Är cancer hos hund ärftligt?

T

Tie

Är cancer hos hund ärftligt och tar man/bör man ta hänsyn till cancer i aveln?

Har ju mina egna teorier, men vill höra era erfarenheter och kunskaper kring detta!

Sv: Är cancer hos hund ärftligt?

borde det inte vara det eftersom man snackar så om att man har cancer i släkten på männikor?...men ärligt inga fakta om det!

Vet inte. Men rent spontant tror jag det kan ligga i generna.

Det är nog så att viss cancer är ärftlig men inte alla sorter.

Men jag har för mig att jag läste någonstans att en sorts cancer härstammar från en enda varg (tror det var Illustrerad Vetenskap för kanske 4 nr sedan). Tror det var någon form av hudcancer.

Men nog allt så bör man tänka sig för innan man väljer att avla på en hund som har cancer.

När min hund fick cancer så fick jag en massa information från Blå Stjärnan i Göteborg. Där stod det bla att 65% av alla hundar över 8 år får någon form av cancer (kommer inte ihåg procenten exakt men vet att det var över hälften av alla hundar).

Mvh

Tora

Vårans förra hund dog i blodcancer + tumörer och det visade sig att hundar ur tidigare kull haft samma. Om detta sedan var för åldern eller inte vet jag ej.

Stämmer det att vissa raser är cancerbenägna, t.ex. boxer?

Fattar är det definitivt, så det stämmer. Vilka raser ska jag dock låta vara osagt.

Till TS: risken för cancer ökar om det finns cancer i släkten, så det är definitivt något att ta med i beräkningen.

När min hund fick cancer så fick jag en massa information från Blå Stjärnan i Göteborg. Där stod det bla att 65% av alla hundar över 8 år får någon form av cancer (kommer inte ihåg procenten exakt men vet att det var över hälften av alla hundar).

Mvh

Tora

Om en hund som då är 8år och får cancer. Ska man ta alla syskon i båda led ur aveln? Det är ju lite ohållbart för det har ju hunnit produceras många valpar i båda led på 8år! Eller är det någon slags "ålderdomscancer" :angel: om man nu kan uttrycka sig på de viset:angel: som man inte kan ta med sig i aveln utan att man ska fokusera på när yngre hundar får cancer?

Det är ju dessutom väldigt svårt att veta från vilken förälder hunden fått det eller krävs det att båda föräldrarna har anlagen......:confused:

Till TS: risken för cancer ökar om det finns cancer i släkten, så det är definitivt något att ta med i beräkningen.

Läs #10, är onödigt att jag upprepar frågorna.

Peppar peppar så är inte min hund drabbad av cancer, men jag fick höra att en hund som var 1,5år fått avlivats pga att magen var full av cancer. Min tanke var då om man direkt ska ha i tanken att både mamman och pappan är bärare av cancer och hålla sig långt borta från dom linjerna. För generna borde ju gå långt tillbaka. Eller hur långt bakåt ska man kolla...........

Är i valpletartagen, så detta är rätt intressant iom att pappan till hunden som avlivades har en hel del avkommor ute.

Nej om hunden är så pass gammal så kan det ju vara svårt att avgöra vad som orsakade cancern. Jag tänkte mer på om en tik/hane har i tidigt stadium av sitt liv fått någon cancer så kanske man inte skall avla på den.

Sen när valparna är så pass gamla som 8 år så betyder det att tiken antagligen är för gamal för att få fler valpar.

Men ta min hund. Det var bara en kull med två valpar (mamman var tio år och det var ingen planerad parning). Min dog av cancer en vecka innan han skulle fylla 11 år. Hans bror lever så vitt jag vet än idag (han borde vara 14 år nu).

Mvh

Tora

Peppar peppar så är inte min hund drabbad av cancer, men jag fick höra att en hund som var 1,5år fått avlivats pga att magen var full av cancer. Min tanke var då om man direkt ska ha i tanken att både mamman och pappan är bärare av cancer och hålla sig långt borta från dom linjerna. För generna borde ju gå långt tillbaka. Eller hur långt bakåt ska man kolla...........

Är i valpletartagen, så detta är rätt intressant iom att pappan till hunden som avlivades har en hel del avkommor ute.

Det var ju ett bra exempel på när man kanske skall ta både en och flera funderare. Fast om det bara är en valp av många så är det kanske bara slumpen. Hittar man flera valpar så är det definitivt dags att dra öronen åt sig.

Mvh

Tora

Om en hund som då är 8år och får cancer. Ska man ta alla syskon i båda led ur aveln? Det är ju lite ohållbart för det har ju hunnit produceras många valpar i båda led på 8år! Eller är det någon slags "ålderdomscancer" :angel: om man nu kan uttrycka sig på de viset:angel: som man inte kan ta med sig i aveln utan att man ska fokusera på när yngre hundar får cancer?

Det är ju dessutom väldigt svårt att veta från vilken förälder hunden fått det eller krävs det att båda föräldrarna har anlagen......:confused:

När en hund kommit upp i den åldern är det ju svårt att avgöra om det är åldern eller generna, eller båda delarna som orsakar sjukdomen.

Jag skulle dock främst satsa på att få bort unga hundar som drabbas av cancer ur avel. Det är väl sjukdomar som dyker upp i tidig ålder som är mest angelägna att minska förekomsten av. Sedan kan man ju inte alltid gallra så hårt att alla helsyskon, avkommor och föräldrarna kan tas ur avel. För sådan hård gallring bör man dels ha en bra avelsbas men även goda belägg för att det handlar om en ärftlig och allvarlig sjukdom.

Svar till både Sol och Tora:

Detta är det enda fallet jag hört talas om överhuvudtaget där hunden varit så ung, så jag vill inte påstå att detta är ett problem inom rasen, men tanke gången snurrade igång hur man bör tackla sådan info.

Hur bör man se på syskon till föräldrarna? Syskon till hunden? Mor och farföräldrarna? Längre än så känns det inte som om man ska gå om man ens ska gå så här långt. Man kanske gör en höna av en fjäder:confused:

Det bästa är väl om du pratar med uppfödaren. Är det en seriös uppfödare så försöker h*n inte mörka något.

Du skrev att hunden var pappa till många valpar så se om du inte kan ta reda på hur de valparna har blivit. Hittar du inget där så hade jag inte bekymrat mig så mycket.

Mvh

Tora

Svar till både Sol och Tora:

Detta är det enda fallet jag hört talas om överhuvudtaget där hunden varit så ung, så jag vill inte påstå att detta är ett problem inom rasen, men tanke gången snurrade igång hur man bör tackla sådan info.

Hur bör man se på syskon till föräldrarna? Syskon till hunden? Mor och farföräldrarna? Längre än så känns det inte som om man ska gå om man ens ska gå så här långt. Man kanske gör en höna av en fjäder:confused:

Så länge man inte känner till någon nära släkting som drabbats av samma sjukdom och det inte handlar om något känt problem skulle jag inte dra på några höga växlar. Prata med ägarna/ägaren till föräldrarna och hör om de vet något mer. Finns det någon nära släkting som åkt på samma sak får man väl vara uppmärksam, men det är knappast skäl nog att ta alla nära släktingar ur avel. Ökad vaksamhet på just de linjerna, ja (om fler än ett fall finns) men är det bara ett fall... då betyder det ingenting egentligen.

Hanen har väl inte överdrivet många valpar efter sig:angel:, men några kullar.

Kommer inte att ta någon valp i de linjerna (som jag planerat just nu iaf) men det är ju bra att ha lite koll för egen del när det förhoppningsvis framöver blir dax att välja hanhund att para min tik med. För det är fina, trevliga och duktiga hundar i dom linjerna!

Tror att det bara är denna enda hund som drabbats för jag har aldrig hört talas om någon tidigare, men jag ska som sagt kolla runt lite. Bra info att ha i bagaget för framtiden ;)

Intressant att höra era årsikter!

Nej det krävs inte att båda föräldrar har anlagen vad man vet. Och ärftligheten är ju precis som hos människor olika för olika cancersorter.. cancer som cancer sas. "ålderdomscancer" är ju en annan sak till viss del, om alla hade evigt liv i övrigt skulle alla drabbas av cancer som de brukar säga. Dock tycker jag att 8 inte är nån jättehög ålder, men det är min åsikt, som aldrig haft en hund som dött yngre än 13 år gammal.

Liknande trådar

V
Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
658
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa En kompis är hemma på dagarna med sjukbidrag. Hon o hennes sambo har en 1 1/2 årig blandras tik. Denna klarar inte alls att vara ensam...
2
Svar
28
· Visningar
2 128
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka