Är borrelia ärftligt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 336
S

__Stilett__

om ett sto betäcks och har borrelia, är det ärftligt? kan fölet få det också då bara för att tex mamman fått det?

Sv: Är borrelia ärftligt?

Hmm.....inte en aning faktiskt men är inte borrelia något som blir genom blodet med tanke på att det kommer från en fästing?
I så fall är det ju inte omöjligt att det kan överföras via navelsträngen till fölet.
Men...jag har inte en aning utan bara en tanke.

Sv: Är borrelia ärftligt?

Nej. Det är inte ärftligt, fölet borde dock rent teoretiskt kunna uppvisa antikroppar så länge som det diar.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Freazer
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: Görel
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 601
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 040
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka