Är det farligt att ge för mycket energi?

RIA

Trådstartare
jag undrar om det finns risker med att ge sin häst för mycket energi förutom att dom kanske blir lite rundare om magen?

nu menar jag av grovfoder såsom hö/hösilage samt lusern.

Sv: Är det farligt att ge för mycket energi?

jag undrar om det finns risker med att ge sin häst för mycket energi förutom att dom kanske blir lite rundare om magen?

nu menar jag av grovfoder såsom hö/hösilage samt lusern.
Hästar är inte annorlunda än oss människor! Det är samma effekt att ge för mycket energi som att äta en extra portion till lunch för oss människor. Mer energi in än man förbrukar innebär fetma.

Sedan skall det sägas att det beror på hur mycket arbete som hästen utför. Stilla eller bara någon timmes arbete per dag kan jämföras med "normalsvensson" medan hårt arbete under flera timmar per dag innebär att det går åt "skogshuggarportioner".

jo, det är precis så jag tänker också.

jag får inte ihop foderstaten åt min häst utan att det blir för mycket energi, då från grovfodret...

men hon har proteinbrist som jag håller på att få väck, så därför får hon lusern, samt att jag köpt in ett nytt hö, å sen så äter hon lite hösilage också.

jag vill inte sluta med lusernen förrens hon ser "normal" ut igen. då tror jag att höet kommer räcka.

men tror du jag kan överutfodra energin i ca 1 månad utan att det blir farligt på något sätt? jag har redan sett en förändring på henne så hoppas hon snart kommer ha återhämtat sig.

grejen är att jag inte kan ge henne så mycket grovfoder som jag vill enligt hippocampus. värderna i höet är helt enkelt för bra...

Hästar är liksom vi människor individer. De beräkningar man gör i foderstatsprogrammet bygger på en "medelhäst" och ska ses som ett utgångsvärde. Vissa hästar kan behöva mer och andra mindre energi än foderstatsprogrammet anger för att behålla sin idealvikt.

Nej, någon större fara tror jag inte det är generellt sett så länge du håller koll så att hon ser lagom fin ut. Så fort de blir feta finns ju otrevliga fång-risken.
Och alla hästar blir ju inte feta så värst mkt över magen utan lägger mer på nacke och bog. Men det får man också hålla koll på. För det är lika farligt det.

Men så länge hon ser fin ut för ögat så skulle jag inte tro att det är någon fara.

Den enda direkta faran med att tillföra för mycket energi är just att hästen blir fet.

Fetman i sig kan sedan leda till andra problem, precis som den gör hos oss människor. Fång t.ex...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: AbCdE
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka