Är denna foderstaten OK?

S

smiling_sun

Häst: Hbl/Fbl val, 5 år, ganska svårfödd, lätt i typen, svårt att sätta muskler. Lätt arbete. Han står nu på denna foderstaten:
13 kg ensilage
0,7 kg Krafft Grund
100 g Krafft Miner Blå granulat (ej samma värden som pellets)
2 dl rostat sojamjöl
0,2 kg betfor
2 dl foderjäst (just nu, pga magen, men kan snart ta bort det)

Analys på ensilaget:
TS: 60
MJ: 5,8
SMB: 31
Ca: 1,3
P: 1,4
Mg: 0,5

Ska jag ändra på något? Han ser för närvarande ut såhär i kroppen, taget för ca 1-2 månader sedan: http://i6.photobucket.com/albums/y228/Gazpacho_01/b1fd29ce.jpg

Sv: Är denna foderstaten OK?

Okej... tycker det känns lite för lite om han nu är svårfödd PLUS ha svårt att sätta muskler. Om jag räknat rätt får han 87.5MJ och 515 smbrp. vilket ger en kvot på bara 5.8. Den bör komma UPP till åtminstone över 6 men eftersom du har en svårfödd häst som har svårt att sätta muskler så tycker jag att du ska sätta honom på en högre kvot. 6.5-7 nånstans. Eller kanske ännu mer?

Om jag var du skulle jag öka silaget till 15kg och sojan till 400gram (1dl motsvarar ca 60gram). Då får du 15 MJ till och en kvot på 6.7.

Ok, jag har ändrat til detta:
14 kg ensilage
1 kg halm räknar jag också med, för han äter ganska mycket halm i boxen!
0,4 kg sojamjöl
0,3 kg betfor
0,7 kg Grund
40 g Miner blå

Då får han en kvot på 6,5!

Men han har för lite selen. Hur farligt är det och vad kan man ge för att han ska få i sig selen?

smiling_sun skrev:
Ok, jag har ändrat til detta:
14 kg ensilage
1 kg halm räknar jag också med, för han äter ganska mycket halm i boxen!
0,4 kg sojamjöl
0,3 kg betfor
0,7 kg Grund
40 g Miner blå

Då får han en kvot på 6,5!

Men han har för lite selen. Hur farligt är det och vad kan man ge för att han ska få i sig selen?

Köp Tokosel på apoteket! :idea:
Men har du räknat med att SOJAN inenhålelr mycket selen?? Det läste jag i Plancks bok nämligen - "soja är en bra källa till selen".

Nej det har jag inte! Tack! Ska kolla!
:bump:

smiling_sun skrev:
Nej det har jag inte! Tack! Ska kolla!
:bump:

Kan du meddela sen hur mycket selen det är? (du läser väl på säcken?) För jag kan inte hitta nånstans MÄNGDEN selen, det står bara att "soja är en bra källa till selen".

Längst bak i boken står det att sojamjöl innehåller 0,4 mg/kg selen! Om man ger 0,4 kg, hur mycket selen blir det då?

smiling_sun skrev:
Längst bak i boken står det att sojamjöl innehåller 0,4 mg/kg selen! Om man ger 0,4 kg, hur mycket selen blir det då?

På vilken sida?? Jag kan inte hitta det!!

Iaf, om ett kg innehåller 0,4mg så blir det alltså 0,04mg/100gram vilket blir 4ggr 0,04mg = 0,16mg. :idea:
(kan du inte matte? :angel: :D )

Haha nej jag kan inte matte!! :D Om vi nu har samma bok "Rätt foderstat-bättre häst", så står det på allra sista sidan (på sista bladet alltså) där slla fodermedel står med analys. men om det blir 0,16 så borde ju inte selen brist vara något problem?

jag hittade en tabell i häftet "Utfodringsrekommenationer för häst" från SLU och där står det att sojamjöl innehåller 0,19mg/kg MEN också att det varierar mycket mellan olika partier av samma fodermedel.
Det bästa är nog att du tittar på SÄCKEN!
Rent spontant känns det som att det borde räcka med det selen som han får i sig genom 400gram soja. Det är nog dumt att riskera att han får ÖVERSKOTT - för DET är ju farligt. :crazy:

smiling_sun skrev:
Haha nej jag kan inte matte!! :D Om vi nu har samma bok "Rätt foderstat-bättre häst", så står det på allra sista sidan (på sista bladet alltså) där slla fodermedel står med analys. men om det blir 0,16 så borde ju inte selen brist vara något problem?

Jaha, nej, det är ju inte samma bok vi har. Jag har den senaste versionen av "foderbibeln" :D "Hästens näringsbehov och utfodring" skriven av Christina Planck och Margareta Rundgren.

Förresten så är behovet 0,2mg/100kg kroppsvikt. Så han ska få i sig, om han väger ca 500kg, 5ggr 0,2mg = 1mg/dag. Hur mkt får han genom minrelafodret?

Ok, denna är skriven av Björn A. Olsson och Christina Planck. Han får 40 g mineralfoder där selen är 15 mg/kg.. Så du får nog hjälpa mig att räkna igen :o :D

smiling_sun skrev:
Ok, denna är skriven av Björn A. Olsson och Christina Planck. Han får 40 g mineralfoder där selen är 15 mg/kg.. Så du får nog hjälpa mig att räkna igen :o :D

:rofl:
Du är nog bara lat :devil:

Men okejdå! Har ju miniräknaren till hands ... ....

40gram ger 0.6mg. Om vi då räknar med 0.16 från sojan och 0.6 från mineralfodret så blir det = 0.76mg. Det är ju för lite!
Och då räknade vi ändå med att sojan innehöll 0,4mg/kg.
Jag skulle nog köpa Tokosel och ge åtminstone 1gg/varannan vecka. (man ger 1gg i veckan annars).

Hoppsan! Glömde ju räkna med mängden selen från Krafft Grunden - nämligen 0.28mg. Det blir 0.76 plus 0.28 = 1.04.
DÅSÅ! DET borde ju räcka, eller hur?

Ja det borde det ju! Tack så mycket för hjälpen! :bow:

Nu vet jag att många är emot detta men jag skulle definitivt minska grovfodret och ta bort sojan och ge havre, ev krossad, om du kan krossa själv, samt mer krafft, Mer att bygga muskler av.
Den är bukig och tunn i ryggen.

Jo det kan ju vara ett sätt, säger inte att jag är emot det. Problemet är bara att i stallhyran ingår endast Grund som krafftfoder, så jag måste ju använda det. Vi får självklart använda något annat foder om vi vill, men hyran blir inte mindre för det. Tyvärr. Ett annat problem är att hästarna kommer in så tidigt, redan vid 3- halv 4. Så därför ger jag mest grovfoder för att han ska ha något att göra. Han äter gärna upp ganska mycket av halmen när grovfodret är slut. Så havre kan jag inte ge. Jo, han är bukig (halmen?) och tunn i ryggen, men är det så att de endast bygger muskler på krafftfodret? Och varför ta bort sojan? Vill vi inte ha protein?

Jag tillhör inte alla foderexperter som har koll på allt så där i detalj, (men hästarna har sett rätt bra ut och mått bra ändå).
Så du ska nog mest ta det som synpunkter, inte så att jag vet vad som är rätt för just din häst. Det var mer en spontan kommentar utifrån vad jag tänker när ajg ser din häst.
Jo jag tror halmen gör bukigheten det är nackdelen med halm som annars är så underbart. Har de väl börjat gilla att tugga så växer magen lätt som din häst har. Dessutom tycker jag att mycket grovfoder ger bukighet. Därför skulle ajg ändra proportionerna lite.
Det jag har lärt om foder har jag lärt av riktiga hästmänniskor som sysslat med hästar och även uppfödning hela sitt liv. (Det är dem ajg lyssnat på, rättare sagt, och är uppfostrad med) De säger att havren är allra bäst för att bygga muskler och jag har inte märkt att det inte stämmer s a s. Soja ger jag till magra hästar, (och tex ston som har föl) men inte om de har bra hull som din har och bara behöver musklas. Havre är grundkraftfoder då tycker ajg. Fibergi elit har jag tyckt var bra, krafft sport (men även kraftt grund) Ger också e-vitaminer om någon behöver musklas och jag tycker det hjälper till. Kli ger vi också eftersom det är bra för magen, ca 0.3.

Jag vet att många på den här sidan ryser nu men jag tittar på hur de ser ut, päls, hull, muskler och hur de är psykiskt. Jag räknar inte alls faktiskt, så jag är nog fel person att lyssna på. Din ser jättefin ut (utom då magen och ryggen som kunde få mer muskler precis som du säger. men den ser ut att må bra annars, blank i pälsen, osv)

Därför skulle jag som sagt lägga på havre, och/eller mer krafft.
Om inte havre ingår (fast det är ju inte dyrt å andra sidan) så ge mer krafft grund. Jobba med att klättra osv.

Men igen, jag tycker att räknandet blir hysteri och har lyckats ha fräscha hästar av olika sorter hela livet utan det. Men vem vet hur bra de hade mått om jag/vi hade räknat?:smirk:

Jag skulle inte lyssna på rådet från minimi! Din häst får redan som det är med 13kg ensilage åt det smärre hållet... :crazy: Det motsvarar ju 7.8kg ts.

Enligt boken (som vi pratade om tidigare) är rekommenadtionen 1,5-2kg ts/100kg kroppsvikt.
(blanda inte ihop det med MINIMI som är 1kg ts /100kg kroppsvikt - det är bara gränsen som absolut inte får understigas!)

Kör så som vi har bestämt. Jag följer SLU:s rekommendationer i mina råd så det borde vara det vettigaste att göra! Tycker inte du det? Det är rent sunt förnuft också att alltid utgå ifrån så mycket grovfoder som bara MÖJLIGT och därtill lägga det kraftfoder/tillskott som behövs. :smirk:

milly skrev:
Jag skulle inte lyssna på rådet från minimi! Din häst får redan som det är med 13kg ensilage åt det smärre hållet... :crazy: Det motsvarar ju 7.8kg ts.

Enligt boken (som vi pratade om tidigare) är rekommenadtionen 1,5-2kg ts/100kg kroppsvikt.
(blanda inte ihop det med MINIMI som är 1kg ts /100kg kroppsvikt - det är bara gränsen som absolut inte får understigas!)

Kör så som vi har bestämt. Jag följer SLU:s rekommendationer i mina råd så det borde vara det vettigaste att göra! Tycker inte du det? Det är rent sunt förnuft också att alltid utgå ifrån så mycket grovfoder som bara MÖJLIGT och därtill lägga det kraftfoder/tillskott som behövs. :smirk:

Ja sa ju det:smirk: räknenissarna! (Men än har jag inte sett hur de ser att råden ska få din häst att muskla mer) Jag är inte emot att räkna till viss grad för att ha kolla på balansen men trådarna här är hysteriska.

Men ok, ang magen så rek jag galoppträning som är bra för att få bort bukigheten. Cantra, där det går. Och annat som bygger upp, självklart. Hästen ser ju som sagt f ö annars fin ut.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 809
Senast: Ladybug
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 207
Senast: isafore
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 242
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama