Är dessa växter giftiga??

Kicki_83

Trådstartare
Ja är nån av dessa två växter giftiga för hästarna att äta??

2012-06-12-354.jpg

2012-06-12-353.jpg

Sv: Är dessa växter giftiga??

Om det är växten med vita blommor på understa bilden så är det hundkäx, och de är inte giftiga. Därimot har de en större "släkting" som är giftig som heter Odört eller Björnloka. Men i mina ögon ser det definitivt ut som hundkex.

Vad det gäller den översta bilden vet jag inte. Men jag kan försöka rota lite... (totalt dött på jobbet idag)

Senast ändrad:

Översta bilden ser ut som Kicki säger skräppor.
Tror inte de är giftiga då de kan finnas i vallar och på beten. Har aldrig hört det iaf.
Vet att de dök upp i mitt hö i vintras och hästarna äter de iaf inte. Men trodde det var för de är så grova.

Det ser ut som skräppor, ja :)

Inte giftiga, men ett helsike att bli av med ;)

Jag tror inte de smakar gott heller, för hästarna ratar dem.

Hittade detta på en sida:

Flera arter av skräppa finns. Anses ej vara giftiga men innehåller oxalat (se ängssyra och bergssyra). Skräppor har en mycket stor fröproduktion och kan sprida sig i vallar och beten på bekostnad av de önskade betesväxterna. Ratas vanligtvis av betesgående hästar.

ORSAK TILL ATT VÄXTEN ÄR OÖNSKAD

Krusskräppa kan orsaka vattnig avföring, stark urinering, torr spasmodisk hosta och svettningar efter konsumtion.

Det ser ut som skräppor, ja :)

Inte giftiga, men ett helsike att bli av med ;)

Jag tror inte de smakar gott heller, för hästarna ratar dem.
En av våra kusar älskade blommorna/fröställningarna på dem av någon anledning (skum häst...:D)

Hittade detta på en sida:

Flera arter av skräppa finns. Anses ej vara giftiga men innehåller oxalat (se ängssyra och bergssyra). Skräppor har en mycket stor fröproduktion och kan sprida sig i vallar och beten på bekostnad av de önskade betesväxterna. Ratas vanligtvis av betesgående hästar.

ORSAK TILL ATT VÄXTEN ÄR OÖNSKAD

Krusskräppa kan orsaka vattnig avföring, stark urinering, torr spasmodisk hosta och svettningar efter konsumtion.

ja men när jag sökte på kruskräppa så såg dom inte riktigt likadan ut som dom som fanns i vår hage.

Mja, den texten följde med när jag kopierade, tänkte att det kan ju vara bra o veta =)

Den övre texten är gällande för alla arter som jag fattade..

Den övre är någon typ av skräppa, troligen hästskräppa eller storskräppa, den nedre är hundkex. Ingen av dem är giftiga men smakar troligen peck då jag aldrig sett att hästarna rört någon av dem under några omständigheter oavsett hur nedbetad hagen varit.

Okej men va bra att det inte var nå giftigt då vågar jag släppa pållen i den där hagen i morgon :)

En av våra kusar älskade blommorna/fröställningarna på dem av någon anledning (skum häst...:D)

En av mina gamla ponnyer oxå - att klia sig mellan bakbenen med när de blivit torra :D

Finns det något skräppor inte gillar? Sambon klipper just nu ner de värsta områdena typ golfbanekort flera gånger i veckan känns det som.

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: screen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I år verkar det vara gynnsamma förhållanden för revormstörel, en mycket giftig växt som inte är känd av så många.
Svar
0
· Visningar
365
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
403
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Trots att hästägaren Sandra Eliasson i Halland alltid varit väldigt noga med att rensa sina marker från stånds insjuknade hennes häst av...
Svar
0
· Visningar
188
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama