Är det bara i Sverige vi vaccinerar mot Botulism?

Pallen

Trådstartare
Jag och min ponny har flyttat till Danmark och idag var det dags för den årliga vaccineringen. Skulle ha både influensa(+stelkramp) och botulism.
Men hör och häpna säger veterinären att han aldrig hört om vaccin mot botulism..?

Han har jobbat i Sverige (både upp mot Göteborg och på Jägersro) som veterinär en tid och varit veterinär länge.
Jag tyckte detta var väldigt underligt. Frågade runt i stallet här i Danmark och mycket riktigt, ingen hade hört att botulism var något man kunde vaccinera mot.

Veterinären förklarade att sjukdomen såklart var mycket farlig men även MYCKET ovanlig.

Jag ger min ponny hösilage och vill därför vaccinera mot botulism.

Någon som har någon input eller har upplevt något liknande?

Sv: Är det bara i Sverige vi vaccinerar mot Botulism?

Jag var på grovfoderföreläsning i förrgår och då kom vi delvis in på botulism.

Det finns olika typer av botulism, hästar kan drabbas av typ B, C och ev. D?
Vaccinet tar typ B och det är den typ vi har i Sverige.
I Danmark förekommer typ C (vet inte om de har B också dock?)

Hoppas det hjälpte till lite. :)

Senast ändrad:

Tack för svar!

Visste att det fanns olika typer men inte vilka och var de finns.

Men kanske finns det inte vaccin utvecklat mot C (som finns i DK då..?).

Veterinären förklarade att sjukdomen såklart var mycket farlig men även MYCKET ovanlig.

Att den är mkt ovanlig stämmer - men eftersom dödligheten i princip är 100 % brukar många ändå vaccinera. Detta gäller dock Sverige - vet tyvärr inget om förhållandena i Danmark.

Jag fattade det som att det inte finns det för typ C.

Men foderföreläsaren sa också att alla typer var mycket ovanliga.

Den vanligaste typen av botulism var på hästar som gick på bete i USA (eller om det var hela nordamerika?) för där finns botulismbakterierna i marken.

A och O för att förebygga botulism är undvika "kontaminering" av fodret. Ingen jord i balen, inga döda djur i balen, men man skulle inte heller låta balarna stå öppna ute i regn eller snö, eller låta fodret ligga på backen och bli blött.
Nu kanske jag börjar blanda ihop saker och ting känner jag, sitter och läser innantill från föreläsningsanteckningarna. ;)

Tack för info!

Känns så knäppt att något som är totalt självklart i Sverige är något man aldrig hört talas om i grannlandet.

Att den är mkt ovanlig stämmer - men eftersom dödligheten i princip är 100 % brukar många ändå vaccinera. Detta gäller dock Sverige - vet tyvärr inget om förhållandena i Danmark.

Just därför jag vill vaccinera :idea: (med den info jag hade från Sverige)

Det finns bara vaccin för B varianten. Vet ej om det är annan variant i danmark men det låter underligt.

Halv kl*

Ursäkta min dumhet :P

Men jag visste inte att man behövde vacc när det gällde hösilage??

Har alltid lärt mig att det gällde för ren ensilage.

Det finns bara vaccin för B varianten. Vet ej om det är annan variant i danmark men det låter underligt.

Har nu hittat att det endast finns typ C i Danmark, och det ger såklart svar på min fråga :D Tack.

Det är väll så att det finns motgift mot typ C och det finns att få tag på i DK om jag mins rätt.
Men det med vaccin är svår. I tyskland vaccinera man ston redan som föl mot abortvirus. De få den med sin influensa vaccin den ges alla 6 månader.
I Dk vaccinera man även hingstar mot EVA - fråga man om vaccinet i sverige är det inte en ändra veterinär som hört talas om det.

Jag har faktiskt valt att inte vaccinera då det är så liten risk att få botulism. Ska tex jordpartiklar ge botulism måste det var ts under 50% i balen och är det ett djur i balen så luktar den illa.

Samma här, gjorde det förut..men flera veterinärer har också talat om för mig att det är som att kasta pengarna i sjön för oss svenskar. Det är så pass ovanligt här samt att vi har en hög standard på vår foderhantering/tillverkning och friskare marker där djuren vistas. Likaså är kunskapen hos hästägarna relativt hög i sverige, det är få som skulle servera ett dåligt foder menade dem.

Dessutom om hästen drabbas av botulism så var det inte säkert att vaccineringen räddar den då sjukförloppet kan göra den så pass sjuk/dålig med bestående men att man ändå tvingas avliva..Eller att man i det läget avlivar för att inte utsätta djuret för onödligt lidande, även om den kanske överlever om den skulle drabbas trots vaccin.
En vaccinering skyddar ju aldrig 100% mot en sjukdom, man kan få den ändå men i mildare variant.

Senast ändrad:

Tack för svar och kloka tankar!

Har dock läst att en vaccinerad häst aldrig dött i Sverige i botulism. Men visst finns det olika sorter de kan få!

Hej!

Hur många ovaccinerade hästar har du läst om i Sverige som dött?? Av botulism alltså??

/Lavinia

Tack för svar och kloka tankar!

Har dock läst att en vaccinerad häst aldrig dött i Sverige i botulism. Men visst finns det olika sorter de kan få!

Jag är också nyfiken då jag inte hört om en enda.

Var det inte en bukefalists häst som dog av botulism för typ 6-7 år sedan? Dalakhay eller liknande? En basjkir har det iaf.

Vaccinerar inte förresten.

Senast ändrad:

Enligt min svenska vet påträffas det en del fall årligen.
Det är också en del fall där man misstänker botulism men ej får det bekräftat.

Även om sjukdomen är mycket ovanlig tycker jag det känns bäst att skydda sin häst när det faktiskt finns vaccin. 600-1000 kr om året för mig är ingenting jämfört med min hästs liv. För även om det är en mycket liten risk att han får sjukdomen så finns den ju.

Men nu spelar det ju ingen roll för mig eftersom att de inte kan vaccinera mot typ C, som finns där jag bor just nu.

Ett antal hästar i Sverige drabbas årligen av botulism och de flesta dör. Det är svårt att få säkra siffror på hur många som drabbas. En retrospektiv undersökning av Bergold (2007) visade att 65 fall på häst anmäldes till försäkringsbolagen under perioden från 1995 (uppgifter från två bolag), 1997 (ett bolag) eller 1999 (ett bolag) till 2005. SVA bedömer att detta sannolikt är en underskattning av det verkliga antalet fall, då många hästar är oförsäkrade. Botulism på häst anmäls endast sällan till Jordbruksverket fast det är anmälningspliktigt, kanske för att det är svårt och kostsamt att verifiera diagnosen. Under perioden 1995-2009 anmäldes endast tre fall på häst (1998 respektive 2008) dit, vilket tyvärr gör registret oanvändbart för övervakning av sjukdomsläget för botulism.

Citerat från Statens Veterinärmedicinska anstalt.

Liknande trådar

Hästvård En fråga som jag undrar om någon kunnig hört något om av veterinär! Är det farligt/har någon biverkning att vaccinera mot...
2
Svar
20
· Visningar
3 419
Senast: Nafayette
·
Hästvård Pratade med en veterinär häromdagen ang botulism/vaccinering/antal fall per år. Han sa att han hört siffror som sa att: ca 10...
Svar
9
· Visningar
1 201
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V