Är det feber?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Jag har hört att tempen hos spädbarn ska ligga på ca 37 grader. My brukar ligga på ca 37,2 grader de gånger jag tempat henne (lite högre precis vid födseln). Idag tycker jag att hon har varit väldigt kinkig och sovit mycket så jag tog tempen på henne, och då låg den på 37,5 grader. Är det feber då?

Nu när pappa kom hem leker hon och är jätteglad som vanligt, men med mig har hon varit rätt kinkig under dagen (i omgångar). Hur skulle ni göra? Låta det vara och se vad som händer eller ge henne lite alvedon? Ringa sjukvårdsupplysningen kanske?

//Julia

Sv: Är det feber?

Vid dom graderna skulle jag inte ha givit alvedon.

Som jag förstått det så ska man vara lite försiktig med att ge alvedon, febern är ju ett sätt för kroppen att bli frisk och ger man alvedon så kan man dra ut på det.

Feber räknas det som när man har 38 grader eller mer rent generellt.

Avvakta och tempa om, blir hon sämre/hängigare så ring sjukvårdrådgivningen och hör först :)

Senast ändrad:

Läkarna och BVC anser att det inte är någon feber förrän det är över 38,5 grad de första två åren. Så länge hon är pigg är det ingen fara på taket. Mer skulle vara ifall hon skulle tappa aptit osv. Det är det som de har sagt till oss. Om de sedan får feber ska man vänta 3-4 dagar innan man kontaktar läkaren. En del läkare tycker att feber som börjar närma sig 40 grader är inget. Men där kan det ju också sedan gå oerhört fort. För oss har de uppmanat oss till att hålla koll på ifall hon verkar hängig, vill inte äta osv.

Tack båda två för svaren, det var ungefär vad jag själv tänkte =)

Min "Bvc tant" säger dock att det räknas som feber så fort det är en liten temperaturökning, och att bebisar ska ligga på 37 grader. Dock menar hon att det inte är någon fara förän de har ca 39-40graders feber.

Det var ju egentligen inte själva tempen jag reagerade på, utan mer att hon har varit så trött och kinkig under dagen. Hon sov liksom till halv tolv i förmiddags! Iofs gick hon och la sig vid elva istället för vid åtta-nio som hon brukar, men hon brukar alltid vakna ganska tidigt på morgonen (6-7) och vara vaken 1-2 timmar innan hon sover någon timme eller två igen. Nu är hon redan inne på sitt andra sovpass för dagen trots att hon sov så länge i morse...

Hon äter som hon ska, leker och är glad med pappa (men inte med mig!:D) men är som sagt lite mer kinkig. Jag avvaktar och ser vad som händer, antagligen är det inget. Det kan ju vara så att hon är i en sån här period nu också =)

Det har inte bara varit en dålig dag faktiskt, för idag satt hon helt utan stöd för första gången!:banana:

//Julia

Hur gammal har hon hunnit bli? Det kan ju vara ett utvecklingssprång som "gör" henne trött och kinkig. :idea:
Det är väl ett språng vid 12 veckor och ett runt 19 veckors ålder.

kidnappar tråden lite..... när är de olika utvecklingssprången?? har letat lite men hittar inte det jag söker.

Vid 5, 8, 12, 19, 26, 37 och 46 veckor.
Kan verkligen rekomendera boken "växa och upptäcka världen, sju utvecklingssprång under barnets första levnadsår". (Isbn 978-91-7429-055-4)

Avvakta hade jag också gjort, kan ju vara vad som helst, växande tänder, utvecklingssprång, litet virus eller nåt. Sam har 39.7 just nu och är inte alls på bra humör. Han har däckat just nu och jag springer in och ut och kollar. Tänkte ge lite alvedon när han ska gå och lägga sig.

Kanske är hon som någon skrev tidigare inne i ett utvecklingssprång. När Tuva var 4 månader var hon jättekinkig och inte nöjd med mycket. Sen var det som att trycka på en knapp 3 veckor senare och hon blev "som vanligt" igen.

Tack för alla lugnande svar! Är inte speciellt orolig, det går nog över. Hon har fortsatt att sova mycket under kvällen, så något är det ju. Just nu är hon dock pigg trots att det var läggdags för en timme sen!

de är ingen tempskillnad du behöver oroa dig för.
de går lite försommarförkylning nu med feber och huvudvärk som både jag o elias åkt på:cool: han hade lite feber igår, sov dåligt, åt lite sämre än vanligt, han fick alvedon och sov sen ett par timmar febern försvann, har varit lite hostig idag men ingen feber o lika pigg som vanligt.
de är vanligt att kroppstemperaturen stiger, ibland får de feber när tänderna är på g.

Min "Bvc tant" säger dock att det räknas som feber så fort det är en liten temperaturökning, och att bebisar ska ligga på 37 grader.
Men så är det ju inte! Alla är vi olika. Jag och mina barn ligger klart under 37 i normalläge.

Tempa då och då när hon är frisk och kry så hittar du vad som är normalläge för just DITT barn. Då är det lättare att avgöra när det verkligen är feber. Precis som på hästar :D

precis, nu under min utbildning definierade våran lärare det att en temperaturökning på minst 1 grad, över individens normala temp räknas som feber, om man inte utfört ansträngande aktiviteter.

Så länge hon äter som hon ska så är det ingen fara.. Gnälliga är dom i perioder som alla andra skrivit.. Dom små har ju som vi, "dåliga dagar". ;)

Här har du ett utvecklingsschema som du kan kolla på om du vill..

phpbxvrpi.jpg

Rasmus har jag bara gett Alvedon när han har varit märkbart påverkad. Tex bara sitter o hänger och inte vill leka eller slutar dricka osv..

Men visst blir man orolig när ens lilla guldklimp inte är som vanligt! :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har mått jäkligt konstigt i några dagar, men jag kan inte påstå att jag är sjuk egentligen. Min temperatur är normalt ca...
Svar
18
· Visningar
1 469
Senast: Malin L
·
Hästvård Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med. Har en ponny av tyngre modell som sedan...
Svar
8
· Visningar
2 111
Senast: zoomzom
·
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 916
Senast: phie
·
Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 644
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar