Är det exem?

C

Cecely

Mitt varmblodsto har haft utslag på kroppen enda sen jag köppte henne för ett år sedan. Jag trodde först att det var regnskållor så jag behandlade med hexocil och en pencelinkur men den hjälpte inet så bra. Jag har mixtrat med maten och inte heller hjälpte det. Nu var vet ute och hon sa att eventuellt kan det vara exem! :o
Utslagen hon har på kroppen är som små ruvor, de sitter lite överallt. När man pillar bort dom så är det tort under. Vet sa att det inte var ringorm heller. Det kunde kanske vara en svampinfektion men då borde pencelinet hjälpt bättre än vad det gjorde.
Ska få hem en kortisonsalva och testa på ett utslag så då får vi veta om det är exem eller inte.

Men vad tror ni?

Sv: Är det exem?

Låter inte som eksem i mina öron, fast jag har ju inte sett det...mina hästar har tidvis drabbats av vad vet. kallar "för snabb tillväxt av hornhuden" dvs, ungefär samma sak som psoriasis...om det påminner om regnskollor och går att pilla bort så är det nog mitt första tips. Har haft eksemhästar, och det ser INTE ut så.

Prova att tvätta hästen med Lactacyd och därefter gnida in "skållorna" med citron, eller vad du nu kan hitta som sänker hudens PH, det tar inte bort problemet, men håller det mjukt och lätt att pilla bort, så att hästen slipper obehag. OM det är samma som mina hästar hade så går det över vid vårfällningen...

Det är det som är så tråkigt för det försvinner inte. Ett helt år har gått och det är likadant som innan, Iofs så skliar det lite på hösten och på våren. Annars ingen skilnad.

Kan vara E-vitamin brist, har själv haft det på en unghäst som såg ut precis som du beskriver. Ge hästen rejält med E-vitamin jag gav även majsolja, tog ca 1 månad sedan kom det inga nya skorvor.

Liknande trådar

Hästvård Pållan har fått en liten skorvig fläck (som en femkrona ungefär) alldeles ovanför svansroten. Det är ingen päls på den och det blir...
Svar
15
· Visningar
1 646
Senast: Nethril
·
Hästvård Nu brinner det i knutarna, nu behöver jag alla era bästa beprövade tips. Vi kan ta det från början, ryttaren som rider min hingst har...
Svar
5
· Visningar
2 032
Senast: TantEster
·
C
Hästvård Jag har en häst med väldigt underligga utslag. Hon har haft dom sen jag köpte henne hösten 2003. Vet har kollat på dem och ingen kan...
Svar
3
· Visningar
1 053
Senast: Mynta2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd