är det bara o prova tro?

S

__Stilett__

min frieser ska vara inkörd som 3 åring.
enligt uppgift "inga problem att köra"
detta är allt jag vet, hästen ska inte heller vara körd sen dess.
den är 5 år nyss fyllda nu. jag har tömkört hästen under vintern och hästen reagerar bra i tömmarna.

nu provade jag att dra fram en gammal rockard som hästen aldrig sett innan. vi provade att backa in han i den och den gick utan problem. jag lyfte upp den o lät skaklarna "dutta till" runt magen och rumpan o dylikt och han stog snällt kvar.

är det bara o testa o köra då eller?
kärran är jag inte rädd om.
jag måste inte sitta i kärran, utan går bra o gå brevid om man bör göra det?

Sv: är det bara o prova tro?

Ska du spänna för rockarden ska du sitta i, men du kan ha en medhjälpare som går framme vid hästen. Jag skulle provat, låter ju som han är redo för det.

ja just ja, glömde jag ju skriva. såklart med hjälp av medhjälpare utifall att. jag tycker också han känns mentalt redo när han reagerar så lugnt med samband med tömmar o det runt omkring. blir väl kanske värre ju längre man väntar...

blev så sugen nu på den fina sommarkvällen att testa.
det har kliat i fingrarna länge!
nu har jag kört en sträcka på 10-15 min.
han va lugnet själv!

Åh så kul! :) Grattis till att du vågade prova o hoppas ni får många härliga turer i sommar!
Bilder...? :angel:

jag har ingen vagn..
har bara en gammal skrotkärra som inte är anpassad.
bara en inkörningskärra eller vad man ska kalla det.

så jag vågar inte köra omkring med den.
men jag får väl ta o skaffa mig ngt nu när jag har 2 körbara kusar :D

Ja, gör det! Det är jättekul att göra utflykter tillsammans med familjen och/eller kompisar... våra hästar blir aldrig så glada som när det vankas utflykt... :)

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 605
Körning Jag har vuxit upp med egna ridhästar och ridit och tävlat hela livet, men pga skada börjar jag nu inse att min kropp kanske inte håller...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Goat lover
·
Körning Ja som det står i rubriken, låter ni andra förutom ni själva köra era hästar? Jag tycker det är lite läskigt att lämna bort honom...
Svar
17
· Visningar
1 359
Senast: Plump
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka