Är det bra att ha Facebook-appen?

Rosett

Trådstartare
Då och då när jag går in på Facebook så kommer en uppmaning om att installera deras app.
Är den bra? Fördelar? Nackdelar?

Facebook får reda på cirka OÄNDLIGT mycket mer information om dig via appen än via webbläsaren.

Meeen, i gengäld blir tjänsten bättre. Jag tycker att webbläsarversionen är svår att använda via mobilen, men funkar bättre via plattan.

Jag tycker det är mkt bättre att använda FB via appen jmft med webbläsare på telefon.
Inga problem med appen här iaf (iphone).

Vet inte om det är annorlunda nu, men gjorde misstaget att installera den när jag skaffade smartphone nån gång. Allt blev kaos, mina fb-vänner kopplades ihop med telefonlistan osv (kanske beror på telefon och inställningar också?). Sen dess har jag aldrig vågar testa igen för det var ett helvete att få ordning på det.

Jag avinstallerade appen idag, den hänger sig hela tiden för mig trots att provat att installera om den flera ganger. Tycker fb via webbläsaren är översiktligare ocksa.

Vet inte om det är annorlunda nu, men gjorde misstaget att installera den när jag skaffade smartphone nån gång. Allt blev kaos, mina fb-vänner kopplades ihop med telefonlistan osv (kanske beror på telefon och inställningar också?). Sen dess har jag aldrig vågar testa igen för det var ett helvete att få ordning på det.
Man måste se till att inte synka fb med kontakter. Tackar man nej till det slipper du det.

Jag tycker att appen fungerar bra på mobilen. Är man en sån som vill hänga på facebook 24/7 så är den appen perfekt.;) Själv så funderar jag på att avaktivera mitt Facebookkonto igen då jag tycker att den har en negativ inverkan på både mitt privatliv och arbetsliv. Facebook distraherar mig för mycket.

Jag vägrar Fb-app. Den räcker tillgång till allt för mycket i min mobil. Efter att kollegan av misstag lyckades radera alla sina foton och sedan hittade dom igen via fb drog jag öronen åt mig ännu mer. Varför ska appen lagra information som jag själv valt (om än av misstag i hennes fall) radera?

Gillar appen. Mycket fler funktioner än via sidan. Att den vill koppla ihop med kontakterna är ju bara att tacka nej till, så det förstår jag inte ska vara ett problem.

Ja, FB får en del information om mig, var jag rör mig, var jag är etc. Kopplar jag in funktionen så kan mina vänner se var jag är (om jag är nära dem t ex). Det behöver man inte koppla på.

Gillar appen. Mycket fler funktioner än via sidan. Att den vill koppla ihop med kontakterna är ju bara att tacka nej till, så det förstår jag inte ska vara ett problem.

Ja, FB får en del information om mig, var jag rör mig, var jag är etc. Kopplar jag in funktionen så kan mina vänner se var jag är (om jag är nära dem t ex). Det behöver man inte koppla på.
Men precis. Varje gång den säger "facebook begär åtkomst till" funderar man ju innan man svarar. Och man kan svara nej.

Mmm, många verkar vara slav under duktig-flicka-säga-ja-syndromet när det kommer till Facebook. Eller så lider de av vanföreställningar om hur det fungerar.
Många verkar inte fundera. De här jävla testerna från nametests - där står tydligt att företaget får del av hela ens vänlista osv om man klickar vidare. För att få veta vilken färg man var i sitt förra liv.

Jag gör aldrig deras tester men det hjälper ju inte så länge jag har vänner som gör dem.

Facebook får reda på cirka OÄNDLIGT mycket mer information om dig via appen än via webbläsaren.

Meeen, i gengäld blir tjänsten bättre. Jag tycker att webbläsarversionen är svår att använda via mobilen, men funkar bättre via plattan.

Tycker inte att facebook behöver ha så mycket information. De vill veta allt! Men hur kommer det sig att facebook får reda på oändligt mycket mer via appen?

Jag tycker att appen fungerar bra på mobilen. Är man en sån som vill hänga på facebook 24/7 så är den appen perfekt.;) Själv så funderar jag på att avaktivera mitt Facebookkonto igen då jag tycker att den har en negativ inverkan på både mitt privatliv och arbetsliv. Facebook distraherar mig för mycket.

Åh jag kan inte vänta tills jag slutar universitetet och kan avaktivera Facebook igen. Försökte verkligen de första 1-2 åren men det GÅR bara inte då all kommunikation med kursare sköts via messenger/grupper/kursens sida.

Jag använder inte appen och det av flera orsaker. Den är extremt nyfiken. Den får som standard läsa din telefonbok, dina meddelanden osv. och det går inte att förvägra den det. När jag använde den så fick jag helt plötsligt upp förslag på "vänner" som den plockat ur min telefonbok. Nej jag ville inte ha jobbets datasupport som vän på fb.
Till detta så äter den batteri. Min batteritid när jag inte använder fb appen i telefonen (jag vägrar även messanger) förlängdes rejält.
Nackdelen är att det är gratis att surfa på fb via appen men jag förbrukar av min surf när jag kör fb i webläsaren. Det är dock något jag kan stå ut med. Jag har trots allt inte behov av att kolla fb konstant.

Åh jag kan inte vänta tills jag slutar universitetet och kan avaktivera Facebook igen. Försökte verkligen de första 1-2 åren men det GÅR bara inte då all kommunikation med kursare sköts via messenger/grupper/kursens sida.

Jag tänkte egentligen inte ens aktivera mitt konto igen men morsan lurade tillbaka mig då hon ville ha hjälp i någon jäkla diskussion. Jag blev less på att hon höll på att bomba mig med meddelanden på messengern så då gick jag med i facebook skrev en lång välskriven kommentar i den där diskussionen och sedan var det tyst och lugnt. Men sedan var jag fast i det där jäkla facebookträsket igen. Så det är bara en tidsfråga innan jag tar bort facebook helt och hållet.

Till detta så äter den batteri. Min batteritid när jag inte använder fb appen i telefonen (jag vägrar även messanger) förlängdes rejält.
.
Den erfarenheten gjorde jag också så både den och messenger åkte ut fortare än kvickt. Vill nån ha tag på mig kan dom ringa, vill dom inte ringa eller skyller på "telefonfobi" :grin: så är dom inte angelägna att ha kontakt med mig och då slipper dom. :cool: Dessutom är jag ingen "chattmänniska" som kan ägna timmar åt att chatta eller sms-a.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag skulle vilja ha en app där man enkelt kan kryssa i att olika saker blivit gjorda. Jag vill inte ha sju ton reklam, behöva betala för...
Svar
17
· Visningar
632
IT & mobiler Jag skulle skriva ett inlägg i den lokala Facebook-gruppen genom appen, men rutan för att skapa ett inlägg finns inte. Kikade runt i...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Soffan74
·
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
362
Senast: Acto
·
IT & mobiler Jag tänkte dra ner någon app som följer när jag är ute och går eller cyklar och registrerar var jag gått, fart osv. Jag har förr använt...
Svar
19
· Visningar
551
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama