Är det ens lönt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Att visa ett föl som "helt plötsligt" blivit kraftigt överbyggt? :confused:

Häromveckan var hon jämn och fin, men idag var jag ute i hagen fotade och när jag kommer in och laddar upp fotona till datorn ser jag hur hemsk hon ser ut! Vågar knappt lägga ut foto på henne! Flera cm högre bak nu. :eek:

Hur lång tid tar det innan framdelen kommer ikapp igen månne? :confused:

Överbygget kan kanske förklara hennes styltiga, stela trav? Samtidigt har hon en riktigt bra galopp...stor, rund och vägvinnande. En fröjd att se! Men när hon travar ser hon ut som en älgkalv. :crazy:

Det är ca två veckor till fölvisningen. Finns det nåt jag kan göra för att underlätta för henne just nu? Mer eget kraftfoder? Hon äter delvis ur egen hink och delvis ur morsans. Har gett varannan dag i drygt en månad, men ska börja ge varje nu tänkte jag. Fölis äter ju inte så mycket precis. När morsan slukade 1 kg Hippo Alfa i krubban så åt fölis ca 300 g i hinken (som jag höll åt henne :o ). Har börjat vänja in på Krafft Pluss Grön istället, sen igår.

Tips och råd emottages tacksamt! :bow:

Det där kan ändra sig väldigt fort. Jag bestämmer mig aldrig förrän sista dagarna om jag ska åka eller ej, så ge henne de dagar som är kvar och granska henne kritiskt ett par dagar innan mönstringen och ta ett beslut då.
Vi visade ett väldigt överbyggt föl igår och fick 47 poäng. Hade han inte varit överbyggd hade han nog fått högre gångartspoäng eftersom de hamnar lite i framvikt pga den högre bakdelen. Dock var han inte stel i gången.
Det kan inte vara så att hon är väldigt upprätad sina kotor? Det brukar ge väldigt stel och tråkig trav.

Jag tycker inte hon är upprätad direkt. Kollar just kotorna mer ingående regelbundet. Och de ser inte upprätade ut på fotona jag tog idag heller, snarare tvärtom.

Men tack för rådet att vänta till någon dag före visningen! Det ska jag göra.

Har fått flera kommentarer om att hon ser så "färdig" ut, som en liten häst och inte som ett föl. Hur "bra" eller "dåligt" är det, när domarna dömer?

Här är ett par av dagens foto trots allt!

Överbyggd

Nyfiken som vanligt!

Det var väl inte så farligt!
Jag tycker att det alltid är lönt att visa. Man kan få värdefulla kommentarer om benställning osv som kan vara svårt att se själv. Om man får en dålig poäng och vet att hästen är bättre är det ju ingen fara! Då kommer den ju att utveckla sig. Och det går alltid att visa fler gånger då den ser bättre ut. Åk du! :)

Vad vacker hon har blivit. :love: :love:
Hon har fällt klart fölpälsen nu eller?
Min lilla kommer o se ut som en skabbräv på visningen. Nyss börjat fälla på öron, huvud och bak i virveln och bara 3½ vecka kvar till visningen. :crazy: :crazy:

Klart du ska åka.
Det där lilla överbyggda var väl ingenting. ;)
Min har "hela tiden" varit 3 cm högre bak, men för tillfället är han 4 cm högre bak. Verkar ha stannat fram. :crazy: Hoppas det ska växa till sig till visningen...

He, he, åh vad de är snygga just nu. Ena sekunden vackra som en dag och nästa som en hotrod :rofl:

Ge du henne tiden OCH kraftfoder så håller vi tummarna för att framdelen kommer upp ett par cm. Hon kan ju vara stel både pga växtverk och pga framvikt.

Håller tummarna

Klart du ska visa ändå. :)

Kan ju vara kul att få en bedömning på henne trots att de kanske tycker att hon är överbyggd. Jag menar det finns ju mycket mer att bedömma än så. Lycka till!

Din är en skönhet Francess! Min ser ut som en kantig älgkalv med för korta framben och en ryamatta på ryggen. För en månad sen såg hon ut som en miniatyr häst, rund och fin... Jag var och hetsade upp mig med att besöka en fölvisning i helgen (ska själv visa 28/8 på Bollerup).
De fölen som visades såg inte ut som mitt... Upprätad är hon och stel som en pinne, men som du sa, galoppen är bra?
Jag skottar på mat och hoppas att det vänder. Det gick ju så fort åt det fula hållet så det kanske sker ett under och hon blir snygg om två veckor!
Jag ska visa i vilket fall för mamman ska stammbokföras.
:)Eva

Kan du begripa varför inte eländet går att få loss? Jag pigg-borstar morgon och kväll och det har jag gjort i två månader. Ryktstenar, skrapor, gummimojänger...
Inget kan få eländet att lossna. Och så har hon massor av ludd i öronen. Jag menar jättemycket, så nu måste jag försöka klippa det innan visningen. Kan bli livat... :confused:Eva

Haha! Vad roliga ni är! :D

Men ni har rätt, det är bara att ta det med en klackspark. :o

Jodå, hon har varit fullt utfälld sen någon vecka tillbaka. Har enstaka fölstrån kvar längst ner på benen bara. Men så började hon fälla det första i ansiktet redan efter knappt en vecka! Snabb med allt verkar det som?

Har ökat kraftfodret så smått, får se om det hinner hjälpa till. Om inte så är det ingen ko på isen. Vi får ta det som en erfarenhet om inget annat! :angel:

:rofl: Det sitter som berg det där sista, allt för att inte lossna. :D :D

Hehe...Troll har osså massor av ludd i öronen, hänger säkert ut 5 cm tofsar, stora sådanna i vardera öra. :rofl:

Tequila har också långa, tjocka hår i öronen, men de tänker jag klippa bort inför ev visning! Finns ju en gräns... :D

Jag tycker tofsarna är söta :D så Lavazza får ha dem kvar ett tag till. Skyddar säkert jättebra mot allt flygande oknytt i alla fall...

Hon har oxå fällt all päls utom en vojlock, skitsnyggt :smirk:

Hehe, måste se roligt ut med "vojlock" på ryggen! Har du testat att lägga på en sadel? :D

Tofsarna är säkerligen bra skydd mot otäcka flygfän.

Näe, har lånat ut shettissadeln och de andra är liiite stora ännu :D
Mjukt och stötdämpande är den där vojlock-ullen i alla fall :bump:

Hur mycker kraftfoder ger du henne nu? Min är ju 3,5 mån i dag och får ca 3dl krafft Groov per dag + hö och gräs och en tugga på mammas grönpellets. Kan jag ge mer tror du?
Eva

Det vågar jag inte svara på! Det beror ju på så många faktorer hur mycket de "ska" ha! Storlek på fölet, hur snabbt de växer, beräknad vuxenstorlek, hur mycket di stoet ger, näring i gräs och hö... Föl/unghästar får ju inte bli feta och de ska inte heller vara magra. Svår avvägning, men man måste fodra med ögat!

Min äter ca 300 gram själv (blandning av HippoAlfa och KrafftPlussGrön eftersom jag ska gå över till det sistnämda).

PS Jag mäter aldrig kraftfodret i dl eller liter, väger alltid upp eftersom volymer kan variera, men vikten är konstant.

Liknande trådar

• Låst
Avel Som jag har skrivit i en annan tråd har vi haft ett fölsto som vi var tvungna att avliva. Hon avlivades lördag vid 17:00. Vid 21:00 kom...
2
Svar
36
· Visningar
3 891
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar