Är det farligt med torkad johannesört?

K

kickikompis

Hej!

Ja...av olika anledningar har vi fått torkad johannesört spritt över en relativt stor yta av beteshagen, kanske 0,5-1 Ha. Vallen slogs och på delar av den växte rikligt med johannesört som nu blev utspritt tillsammans med det slagna gräset. Jag vet att johannesört är giftigt, men gäller det även torkad? Den är nu utspridd i mindre delar och jag tror det kan bli väldigt svårt att kunna samla upp den...

Tacksam för hjälp!

Sv: Är det farligt med torkad johannesört?

Det finns förgiftningsfall på häst pga inblandning av Johannesört i hö. Halten av det aktiva ämnet –hypericin- minskar dock betydligt vid torkning.

Enstaka plantor borde vara ofarligt att sätta i sig, gissar jag. Även om halten hypericin kan variera 10falt mellan plantorna krävs det rätt mkt för att orsaka förgiftning.

Den minsta dos som förgiftat en leverfrisk människa är 330 milligram hypericin i 4 dagar. Nedsatt leverfkn ökar känsligheten.
Jag tror inte jag skulle oroa mig om ”insådden” bara var ngn procent av växterna på arealen och det inte rörde sig om en flock med redan leversjuka vita hästar. HH

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar!!

Vet du hur mkt hypericin det finns i färsk johannesört?

Ja, hade jag bara vetat hur mkt det eg rör sig om....jag hade stängslat bort relativt stora områden med kanske 80-90% johannesört som sedan bonden slagit, dragit runt på något sätt på resten av ytan och blandat med slaget gräs. Jag skulle kanske uppskatta tot mängd johannesört till 10% av hela ytan:crazy:

Har dessutom en skimmel och en känslig herre med en del vitt på. Iofs står de inne mitt på dagarna o går oftast med flugtäcken men jag antar att de kan få reaktioner av solen ändå...

Nej, jag utesluter nog den här delen av hagen och låter den stå. Vågar inte riskera något.

Nej, har inte de uppgifterna om halten aktivt ämne lättillgängliga. Är du nyfiken kan du ringa giftinformationen. Dosen av torkad JÖ till människa vid depression är upp till 12 gram torkad växt per dag. På det finns säkert en säkerhetsmarginal eftersom innehållet kan variera väldigt.

Jag fattade inte om du skulle göra hö av vallen eller om den bara var putsad?

Eftersom JÖ stör flera enzymsystem som bryter ner medicin i kroppen bör du meddela vet att hästarna ”står på Johannesört” om behov av medicinering skulle uppstå under tiden. HH

Nej nej, absolut inte hö eller hösilage!:eek:
Man kan väl säga att betet putsades...

Det låter inte bra, mitt skimmelsto står redan under behandling o medicinering. Min valack har väldigt känslig mage och är äntligen bra efter jobbig vår...

Jag läste i en annan tråd att någon rekommenderade att man använde johannesört i vätskeform på huden vid sårläkning... det låter inte hälsosamt...

Nej det ligger alldeles för mkt JÖ på vallen för att det ska fungera som bete, den får stå.

Tack för din hjälp:)

Den minsta dos som förgiftat en leverfrisk människa är 330 milligram hypericin i 4 dagar. Nedsatt leverfkn ökar känsligheten.
HH

Eftersom jag hört att Johannesört inte är bra för hästar har vi senaste veckan gått och repat bort dessa ur hage. Jag har inte vetat varför det är farligt och sökt en del på internet utan att hitta svaret.

Den påverkar alltså levern? Hm, min ena äldre häst blev oförklarligt sjuk för drygt två år sen i omgångar. Han var helt enkelt hängig. Syntes både i ögon och kroppshållning. Det är först nu han fått tillbaka ordentlig gnista. Jag hade inne honom på klinik och gjorde en hel del undersökningar av honom. Det enda de kunde se på proverna var lite avvikande levervärden.

Hur som helst känns hästen helt återställd nu, men nu är jag ännu mer motiverad att gå ut och repa johannesört.

Kl
Frågan är vilken typ av Johannesört är det du har i hagen? När man läser om naturläkemedel med Johannesört så är det den äkta Johannesörten som är använd. Jag har tittat på mycket Johannesört jag hittat i närheten av där jag bor och jag har aldrig hittat någon äkta Johannesört utan enbart fyrkantig Johannesört. Jag tror (är dock inte helt säker) att innehållet av verksamma substanser är mycket lägre i den, vilket även skulle betyda att den inte är särskilt farlig. Jag försökte precis söka på nätet men då det kommer upp så många träffar och jag är trött så orkade jag inte titta igenom särskilt mycket för att hitta klara fakta.

Det finns alltså olika sorters johannesört?
Äkta o "fyrkantig"...

Måste kolla upp vilken sort vi har/hade...

Har sökt efter bilder; svårt att se skillnad men
det verkar inte som att det skulle vara någon skillnad
i hur giftiga de är...verkar som att alla sorter är giftiga.

Senast ändrad av en moderator:

Du känner skillnad på dem om du känner på stjälken. Den äkta Johannesörten har två kanter på sin stjälk den fyrkantiga har fyra. Den äkta har lite rundare topp på blade än den fyrkantiga men det kan nog vara svårt att de i verligheten. I nordiska floran finns det 7 olika typer av Johannesört men det är bara två som finns utbredda över större områden.
Var hittar du infon om att båda ärlika giftiga? Jag är mycket intresserad av att läsa den :bow:.

Jag är ganska säker på att den ena av de två som är vanligast i Sverige är giftigare än den andra. Vi kollade upp det när vi smaksatte brännvin med johannesört för flera år sedan. Jag tror att det är den fyrkantiga som är giftig. Jag har nu försökt att leta upp det men ej hittat det i någon flora. Jag är alltså inte säker men det är kanske ide att kolla upp det?
Det är kanske olika för hästar och människor?

Oj, ja var lästa jag det..:)
Gjorde en snabbsökning typ JÖ-giftig eller likn. skummade igenom en del olika sidor...På några sidor hittade jag ingenting om giftighet men där jag läste det handlade det vad man gör om barn äter giftiga växter o ja, vilka växter som är giftiga...
Ledsen, men hittar det inte nu....om man läser i te x Ridsport står det ingenting om vilken sort JÖ, bara om den allmänt...

Jag tittade ikväll när jag var ute och det är den fyrkantiga vi har, tror jag...stammen är som en fyrkant...
Men ni tror att den fyrkantiga är giftigare? Tror HH sa att man kunde ringa giftinformationen men har inte gjort det själv...

Tack för svar förresten:)

Jah har också varit ute och tittat. Vi har den fyrkantiga här i våra hagar. Jag tror inte hästarna äter några mängder av den. Nu blir jag osäker på om det är den som är giftigast. Jag kan inte heller hitta det någonstans. Vi kan ju hoppas att HH läser detta så småningom. Jag antar att hon vet. Ett annat sätt är ju att ringa och fråga giftinf.

Alla hypericumarter innehåller hypericin, det ämne som ffa är kopplat till fotoreaktionen. Halten tycks variera mer mellan individer än mellan arter. HH

Tack för att du hjälpte oss reda ut det! Tänk vilken kunskap du besitter:bow:

Jag tackar också för ditt svar.
Jag har lärt mig mycket av alla dina svar på alla olika frågor.

Hej!
Undrar om det är skillnad på torkad och färsk Johannesört i frågan om giftighet?

Har sett att det på betet fanns johannesört, dock så verkar inte hästarna äta av det alls.

Om det finns enstaka JÖ i torrt hö, hur pass farligt är det då?

I mitt ordinare hö som jag brukar köpa av en bonde så har jag aldrig sett JÖ men köpte tidigare i sommar ängshö av en annan bonde då vårt vanliga tog slut, i det så har det funnits en och annan JÖ, dock inte mycket men enstaka.

Hur farligt?

Är det inte mycket tror jag inte att det är farligt, men som HH har sagt högre upp, det kan störa vid medicinering och påverka hälsan på andra sätt. Hästar bör inte äta johannesört har jag fått höra, och eftersom det är en "stark" ört som inte ska kombineras med mediciner bland annat så tror jag det ligger något i det.

Men som sagt, jag tror inte att lite grann i höt är så farligt.

Personligen hade jag inte fodrat med hö som innehåller johannesört...som HH skrev finns det förgiftningsfall på häst när de åtit JÖ i hö... Sen är ju frågan hur många gram torkad växt en häst kan äta INNAN den blir dålig?...halten varierade ju mellan växtindivider. Det känns som att det är för riskartat att chansa.

Är det så lite att du kan plocka bort JÖ ur höet? Är det vanligt hö eller hösilage? Ser man "hela" växter eller är det klippta delar?

Jag själv har stängt av den vallen där vi hade johannesört. Mitt sto står under behandling och är dessutom skimmel...jag vågar inte riskera någonting:crazy:

Är det så lite att du kan plocka bort JÖ ur höet? Är det vanligt hö eller hösilage? Ser man "hela" växter eller är det klippta delar?

Hej.

Ja, det är inte alls mycket, tar givetvis bort de som jag ser innan jag ger hästarna.
Tänkte mer på om det kanske blir någon man missar.

Nu är dom ju hyfsat lätta att se då själva växten blir lite rödbrun som torr. Men någon kan man ju missa.

Svårt att uppskatta hur mycket det är men kanske 1 per 800 strån hö, säkert mindre, himla svårt att säga, men det är enstaka, inte alls mycket.

Jag har ingen häst under behandling.

Liknande trådar

Foder & Strö I somras fick vi ett nytt arrende och tog då en sen skörd där. Vallen som växte där innehöll mycket ogräs och framför allt...
Svar
3
· Visningar
1 443
Senast: p_c
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka