tränare som säger så.

Det är väl den mest kortsiktiga lösningen för att få hästen att lyssna mer.
Tycker det säger en del om tränarens kompetens... leta efter en duktigare tränare istället tycker jag.

Jag tror att hon är drunstig och att hon därmed blir lite tjurigare och känsligar och därför så gillar hon inte att du andvänder sporrarna när du ska få igång henne utan svarar tvärt emot vad du vill.. :)

jag tycker de är få som använder sporrar på rätt sätt och inte använder dom överhuvetaget när dom inte behövs, dom flesta sitter och kommer åt hästen med sporrarna omedvetet, gör jag med och just därför så rider jag inte med dom när ja inte rider för tränare.

de är svårt att rida med sporrar på rätt sätt och är man inte helt 110 på att man rider med dom rätt hela tiden tycker inte ja man ska rida med dom alls..då är de bättre med ett spö..jag hade iallafall aldrig bankat till min häst med sporrarna, använder man spöt på rätt sätt behövs inte de...jag vill ha min häst känslig för bara skänkeln..sen när hästen är känslig tycker jag man kan rida med sporrar för att förfina hjälperna så mycket man bara kan.

Precis, det är få man ser som hanterar sporrarna rätt. Jag kan rida med sporrar när jag inte rider med tränare, men det är sällan jag gör det. Har inte alltid sporrar när jag rider för tränare heller.

Att du aldrig hade bankat till med sporrarna, är det menat till mig som att jag gör det? :p Dessutom lyssnar alla hästar inte på spöförstärkning, hur man än använder spöet.

skulle nog kunna tänka mej att hon inte tkr det är så kul.. Hur många dagar i veckan rider du på banan av de dagar du rider ?
Om jag var du skulle ja bara ha ridit ut i några veckor så hon glömde bort banan och sen börja rida kortare stunder och inte rida så ofta på banan.
Jag rider inte så ofta på banan max 3 dagar i veckan, men tränar mkt dessyr ute i skogen, rider lite på banan så att han inte ska trötna, och skittar ofta fram och av ute när jag rider på banan...

Att du aldrig hade bankat till med sporrarna, är det menat till mig som att jag gör det? :p Dessutom lyssnar alla hästar inte på spöförstärkning, hur man än använder spöet.

nej nej..de va mer allmänt riktat.

jag är inte van med hästar som inte lyssnar så på någonting, de senaste va på ridskolan med hästar som va både skänkel/spö/sporrdöva och de va många årsen nu..så de kan ja väl inte utala mej om vad man måste göra i de läget egentligen.

jag skulle nog slutat använda sporrar och öva på lydigheten och göra hästen känslig igen för man ska inte behöva ha sporrar av den anledningen.

sen kan de ju ha att göra med att hästen brunstar, då brukar dom ju bli sånna ibland.

:bow:Håller med!
Hästen känner en fluga som kryper på den. En duktig ryttare för mig är en som övar upp hästens känslighet för hjälperna och vilja att lyssna! :love:

rid med hela skänklarna :devil: visst du itne att skänkeln går från höften till hälen? min häst blir skänkeldöd direkt om jag använder skänkeln nedanför knät jag får bara rida med låren :cool: gör så du skit i benen rid med sits och smacka

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama