Är cancer hos hund ärftligt?

Sv: Är cancer hos hund ärftligt?

Nej det krävs inte att båda föräldrar har anlagen vad man vet. Och ärftligheten är ju precis som hos människor olika för olika cancersorter..

Intressant.......

Svårt att veta varifrån det kommer med andra ord...... en hund är ju "oskyldig" även om valpen får det.....

Intressant.......

Svårt att veta varifrån det kommer med andra ord...... en hund är ju "oskyldig" även om valpen får det.....

Om det vore så enkelt att man visste exakt varför vissa får cancer och andra inte, så skulle sjukdomen vara utrotad. Flera cancerfall i släkten betyder ökad risk, men fortfarande vat man inte exakt hur.

Jag tycker att en ökad risk ska läggas in som en faktor när man väljer täckhund, men det är en faktor, och kanske inte det som ensamt ska bestämma. Det kan finnas andra positiva bitar som kan uppväga den ökade risken.

Om det vore så enkelt att man visste exakt varför vissa får cancer och andra inte, så skulle sjukdomen vara utrotad. Flera cancerfall i släkten betyder ökad risk, men fortfarande vat man inte exakt hur.

Jag tycker att en ökad risk ska läggas in som en faktor när man väljer täckhund, men det är en faktor, och kanske inte det som ensamt ska bestämma. Det kan finnas andra positiva bitar som kan uppväga den ökade risken.

Ja man får väga alla faktorer mot varandra..... speciellt iom att "min ras" iaf är en rätt liten ras med inte så stor avelsbas.

Liknande trådar

V
Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 128
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka